Szakdolgozati témajavaslatok TMA 60-as és 120-as hallgatóknak
Minden hallgató számára:
Az alábbiakban felsoroltak nem dolgozatcímek, hanem tágabb témák. Ezek értelmezésében, konkretizálásában a témát megajánló oktatók szívesen nyújtanak segítséget – kérjük, forduljanak mielőbb közvetlenül hozzájuk!
Dr. Makai Éva javasolt szakdolgozati témái
- A zenei nevelés formális és informális útjai, lehetőségei
- Egy alapfokú művészetoktatási intézmény pedagógiai programja és szervezeti kultúrája
- Egy pedagógus életút bemutatása
- Verseny(re nevelés) és kooperáció(ra nevelés) az iskolában; az alapfokú művészetoktatási intézményekben és a zeneművészeti szakközépiskolákban
- Zenei nevelés, zenei nevelési modell(ek) egy alternatív iskolában
Körmendy Zsolt javasolt szakdolgozati témái
- A befogadói kompetenciák fejlesztésének lehetősége a zenei nevelésben
- Egy szimfonikus zenekar közönségnevelési tevékenységének kritikai elemzése
- Egy 20. századi zenei nevelési módszer (koncepció) bemutatása (pl. Dalcroze, Orff, Suzuki, Kodály, Kokas stb.)
- A Kodály-koncepció Magyarországon, a 21. században
- Laikus pedagógiai nézetek és tudományosság együttélése a zenepedagógiai gyakorlatban (kutatás)
- EU tagállamok zenei nevelésének intézményrendszere, törvényi keretei
- Zenetanulás és esélyegyenlőség egyéni életutak tükrében (kutatás)
Stachó László javasolt szakdolgozati témakörei
Zenepedagógia
- gyakorlásmódszertan (hangszeres és énekes gyakorlás)
- a zenei képzelet fejlesztésének technikái a zeneiskolai, ill. konzervatóriumi gyakorlatban
- a szolfézs, ill. zeneelmélet gyakorlásának és tanításának zeneközpontú módszertana
- a kamarazene tanításának módszertana
- a figyelem irányításának problémái és a figyelemirányítás gyakorlása (hangszerre, ill. éneklésre szabottan)
- a lámpaláz kezelése
- a lelki diszpozíció hatása a zenei teljesítményre (hangszer-, ill. énekspecifikus problémák)
- zenepedagógiai módszerek hatékonyságának vizsgálata
Előadóművészet és előadóművészet-történet
- az előadóművészeti stílusok tanításának technikái (hangszer-, ill. énekspecifikusan is)
- 20. századi előadóművészet-történet (hangszer-, ill. énekspecifikusan is)
- a historikus előadói gyakorlat pedagógiai lehetőségei a magyar zeneiskolai, ill. konzervatóriumi oktatásban
Utak, lehetőségek a mai magyar zenepedagógiában
- a Kodály-pedagógia jövője a magyar köz-, ill. szakoktatási rendszerben
- Kokas Klára pedagógiája
- mai minőségelvű zenepedagógiai rendszerek és módszerek
- a kortárs komolyzene pedagógiája
Zenepszichológia
- a zenei észlelés, ill. mentális folyamatok kutatása: személyesen egyeztetett témák
További témák
- egyéb zenetudományi (előadóművészet-történeti, zeneelméleti), zenepedagógiai és zenepszichológiai témák
120 kredites népzene szakos hallgatók számára javasolt témák:
- Énekes/hangszeres adatkölő repertoárjának, játékmódjának, hangszeres/ének technikájának elemzése.
- Hangszeres/énekes adatközlő, népzenei együttes által őrzött hagyományanyag pedagógiai felhasználásának lehetőségei.
- Valamely népi hangszer, hangszercsalád, vegyes összetételű hangszeres együttes hagyományban betöltött szerepének elemzése, alap/közép/felsőfokú oktatásának hagyományos/ innovatív módszertana.
- A népzenei hagyomány/revival mozgalom egy-egy szűkebb területét részletesen feldolgozó néprajzi, antropológiai, pedagógiai, zenei elemzés.
- Különböző hagyományterületek/előadók/időszakok összehasonlító elemzése.
- Hagyomány és korszerűség kérdései a népzenei feldolgozások tükrében.
- Valamely kiemelkedő népzene/néptánc/néprajz kutató munkásságának elemzése.