Felvételi követelmények Népi bőgő-/cselló-/ütőgardon-/tamburabőgőművész-tanár; népi citera-koboz-tekerőművész-tanár szakirányon

Főtárgy

I. Hangszeres, énekes tudás

Népi bőgő:

a) Kötelező anyag:

Az előadásokhoz szükséges szólistáról a felvételi bizottság gondoskodik!


b) Szabadon választott:

  • Két tájegység (két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 5-5 percben.

 

Népi cselló:

nincs külön felvételi

 

Ütőgardon:

Fikó Regina gyimesközéploki gardonos játéka alapján a héjsza, a kettős jártatója és sírülője játszásának képessége,  akár a felvételiző számára ismeretlen dallam esetén is.
 

Tamburabőgő:

a) Kötelező anyag

  • Vrapcevo kolo – Felsőszentmárton 1956. Horvát népzenei hagyományok Magyarországon II. Vujicsics Association 2004, CD (9-es track)
  • Toncikino kolo – Mohács 1962. Horvát népzenei hagyományok Magyarországon II. Vujicsics Association 2004, CD (23-as track)
  • Szánon megyek, nem szekéren – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c1)
  • A szegedi halastó, halastó – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c2)
  • Hajam, hajam, hajam szála – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c3)
  • A kemencén a kesztyű – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c4)


b) Szabadon választott:

  • két tájegység (két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 5-5 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A kísérő típusú hangszereknél (brácsa, bőgő, brácstambura), illetve azoknál a hangszereknél, amelyeknél nincs kötelező anyag, három tájegység népzenei anyagából kell készülni.

Az előadás(ok)hoz szükséges közreműködőkről a felvételi bizottság gondoskodik!
 

Citera:

a) Kötelező anyag:

  1. Két, hagyományos citerajátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján, amely vagy egy adatközlő, vagy egy tájegység dallamai alapján készült.
  2. Az alábbi citerás adatközlők itt felsorolt dallamainak ismerete a Magyar citerás antológia sorozat alapján (MCA I-IV.).

Emellett a pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve citerás hangnembe transzponálva eljátszani egy közismert magyar népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során.


Tuka Zsigmond – Kisújszállás (Jász-Nagykun-Szolnok)

MCA I/09. Hej halászok, halászok (1965), MCA I/10. Kisújszállás körül van ibolyával (1965), MCA I/11. Házunk előtt rostálják már a búzát (1965), MCA II/27. Zöld búzában szedeget a vadgalamb (1991), MCA II/28. Házunk előtt rostálják már az árpát (1991), MCA III/6. Szép a gyöngyvirág egy csokorba (1978)
 

Papp Rókus – Tiszaújfalu (Bács-Kiskun)

MCA III/1. Ha felmegyek a bugaci halomra (1966), MCA III/2. Lóra csikós, lóra (1966), MCA III/3. Nem idevaló születésű vagyok én (1966),  
 

Sajti Mihály – Sarkad (Bihar)

MCA I/5. Kutya paraszt (1967), MCA I/6. Haza legény haza, haza már (1967), MCA I/7. Összefolyik a Tisza a nagy Dunával (1967), MCA I/8. Átalmennék én a Tiszán (1967)
 

Vass Sándor – Csurgó (Somogy) /diatonikus citera, ének/

MCA I/56. Hol lakik kend bácsi Kutason (1959), MCA I/58. Megismerni a somogyi menyecskét (1959), MCA I/60. Esik eső, esik (1959), MCA III/51. Üröm, üröm, fehér üröm (1965), MCA III/52. Hüccs ki disznó a berekből (1965), valamint MCA III/53.
 

Orbán István – Kadarkút (Somogy) /diatonikus citera/

MCA III/54. Szürke szamár szomorkodik (1964), MCA III/55. Kanásztánc (1964), valamint MCA III/56., MCA IV/48., MCA IV/49.
 

Badacsonyi Lajos – Zalavég  (Zala) /kromatikus és diatonikus citera, ének/

MCA III/44. Sobri Jóska híressége (2005), MCA III/47. Kanásztánc (2006), valamint MCA III/45., MCA III/46.
 

Mező Józsefné Bozsik Margit – Emőd-Istvánmajor (Borsod-Abaúj-Zemplén)

MCA II/45., MCA II/47., MCA II/53., MCA II/54., MCA III/21., MCA III/22., MCA III/23., MCA III/24., MCA IV/32., MCA IV/34., MCA IV/35.
 

Balogh József – Mohács (Baranya)

MCA II/59., MCA II/60.
 

Takács József – Szentlőrinc (Baranya)

MCA II/68., MCA II/69.
 

Takács Józsefné – Szentlőrinc (Baranya)

MCA II/70., MCA II/71., MCA II/72., MCA III/39., MCA III/40., MCA III/41., MCA III/42., MCA III/43.
 

Cuci József – Hódmezővásárhely (Csongrád)

MCA III/7., MCA III/8., MCA III/9., MCA IV/18., MCA IV/19., MCA IV/20., MCA IV/21.
 

Maszlag Józsefné Mecs Balogh Mária – Szentes (Csongrád)

MCA III/10., MCA III/11., MCA III/12., MCA III/13., MCA III/14., MCA III/15.
 

Bilibók Béla – Gyimesfelsőlok-Ugrapataka (Csík)

MCA III/30., MCA III/31., MCA III/32., MCA III/33.
 

Balatinc István – Hedrehely (Somogy)

MCA III/48., MCA III/49., MCA III/50.
 

Szilasi Mihály – Felsőmuzslya (Torontál)

MCA IV/22., MCA IV/23., MCA IV/24.
 

Albert István – Mátraszentimre-Bagolyirtás (Heves)

MCA IV/36., MCA IV/37., MCA IV/38.
 

Koller József – Dunafalva (Baranya)

MCA II/63., MCA II/64., MCA II/65., MCA II/66.
 

Ónodi Lajos – Csíkborzsova (Csík)

MCA IV/53.
 

Demeter Sándor – Csíkborzsova (Csík)

MCA IV/54., MCA IV/55.
 

Szilágyi Sándor – Magyarvista (Kolozs)

MCA IV/56., MCA IV/57., MCA IV/58., MCA IV/59., MCA IV/60.
 

b) Szabadon választott:

Két nagy tájegység, az Alföld és a Dunántúl népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás tartalmazzon parlando-rubato előadású dallamot, valamint tánczenét is (maximum 4-4 percben).
 

Koboz:

a) Kötelező anyag:

Az alábbi kobzos adatközlők itt felsorolt dallamainak ismerete, valamint két, a hagyományos kobozjátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján.
 

Táncdallam szólóban

Gyöngyös György (Lujzikalagor, Bacău) dallamai Kallós Zoltán 1965-ös gyűjtéséből

Forgós (ZTI AP 06277e); Magyaros (ZTI AP 06349c); Kezes (ZTI AP 06277b; ZTI AP 06349e)

Paun Vasile (Rădoaia, Bacău) dallamai Kobzos Kiss Tamás 1994-es gyűjtéséből

Öreg magyaros; Öreges öves; Gergelem; Magyaroska
 

Táncdallam kobozkísérettel

Kobzos Kiss Tamás 1994-es gyűjtéséből (Fehér Márton – hegedű, Paul Vasile – koboz)

Musama (ZTI Mg 06495); Serény magyaros (ZTI Mg 06495); Kezes (ZTI Mg 06495); Kettős (ZTI Mg 06495), Gergelytánc éneke (ZTI Mg 06495); valamint Domokos Pál Péter és Jagamas János gyűjtéséből (Gábor Antal – hegedű, Gyöngyös György – koboz) A menyasszony fogadása (ZTI AP 03965c)
 

Ének kobozkísérettel

Gyöngyös György (Lujzikalagor, Bacău) dallamai Kallós Zoltán 1965-ös gyűjtéséből

Kicsi lovam térdig megyen a sárba (ZTI AP 06349d); Negyvenkettő, negyvenhárom, negyvennégy (ZTI AP 09329e); Tavaszi szél utat száraszt (ZTI AP 09329f); Mikor megyek hazafelé (ZTI AP 09330d);
 

b) Szabadon választott

Két összeállítás a hagyományos kobozjáték stílusjegyeinek figyelembevételével.

1. Énekes dallamok kobzos parafrázisa Domokos Pál Péter 1929-es és 1932-es moldvai gyűjtése alapján

2. Moldvai táncdallamok kobzos parafrázisa hegedűs, furulyás és/vagy kavalos dallamok nyomán

 

A hivatkozott dallamok forrásai:

Tekerőlant:

a) Kötelező anyag:

  1. Két összeállítás egy szentesi/Szentes környéki (Szenyéri Dániel, Balla István, Sipos József) és egy csongrád környéki tekerős (Bársony Mihály, ‘Cselédes’ Varga Mihály, Sinkó János) konkrét hangfelvétele alapján max. 4-4 percben, melyekben a parlando-rubato előadásmódú dallamok mellett kivétel nélkül szerepelnek a tekerő repertoárjára jellemző tánctípusok zenéi is (oláhos, lassú csárdás, friss csárdás).
     
  2. Egy, a vizsgáztatók által kiválasztott dallam szolmizálása, hangszerre való transzponálása, eljátszása.
     

b) Szabadon választott:

Két összeállítás az Alföld vagy a Dunántúl eredetileg énekes vagy más adott hangszeren (citera, furulya, duda) megszólaltatott zenei anyagából max. 4-4 percben.


 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A kísérő típusú hangszereknél (brácsa, bőgő, brácsatambura), illetve azoknál a hangszereknél, amelyeknél nincs kötelező anyag, három tájegység népzenei anyagából kell készülni.

Az előadás(ok)hoz szükséges közreműködőkről a felvételi bizottság gondoskodik!


 

II. Népzenei repertoárismeret
 

a) Memoriter:

Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdalt kell fejből elénekelni (a dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt).
 

b) Zenefelismerés:

A Magyar népzenei antológia DVD-ROM anyagából 125 példa (a példák adatai megtekinthetők és a felvételek meghallgathatók itt). A felismerésnél a dialektus és a tájegység meghatározása az alapfeladat. Minden további adat megadása többletponttal jár.

 

III. Népzeneelmélet

Írásbeli teszt a magyar népzene stílusai, műfajai, történeti vonatkozásai, tánc és zene kapcsolata témakörben az alábbi szakirodalom alapján:

  • A Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990.) Magyar népzene című fejezetének (írta: Vargyas Lajos) alábbi alfejezetei:
  • A kutatás története
  • A magyar népzene stílusai, típusai
  • A magyar népzene dialektusterületei
  • Hangszeres zene
  • A használt jelek és szakkifejezések magyarázata

Internetes változat: http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/3.html

144–148 (Átmeneti hangnemtípusok, Ritkább hangnemek, összefoglaló táblázat);
164–166 (Motívum, frázis, periódus)

 

ZONGORA KÖTELEZŐ

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)

 

ZENEELMÉLET-SZOLFÉZS

a) Szolfézs:

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, hangsorok, alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás: zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet); hangfelvételről (hangszeres egyszólamú népzenei részlet).

b) Zeneelmélet:

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése.

 

Pályaalkalmassági vizsgálat

A tanári pályaalkalmassági vizsgálat csak szóbeli formában történik. Két részből áll:

  1. Beszélgetés a felvételiző hallgató szakmai karrierterveiről, pályaelképzeléseiről a felvételiző által már korábban elkészített, és a felvételi jelentkezéshez mellékelt, a tanári pályaválasztással kapcsolatos motivációs levél alapján.
  2. Egy rövid, néhány soros pedagógiai témájú szöveg alapján egy konkrét nevelési helyzet értelmezése és véleményezése.


A pályaalkalmassági vizsgálat külön (szakirodalomból, tananyagból történő) felkészülést nem igényel!

A vizsgálat során a hallgató kommunikációs készségét, személyes motivációját, általános tájékozottságát és beszédkultúráját vizsgálja a felvételi vizsgabizottság.

A vizsgálat időtartama: maximum 15 perc

 

Jelentkezés: felvi.hu