Tom Beghin koncertet, bemutató-előadást és mesterkurzust tart a Zeneakadémián

2022. szeptember 6.

Szeptember 15-én és 16-án korunk egyik legjelentősebb fortepiano-művésze tesz látogatást nálunk az alábbi időbeosztás szerint:

 

2022. szeptember 15. (csütörtök), 19.00 • Solti terem
Hangverseny

Beethoven: 4. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58 – 2. Andante con moto
Steibelt: G-dúr zongoraszonáta, op. 64
SZÜNET
L. Adam: C-dúr zongoraszonáta, op. 8/2 – 2. Romance. Andante grazioso un peu animé
Beethoven: 21. (C-dúr) zongoraszonáta, op. 53 („Waldstein”)

Az eseményre díjtalan belépő igényelhető a ide kattintva vagy a Zeneakadémia jegypénztárában.

 

2022. szeptember 16. (péntek), 9.00 • Előadóterem
mesterkurzus

A rendhagyó fortepiano-mesterkurzuson két 1800 körüli hangszer kópiáját próbálhatják ki az aktív résztvevők: a genti (Belgium) Orpheus Institute-ből e kurzusra elhozott Érard Frères készítette párizsi zongoráét, amely 1803-ban került Beethoven tulajdonába, valamint a Zeneakadémia bécsi fortepianójáét, amelynek eredetije Anton Walter műhelyében készült 1800 körül. A két hangszer kipróbálása kivételes lehetőséget teremt a kor bécsi és francia zongoraideáljának összehasonlítására.

Elsősorban Beethoven középső alkotói korszakából várunk műveket a jelentkezőktől (pl. az op. 31/2-es „Vihar”-szonátát, az op. 27/2-es „Holdfény”-szonátát, az op. 53-as „Waldstein”-szonátát, az op. 54-es F-dúr szonátát vagy az op. 57-es „Apassionatá”-t), de kiválóan illenek a hangszerekhez Louis Adam, Hélène de Montgeroult vagy Daniel Steibelt kompozíciói is. Ha van olyan jelentkező, aki szívesen kísérletezne egy-egy tétellel ezektől a szerzőktől, akár csak úgy, hogy a kurzus előtt nézi át a műveket (különösen ha jó blattoló), örömmel várjuk. De Tom Beghin szívesen dolgozik Mozart, Carl Philipp Emanuel Bach, Clementi, Haydn műveivel vagy Beethoven korai és középső korszakának más műveivel is – mind kipróbálhatók a két hangszeren!

Passzív résztvevőként bárki ingyenesen részt vehet a kurzuson, regisztráció nélkül, a terem befogadóképességének határáig.

Aktív résztvevőnek csak a Zeneakadémia egyetemista és doktorandusz hallgatói jelentkezhetnek az alábbi online űrlapon, legkésőbb szeptember 12. (hétfő) 12 óráig.

Az online jelentkezés lezárult.

 

A kurzus beosztása:

9.00–9.45: Kasei Mizuno
9.45–10.30: Király Ádám

10.30–10.45: kávészünet

10.45–11.30: Szalai Éva
11.30–12.15: Gavrucza-Nagy Pál

12.15–13.15: ebédszünet

13.15–14.00: Tony Lin
14.00–14.45: Robotka Bertalan
14.45–15.30: Vida Mónika Ruth

 

2022. szeptember 16. (péntek), 16.00 • Előadóterem
bemutató-előadás angol nyelven – Az újdonság vonzereje: Beethoven 1803-as francia zongorája és a „Waldstein”-szonáta születése

1803 októberének végén Ludwig van Beethoven zongora-újdonságot kapott az Érard fivérektől: egy „piano en forme de clavecin”-t (szó szerint „csembalóformájú zongorá”-t). Ez a párizsi hangszer intenzív zongorista-időszakot indított el Beethoven életében, és inspirálta rögtön „Waldstein”-szonátáját (op. 53), amelynek komponálását 1804. január elejére fejezte be.

Beethoven 1803-as Érard-jának újonnan készült kópiája segítségével újra átélhetjük Beethoven zongoratechnológiával – és -technikával – kapcsolatos kísérletező-időszakát. S a hangszer révén mi is kapcsolatba kerülhetünk a 19. század eleji francia hangvétellel és hangzással, amely alapvetően különbözött a bécsi hangszerekétől.

Tom Beghin két 19. század eleji zongorát mutat be és hasonlít össze előadásában, amelyek egyike a bécsi szokásokat képviseli, a másik pedig a francia újdonságokat: Beethoven egyedülálló, 1803-as Érard-replikáját (amelyet a genti Orpheus Institute-ban Beghin által vezetett kutatási projekt részeként készítettek el) és egy 1800 körül Bécsben, Anton Walter műhelyében készült fortepiano kópiáját.

A különleges bemutató-előadáson bárki ingyenesen részt vehet, regisztráció nélkül, a terem befogadóképességének határáig.