A képzés az Akadémián igen nehéz, időnként igen kemény volt: aki végigcsinálta, igazi zenészként került ki onnan.

Solti György

Felvételi követelmények előadóművészet - népi pengetős szakirányon

A 2020-as járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Az aktuális pontozás és a felvételi vizsga módja ide kattintva olvasható (4. oldal).

Népi pengetős főtárgy

Tambura

A beküldendő 20 perces videofelvétel kötelező részében a megadott eredeti felvételekre kell a felvételizőnek rámuzsikálnia legfeljebb 15 percben.

Kötelező rész:

  • Vrapcevo kolo – Felsőszentmárton 1956. Horvát népzenei hagyományok Magyarországon II. Vujicsics Association 2004, CD (9-es track)
  • Toncikino kolo – Mohács 1962. Horvát népzenei hagyományok Magyarországon II. Vujicsics Association 2004, CD (23-as track)
  • Szánon megyek, nem szekéren – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c1)
  • A szegedi halastó, halastó – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c2)
  • Hajam, hajam, hajam szála – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c3)
  • A kemencén a kesztyű – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c4)

Kötelezően választható rész:

Legfeljebb 5 percben tetszőleges magyar vagy nemzetiségi népzenei anyag stílushű előadása, amelyben szintén egy meglévő felvételre (lehetőleg eredeti gyűjtés, vagy interneten elérhető autentikus játékstílusban megszólaló revival együttes) kell rámuzsikálni. Az összeállítás lehetőleg különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon.

  • két tájegység (két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 4-4 percben.

Citera

 A felvételi kiírásban meghatározott 4 összeállítás:

Kötelező rész:

  1. Két, hagyományos citerajátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján, amely vagy egy adatközlő, vagy egy tájegység dallamai alapján készült.
    Adatközlők: Albert István, Badacsonyi Lajos, Balatinc István, Balogh József, Bilibók Béla, Cuci József, Demeter Sándor, Koller József, Maszlag Józsefné Mecs Balogh Mária, Mező Józsefné Bozsik Margit, Ónodi Lajos, Orbán István, Papp Rókus, Sajti Mihály, Szilágyi Sándor, Szilasi Mihály, Takács József, Takács Józsefné, Tuka Zsigmond, Vass Sándor.
  2. Az alábbi citerás adatközlők itt felsorolt dallamainak ismerete a Magyar citerás antológia sorozat alapján (MCA I-IV.).

Emellett a pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve citerás hangnembe transzponálva eljátszani egy közismert magyar népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során.


Tuka Zsigmond – Kisújszállás (Jász-Nagykun-Szolnok)
MCA I/09. Hej halászok, halászok (1965), MCA I/10. Kisújszállás körül van ibolyával (1965), MCA I/11. Házunk előtt rostálják már a búzát (1965), MCA II/27. Zöld búzában szedeget a vadgalamb (1991), MCA II/28. Házunk előtt rostálják már az árpát (1991), MCA III/6. Szép a gyöngyvirág egy csokorba (1978)

Papp Rókus – Tiszaújfalu (Bács-Kiskun)
MCA III/1. Ha felmegyek a bugaci halomra (1966), MCA III/2. Lóra csikós, lóra (1966), MCA III/3. Nem idevaló születésű vagyok én (1966),  

Sajti Mihály – Sarkad (Bihar)
MCA I/5. Kutya paraszt (1967), MCA I/6. Haza legény haza, haza már (1967), MCA I/7. Összefolyik a Tisza a nagy Dunával (1967), MCA I/8. Átalmennék én a Tiszán (1967)

Vass Sándor – Csurgó (Somogy) /diatonikus citera, ének/
MCA I/56. Hol lakik kend bácsi Kutason (1959), MCA I/58. Megismerni a somogyi menyecskét (1959), MCA I/60. Esik eső, esik (1959), MCA III/51. Üröm, üröm, fehér üröm (1965), MCA III/52. Hüccs ki disznó a berekből (1965), valamint MCA III/53.

Orbán István – Kadarkút (Somogy) /diatonikus citera/
MCA III/54. Szürke szamár szomorkodik (1964), MCA III/55. Kanásztánc (1964), valamint MCA III/56., MCA IV/48., MCA IV/49.

Badacsonyi Lajos – Zalavég  (Zala) /kromatikus és diatonikus citera, ének/
MCA III/44. Sobri Jóska híressége (2005), MCA III/47. Kanásztánc (2006), valamint MCA III/45., MCA III/46.

Mező Józsefné Bozsik Margit – Emőd-Istvánmajor (Borsod-Abaúj-Zemplén)
MCA II/45., MCA II/47., MCA II/53., MCA II/54., MCA III/21., MCA III/22., MCA III/23., MCA III/24., MCA IV/32., MCA IV/34., MCA IV/35.

Balogh József – Mohács (Baranya)
MCA II/59., MCA II/60.

Takács József – Szentlőrinc (Baranya)
MCA II/68., MCA II/69.

Takács Józsefné – Szentlőrinc (Baranya)
MCA II/70., MCA II/71., MCA II/72., MCA III/39., MCA III/40., MCA III/41., MCA III/42., MCA III/43.

Cuci József – Hódmezővásárhely (Csongrád)
MCA III/7., MCA III/8., MCA III/9., MCA IV/18., MCA IV/19., MCA IV/20., MCA IV/21.

Maszlag Józsefné Mecs Balogh Mária – Szentes (Csongrád)
MCA III/10., MCA III/11., MCA III/12., MCA III/13., MCA III/14., MCA III/15.

Bilibók Béla – Gyimesfelsőlok-Ugrapataka (Csík)
MCA III/30., MCA III/31., MCA III/32., MCA III/33.

Balatinc István – Hedrehely (Somogy)
MCA III/48., MCA III/49., MCA III/50.

Szilasi Mihály – Felsőmuzslya (Torontál)
MCA IV/22., MCA IV/23., MCA IV/24.

Albert István – Mátraszentimre-Bagolyirtás (Heves)
MCA IV/36., MCA IV/37., MCA IV/38.

Koller József – Dunafalva (Baranya)
MCA II/63., MCA II/64., MCA II/65., MCA II/66.

Ónodi Lajos – Csíkborzsova (Csík)
MCA IV/53.

Demeter Sándor – Csíkborzsova (Csík)
MCA IV/54., MCA IV/55.

Szilágyi Sándor – Magyarvista (Kolozs)
MCA IV/56., MCA IV/57., MCA IV/58., MCA IV/59., MCA IV/60.

Kötelezően választható rész:

Két nagy tájegység, az Alföld és a Dunántúl népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás tartalmazzon parlando-rubato előadású dallamot, valamint tánczenét is (maximum 4-4 percben).
 

Koboz

  • A felvételi kiírásban meghatározott 4 összeállítás (szólójáték és/vagy saját ének kísérete),

kötelező rész:

Az alábbi kobzos adatközlők itt felsorolt dallamainak ismerete, valamint két, a hagyományos kobozjátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján.
 

Táncdallam szólóban

Gyöngyös György (Lujzikalagor, Bacău) dallamai Kallós Zoltán 1965-ös gyűjtéséből:
Forgós (ZTI AP 06277e); Magyaros (ZTI AP 06349c); Kezes (ZTI AP 06277b; ZTI AP 06349e)

Paun Vasile (Rădoaia, Bacău) dallamai Kobzos Kiss Tamás 1994-es gyűjtéséből:
Öreg magyaros; Öreges öves; Gergelem; Magyaroska
 

Táncdallam kobozkísérettel

Kobzos Kiss Tamás 1994-es gyűjtéséből (Fehér Márton – hegedű, Paul Vasile – koboz):
Musama (ZTI Mg 06495); Serény magyaros (ZTI Mg 06495); Kezes (ZTI Mg 06495); Kettős (ZTI Mg 06495), Gergelytánc éneke (ZTI Mg 06495); valamint

Domokos Pál Péter és Jagamas János gyűjtéséből (Gábor Antal – hegedű, Gyöngyös György – koboz):
A menyasszony fogadása (ZTI AP 03965c)

Ének kobozkísérettel

Gyöngyös György (Lujzikalagor, Bacău) dallamai Kallós Zoltán 1965-ös gyűjtéséből:
Kicsi lovam térdig megyen a sárba (ZTI AP 06349d); Negyvenkettő, negyvenhárom, negyvennégy (ZTI AP 09329e); Tavaszi szél utat száraszt (ZTI AP 09329f); Mikor megyek hazafelé (ZTI AP 09330d);
 

Kötelezően választható rész:

Két összeállítás a hagyományos kobozjáték stílusjegyeinek figyelembevételével.

  1. Énekes dallamok kobzos parafrázisa Domokos Pál Péter 1929-es és 1932-es moldvai gyűjtése alapján
  2. Moldvai táncdallamok kobzos parafrázisa hegedűs, furulyás és/vagy kavalos dallamok nyomán

 

A hivatkozott dallamok forrásai:

 

Tekerőlant

A felvételi kiírásban meghatározott 4 összeállítás:

kötelező rész

  1. Két összeállítás: egy szentesi/Szentes környéki (Szenyéri Dániel, Balla István, Sipos József) és egy csongrád környéki tekerős (Bársony Mihály, ‘Cselédes’ Varga Mihály, Sinkó János) konkrét hangfelvétele alapján max. 4-4 percben, melyekben a parlando-rubato előadásmódú dallamok mellett kivétel nélkül szerepelnek a tekerő repertoárjára jellemző tánctípusok zenéi is (oláhos, lassú csárdás, friss csárdás).
     
  2. Egy, a vizsgáztatók által kiválasztott dallam szolmizálása, hangszerre való transzponálása, eljátszása.

 

Kötelezően választható rész

Két összeállítás: az Alföld vagy a Dunántúl eredetileg énekes vagy más adott hangszeren (citera, furulya, duda) megszólaltatott zenei anyagából max. 4-4 percben.

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A kísérő típusú hangszereknél (brácsa, bőgő, brácsatambura), illetve azoknál a hangszereknél, amelyeknél nincs kötelező anyag, három tájegység népzenei anyagából kell készülni.

Az előadás(ok)hoz szükséges közreműködőkről a felvételi bizottság gondoskodik!

 

Népzenei lejegyzés

Elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

 

Népzeneelmélet írásbeli

Elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Írásbeli feladatlap a Kárpát-medence földrajza, vízrajza, valamint a magyar népzene stílusai, műfajai, történeti vonatkozásai, magyar népi hangszerek, tánc és zene kapcsolata témaköreiben.

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM

 

Népzeneelmélet szóbeli

Videókonferencia

Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

 

Zeneelmélet-szolfézs

Írásbeli: elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Szóbeli: nincs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)
A koronavírus által okozott veszélyhelyzet miatt a Zongora kötelező felvételi vizsgarészre nem kerül sor a 2020/21. tanévre vonatkozó felvételi eljárás során.