Almási-Tóth András

Ének Tanszék

Név: ALMÁSI-TÓTH ANDRÁS

Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: DLA, egyetemi docens, Opera Program vezető

Tanszék: Ének Tanszék

Oktatott tárgy: színpadi játék

Tanulmányok:

1997-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakán, Babarczy László tanítványaként.

2006-ban szerezte meg a doktori fokozatot a Színház-és Filmművészeti Egyetemen. A disszertáció címe: Opera: Zene/Ember/Színház, melyből az operai színjáték alapproblémáival foglalkozó tankönyv készült ,"Opera-egy zárt világ" címmel 2008-ban jelent meg a Typotex kiadónál, s azóta több magyarországi egyetem tantervében szerepel szakirodalomként

Oktatói tevékenység:

1998 –2003 -ig tanított színészmesterséget a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének tanszékén, egyetemi tanársegédként . 2009 szeptemberében tért vissza a Zeneakadémiára, ahol egyetemi docensként tanít színpadi játékot, operavizsgákat állít színre, az Opera Program vezetője.

A Színház-és Filmművészeti Egyetemen 1997- 2011-ig Babarczy László mellett színházrendezést és kortárs színházesztétikát oktatott   színházrendező osztályban. 

2011 óta színházesztétikát tanít a Károli Gáspár Református Egyetemen.

A 2014/25-ös tanévben a Magyar Képzőművészeti Egyetem vendégoktatója.

Workshopokat tartott a frankfurti Hochschule für Musik und Darstellende Kunst-ban, a firenzei Conservatorio di Musica "Luigi Cherubini"-ban.

Egyéb tevékenység:

2008-2010 a Szegedi Nemzeti Színház irodalmi vezetője.

Színházi munkák.

1997-2011 A Budapesti Kamaraszínház rendezője, saját adaptációkat és számos kortárs ősbemutatót rendez. Emellett dolgozott a Budapesti Operettszínházban, a kaposvári Csiky Gergely Színházban, a soproni Petőfi Színházban,a Szegedi Nemzeti Színházban, a debreceni Csokonai Színházban. Többek között Woolf:Orlando, Spiró: Árpádház, Horváth:Mesél a bécsi erdő, Dumas: A kaméliás hölgy című darabját vitte színre.

2008- 2010-ig a Szegedi Nemzeti Színház irodalmi vezetője.

2006- 2010 a Szegedi Kortárs Balett dramaturgja, librettókat  készít illetve társendezőként is részt vesz a produkciókban

2010-től az opera műfajára specializálódott tevékenysége, számos kortárs opera létrejöttében vesz részt, a rendezői operajátszást kutatja, operarendezései rendszeresen műsoron vannak a Magyar Állami Operaház /Erkel Színház-ban, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Solti György termében, a Wroclawi Operaházban, a BMC-ben.

Nemzetközi workshopot tartott Cluj Napocán, illetve a budapesti Eötvös Péter Alapítvány zeneszerző workshopjának professzora.

A Theater am Pfelzbau, Ludwigshafen-ben színre vitt Hofffmann2012.com elnyerte a linzi Reimann Akadémia, a legjobb német ifjúsági előadásnak járó Papageno-díját, továbbá gyerekszereplői közül ketten is díjazottak lettek.

Főbb zenés rendezések és operavizsgák:  

Bizet-Mérimée: Carmen (Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház-Zeneakadémia koprodukciója,2000), Gluck: Armida-keresztmetszet (Zeneakadémia,2000, 2010), Eötvös Péter: Az álmok hídján mentem át (BTF, Thália Színház,2001,2004), Almási-Tóth András-Borbély Szilárd- Vajda Gergely: A Gólem (operett,Budapesti Operettszínház,2002), Huszka Jenő: Lili bárónő (operett, Soproni Petőfi Színház, 2002), Music Hall-Kulka-Csákányi Est (József Attila Színház,2002), Kassák Lajos-Kamondy Ágnes: Ólomvitézek (bábopera, Budapest Bábszínház,2001), Sztravinszkij: A katona története (BTF,2003, Ludwigshafen 2009, Szegedi Nemzeti Színhéz 2010), Schubertiáda-egésznapos rendezvénysorozat (rendező-producer, BTF 2003), Az a perc (Sanzonest, Szentendrei Művészet Malom,2004), Moliére-Lully: Az úrhatnám polgár (Debreceni Csokonai Színház,2004), Mozart: Figaro házassága (Miskolci Nemzeti Színház,2004), Handel: Rinaldo (Budafest Nyári Operafesztivál Budapest, 2007), Bella Máté: Who the Fxxk is Lady Domina? (musical,Ódry Színpad, 2009), Gilbert-Sullivan: Kalózkaland (operett, Szegedi Nemzeti Színház,2009), Eötvös Péter: Radames (kamaraopera, Bartók Fesztivál Szombathely,2009, Budapesti Kortárs Zenei Napok, 2010), Sztravinszkij: The Rake's Progress – Gazzaniga: Don Giovanni -keresztmetszet (Zeneakadémia, 2009) Bellini: Romeo és Júlia- Donizetti: Viva la Mamma! -keresztmetszet (Zeneakadémia, 2010) Humperdinck: Jancsi és Juliska -keresztmetszet (Zeneakadémia, 2010), Britten: Szentivánéji álom-keresztmetszet (Zeneakadémia, 2011), Purcell: The Fairy Queen (Zeneakadémia,2011), Sing Dein' Song (Theater am Pfalzbau, Ludwigshafen,2011), Mozart: Idomeneo/Titus kegyelme (keresztmetszet, Zeneakadémia, 2012), Csemiczky Miklós: A brémai muzsikusok (Millenáris Teátrum, 2012), Janacek: A ravasz rókácska (keresztmetszet, Zeneakadémia, 2012), Bella Máté: A tavasz ébredése (ősbemutató, 2012), Széttört álmok (Szcenírozott Koncert, Művészetek Palotája, 2012), Cavalli: Callisto ( Zeneakadémia, 2013), Solti Árpád: La Violetta ( Zeneakadémia, 2013), Menotti: A telefon ( Magyar Állami Operaház, 2013), R&L avagy a Mágusok Birodalma (Budaörsi Latinovits Színház, 2013), Hoffmann2012.com (Theater am Pfalzbau,Ludwigshafen, 2012-13), Mozart: Varázsfuvola (2013, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Solti-terem), Operaszkeccsek (LFZE,2013), Maxwell-Davies: 8 song for a Mad King / Benjamin: Into the Little Hill ( 2014, BTF, Budapest Music Center), Dohnányi: A tenor ( 2014, MÁO Erkel Színház), Eötvös: Angels in America (  2014, Opera Wroclawska), Eötvös: Lady Sarashina (2014, LFZE-Solti terem), Photoshop- Rossini Sitcom (2015, Zeneakadémia)

Emellett számos budapesti és vidéki színházban rendezett prózai előadásokat (Kaposvári Csiky Gergely Színház, Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, Budapesti Kamaraszínház, Szegedi Nemzeti Színház)

Rendezői tevékenysége mellett több, mint 30 prózai, zenés és balett előadás dramaturgjaként dolgozott.Librettot írt Bella Máté: A tavasz ébredése és Vajda Gergely Barbie Blue című operájához.  Két drámája jelent meg nyomtatásban, 2006-ban Örkény István Drámaírói Ösztöndíjban részesült.

Díjak, elismerések:

2010-ben Vámos László Díjat kapott.


Notable alumni

Motto

Virtual Tour

Kodály Institute

Liszt Museum

Library