Marco Buongiorno Nardelli előadást és workshopot tart a Zeneakadémián

2022. szeptember 13.

A Zeneszerző Fórum következő eseményén egy rendkívüli művész-tudós lesz a vendég, akinek munkásságában különleges módon ötvöződnek a zeneszerzés, a zenei előadás (fuvola), a fizika, a hálózati tudomány és a mesterséges intelligencia területei.

 

A programok időpontja és helyszíne:

ELŐADÁS
2022. szeptember 14. (szerda) 16.00, Főépület, Előadóterem

WORKSHOP
2022. szeptember 14. (szerda) 18.00, Főépület, XXV. terem


A programokon bárki ingyenesen rész vehet, az előadáson regisztráció nélkül, a workshopra külsős résztvevőknek regisztrálni kell az ezmmlfze[kukac]gmail.com e-mail címen.

Marco Buongiorno Nardelli zeneszerző, fuvolaművész és fizikus, az Észak-Texasi Egyetem professzora és a Santa Fe Intézet tanára. A CEMI – Center for Experimental Music and Intermedia (az Experimentális Zene és Intermédia Központ) és az iARTA – Initiative for Advanced Research in Technology and the Arts (Kezdeményezés a Technológia és a Művészet Kutatásáért) tagja, valamint a Parma Recordings művésze.

„Zeneszerző (és fizikus) vagyok, akit érdekel, mi a közös a zenében, a tudományban és az adatokban. Művészi kutatásom a »zenei komplexitás« kérdéseire összpontosít mind elméleti, mind kompozíciós szempontból: a zenei tereket szeretem nagy adathálózatokként ábrázolni, és a hálózati topológia közvetlen elemzésével alakítok ki zeneszerzői stratégiákat. Művészeti-tudományos munkásságom a »zene mint adat, adat mint zene« kettősségén alapul: komplex eseményeket hangzó anyaggá fordítok, és a zenei poézis tárgyává teszem. Az adatok számomra nyers alapanyagok a kompozíciós folyamathoz, amelynek célja, hogy az adatok szonifikációja után meghaladjam az eredeti információ anyagiságát. Úgy használom az adatokat, ahogyan egy szobrász használja az agyagot (a nyers adatokat) bármilyen tárgy megformálásához, esetemben bármilyen szerveződés (a zene) létrehozásához.” – nyilatkozta munkásságáról Nardelli.

 

 

Marco Buongiorno Nardelli „materialssoundmusic”-projektje nyílt forráskódú szoftvereket biztosít az adatok észlelése és a művészi alkotás közötti párbeszéd újszerű megközelítéséhez. MUSICNTWRK elnevezésű szoftvere egy Python könyvtár hangmagasság-halmazok és ritmikus szekvenciák osztályozására és manipulálására, hálózatok generálására zenei és hangzásterekben, gépi tanulást támogató algoritmusok alkalmazására hangszínfelismeréshez, valamint tetszőleges adatok szonifikációjára.

Művei leggyakrabban hagyományos hangszereken szólalnak meg, de sok művében használ elektronikus hangzásokat is, és gyakran vesz részt installációk készítésében is.

Budapestre a Ludwig Múzeum meghívására, a szeptember 15-én nyíló „Nem vagyok robot”. A szingularitás határain című kiállítás egyik alkotójaként érkezik. A BarabásiLab installációjában működik együtt két magyar tudós-művésszel (Barabási László, Kitzinger Gábor), ahol egy háromdimenziós interaktív hologram installáció hangzását (hangdesign, zene) komponálja, realizálja.

A professzor a Zeneakadémián előadást tart munkásságáról, majd workshop formájában mélyebb betekintést nyerhetünk szabadon felhasználható szonifikációs/zeneszerzői szoftverébe is.