Vizsga- és diplomakövetelmények fúvós szakirányokon
Fuvola (vizsga- és diplomakövetelmény)
Minden félévi és év végi vizsgán a következő a program:
- két különböző karakterű etűd
- három különböző zenetörténeti korszakból származó mű előadása, melyek közül legalább egyet kotta nélkül kell előadni
Zenekari szólamismeret és társhangszer vizsga:
- kiemelkedő zenekari szólók előadása, figyelembe véve az aktuális próbajátékokat és az LFZE Szimfonikus Zenekarának műsorát
A hangversenyen legalább három különböző zenei korszakból származó mű előadása kötelező. A műsorban elhangzó versenyművet (ill. tételt) vagy egyéb darabot kotta nélkül kell játszani. A hangverseny műsorába egy kamaraprodukció is beilleszthető (nem kötelező). A koncerten tételek választása lehetséges, az időtartalma maximum 35 perc lehet, melyet szünet nélkül kell előadni.
A hangversenyen legalább három különböző zenei korszakból származó mű előadása kötelező. A műsorban elhangzó versenyművet vagy egyéb fajsúlyos darabot kotta nélkül kell játszani. A koncerten egy kamaraprodukciót is kell játszani. A koncerten tételek választása nem lehetséges, a hangverseny időtartama maximum 50 perc lehet, melyet szünettel kell előadni.
Tanterv és vizsgakövetelmény Váltóhangszer – pikoló (piccolo) oktatásához
A tantárgy oktatásának célja:
Megalapozott metodikájú hangszeres játék elérése. Szimfonikus zenekari művek és operák kiemelkedő piccolo szólamainak elsajátítása. Betekintés a hangszer versenymű és szóló repertoárjába. Felkészítés zenekari próbajátékra.
A BA és MA képzés alatt javasolt zenekari részletek:
(a vastagon szedett mindegyike kötelezően megtanulandó a 4 félév során)
1. W. A. Mozart: Varázsfuvola 13. Ária
2. W. A. Mozart: Szöktetés a szerájból 14. Ária
3. L. van Beethoven: IX. szimfónia 4. tétel (Allegro assai vivace alla Marcia)
4. G. Rossini: Selyemlétra nyitány (13-tól 16 ütem)
5. G. Rossini: Tolvaj szarka nyitány (Maestoso marciale és Allegro témái)
6. G. Rossini: Semiramis nyitány (L előtt 5 ütem; Q-R;T-U)
7. G. Rossini: Sevillai borbély: Figaro belépője;
8. G. Rossini: Sevillai borbély: Nyitány: (C előtt 8-tól 25 ütem; K előtt 4 ütem)
9. G. Verdi: Aida II. felv. Finale
10. G. Verdi: Otello: I. felv. (6-100.)
11. G. Verdi: Falstaff: I. felv 2. kép (19-ig); II. felv. 2. kép (68-75.)
12. G. Verdi: Trubadúr No. 4 (1-12.) No. 9. (10-17.)
13. Erkel F.: Bánk bán 3. felv. eleje 1-2. picc. (20-37. ütem)
14. R. Wagner: Walkür-Tűzvarázs 1-2. picc. (III. felv. 33-előtt 10-től végig)
15. R. Wagner: Rajna kincse 3-4. kép
16. H. Berlioz: Fantasztikus Szimfónia 5. tétel (64 előtt 15-től 33 ütem)
17. Gounod: Faust-balettzene ”D”
18. P. I. Csajkovszkij: IV szimfónia 3. tétel (E-től 10 ütem; F után 10-től 10 ütem)
19. P. I. Csajkovszkij: Diótörő: Kínai tánc
20. P. I. Csajkovszkij: Csipkerózsika 4/3. Canarie
21. L. Delibes: Coppelia (Musique des automates)
22. M. Ravel: G-dúr zongoraverseny I.
23. M. Ravel: Lúdanyó III. (2 előtt 7-től 12 ü.; 19-től 16 ü.)
24. G. Bizet: Carmen szvit 4. tétel 1-2. picc.
25. G. Bizet: Carmen szvit 1. tétel (C előtt 2-től D-ig)
26. G. Puccini: Bohémélet: 2. felvonás színpadi zene 1-2. picc.
27. Bartók B.: Concerto 3. tétel (14-60; csak picc.;107-112; 123-128.)
28. Bartók B.: Román népi táncok 3. tétel
29. Kodály Z.: Felszállott a páva (XIV.)
30. Kodály Z.: Háry János szvit II. Bécsi harangjáték
31. Kodály Z.: Háry János szvit VI. Császári udvar bevonulása(„6” –tól 12 ütem; „10”-től 10 ütem)
32. Kodály Z.: Galántai táncokból a következő részletek: (16-17; 103-167; 197-216; 480-490; 393-412; 534-557; 587-601.)
33. Kodály Z.: Marosszéki táncok (87-155; 311-319.)
34. Dohnányi: Variációk egy gyermekdalra IV. var. (eleje 4 ü.; 18-tól 19. után 4-ig)
35. G. Mahler: I. szimf. (első 5 ütem)
36. G. Mahler: II. szimf. 5. tétel (picc-1.fl. solo)
37. D. Sosztakovics: VI. szimf. 1. tétel (40-48.)
38. D. Sosztakovics: IX. szimf. 2. tétel 17 ü.
39. D. Sosztakovics: IX. szimfónia 1. tétel (B előtt 8-tól 29 ütem)
40. D. Sosztakovics: IX. szimfónia 3. tétel (A-tól 9 ütem; F előtt 8 ütem)
41. D. Sosztakovics: VIII. szimf. 2. tétel
42. D. Sosztakovics: VIII. szimf. 4. (118-119.)
43. G. Puccini: Angelica nővér – színpadi zene
44. N. Rimszkij- Korszakov: Seherezádé IV. (484-495.)
45. B. Britten: The Young person’s Guide to the Orchestra Flutes’ Variation
Javasolt előadási darabok:
(versenyművek zongorakísérettel és piccolo-zongora darabok)
1. A. Vivaldi: Concerto: a-moll RV 445.
2. A. Vivaldi: Concerto: C-dúr RV 444.
3. A. Vivaldi: Concerto: C-dúr RV 443.
4. S. Karg-Elert: Colibri (Impressions-Exotiques-op.-134.)
5. Altes, H: Les chants du rossignol op. 11.
6. L. Liebermann: Concerto op. 50.
7. J. Brahms: 13 magyar tánc 2 pikolóra és zongorára (V. Poltz)
8. Gyöngyösi L.: Sonata for piccolo solo and piano
9. Ch. Le Thiere: L’ Alouette des Champs – polka
10. Y. Hamami: Freakollo – a piccolo concerto
11. S. R. Kujala: Eurhythmionics
12. M. Mower: Sonata for Piccolo and Piano
13. E. Damaré: Fehér rigó (polka-fantázia)
14. M. Amlin: Sonatina Piccola
15. H. J. Buss: Chutpah! for piccolo and piano
16. Jean-Michel Damase: For piccolo
17. P. M. Dubois: Piccolette
(szóló piccolóra írt művek)
18. Kondor Á.: Ut decet
19. S. Adler: Canto XIII.
20. Sári József: Boldog madarak
21. Sári József: Alkonyati madárdal
22. Ittzés G.: Solo espresso, Fantasy-caprice for piccolo
23. G. Boeuf: Sept Préludes op.47.
24. Yun, Isang: Etuden fur Flote solo [No. 3 Allegro: piccolo]
25. Jean-Michel Damase: Insectes – 4 piéces pour flute piccolo solo
26. Láng István: Preludio
27. P. Csillag: Poldáviai képek
28. L. Calabro: Three Pieces for Solo Piccolo
BA képzés 1-2 félév tananyaga:
• Metodikai alapozás: Hangképzés, légzés, különleges fogások;
Ehhez kapcsolódó kiadványok gyakorlatai:
1. Peter-Lukas Graf Check-up 20 basic Studies pikolóra adaptált gyakorlatai
2. Marcel Moyse: Moyse-Etudes-Et-Exercices-Techniques
3. L. Pearson: Body mapping for Flutists
4. T. Wye and P. Morris: A Piccolo Practice Book
• Félévenként legalább 6 etüd elsajátítása:
Piccolo etüdök:
P. Morris: The Piccolo Study Book
Ajánlott fuvola etüdök adaptálva a következő gyüjteményekből
1. Altès, Joseph-Henri: Méthode de flûte
2. Paul Taffanel, Philippe Gaubert: Complete Flute Method
3. Berbiguier, Tranquille: 18 Exercises or Etudes for Flute
(ezek nagyszerű gyűjtemények, de fuvolásként kevésbé ismertek, így nincsenek a hallgatónak megelőző tapasztalatai, amik egy másfajta metodikához kapcsolódnak, ezért javaslom ezeket)
• Zenekari szólamok közül metodikai szempontból elsőként játszandók:
1. Erkel F.: Bánk bán 3. felv. eleje 1-2. picc. (20-37. ütem)
2. W. A. Mozart: Szöktetés a szerájból 14. Ária
A félév során egyéni haladás alapján még legalább 6 zenekari részlet
• A tanulmányok során mindenki számára kötelezően eljátszandó:
A. Vivaldi: Concerto: C-dúr RV 443. 2. tétele saját díszítéssel
A díszítéshez ajánlott segédanyag a Teams felületen megtalálható:
- R. Donington: A barokk zene alőadásmódja; Ornamentáció fejezet 156-202, old.; zeneműkiadó Bp. 1978.
- G. Ph. Telemann: 12 metodikus szonáta díszített tételei
- Johann Joachim Quantz: Fuvolaiskola megfelelő fejezetei
• Előadási darab:
Egyéni haladásnak megfelelően legalább 1 előadási darab zongorakísérettel
Vizsgakövetelmény: BA 2. félév végén:
• 6 zenekari részlet
• A. Vivaldi: Concerto: C-dúr RV 443. 2. tétele saját díszítéssel (szinte minden zenekari próbajáték állandó darabja)
• vagy a concerto 1. tétele vagy egy másik mű zongorakísérettel
MA képzés 1-2 félév tananyaga
• a két félév során legalább 6 etüd a fentebb felsorolt gyüjteményekből
• Egy barokk szóló mű – ez lehet átirat vagy kevésbé ismert fuvola darab adaptációja (pl. G. Ph. Telemann: 12 szóló fantázia Viola da Gambára – fuvola átirat TWV 40: 26-37)
• A. Vivaldi: Concerto: C-dúr RV 443. 1. tétele, ha a BA képzés alatt nem játszotta (sok próbajátékon kötelező anyag)
• Egy előadási darab zongorával
• Ajánlott, de nem kötelező 1 kortárs szóló darab, amennyiben a hallgató metodikailag már eléggé terhelhető
Ma vizsgakövetelmény 2. félév végén:
• 6 zenekari részlet
• 1 barokk vagy kortárs szóló mű
• 1 előadási darab zongorakísérettel
Itt kell megemlíteni, hogy azon hallgatók számára, akik másik egyetemről nyernek felvételt MA képzésre, valószínűleg változtatni kell a tananyag felosztásán.
A Vivaldi concerto és a vastag vonallal megjelölt zenekari részletek feltétlenül megtanulandók.
Oboa (diplomakövetelmény)
A jeles érdemjegyhez minimum egy mű kotta nélküli eljátszása szükséges.
BA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú mű, mű-részlet vagy tétel, melyekből kamaradarab lehet az egyik.
Időtartama: minimum 30, maximum 45 perc, szünet nélkül.
MA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú mű és egy kamara mű, teljes koncert-terjedelemben. A diplomahangverseny időtartama szünettel együtt körülbelül 60 perc, maximum másfél óra.
Klarinét (diplomakövetelmény)
BA DIPLOMAKONCERT
- egy szabadon választott versenymű I. tétele, kotta nélkül
- egy szabadon választott szonáta vagy szonáta tétel(ek)
- egy szabadon választott kamaradarab tétel vagy tételei
- egy szabadon választott XX. századi vagy kortárs szólódarab
Az előadandó zeneművek legalább három különböző zenetörténeti korszakot érintsenek!
A diplomakoncert időtartama minimum 30, maximum 40 perc lehet. A kotta nélküli előadás hiánya automatikusan egy érdemjegy levonását vonja maga után.
MA DIPLOMAKONCERT
- egy szabadon választott teljes versenymű, kotta nélkül
- egy szabadon választott teljes szonáta
- egy szabadon választott teljes kamaradarab
- egy szabadon választott XX. századi vagy kortárs virtuóz mű vagy szólódarab
Az előadandó zeneművek legalább három különböző zenetörténeti korszakot érintsenek!
A diplomakoncert műsora minimum 1 óra, szünettel. A kotta nélküli előadás hiánya automatikusan egy érdemjegy levonását vonja maga után.
Fagott (diplomakövetelmény)
A jeles érdemjegyhez minimum egy mű kotta nélküli eljátszása szükséges.
BA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú mű vagy tétel, melyekből az egyik kamaradarab lehet.
Időtartama: minimum 30, maximum 45 perc, szünet nélkül.
MA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú mű és egy kamara mű, teljes koncert-terjedelemben.
Szünettel együtt maximum másfél óra időtartamú lehet.
Kontrafagott váltóhangszer tanterv
A kontrafagott váltóhangszeres képzés célja a klasszikus fagott szakirány növendékeinek középfokú fagott- és általános zenei képzettségére alapozva a kontrafagott kezelésének elsajátítása az alapszintű zenekari feladatoktól a (szóló-) váltóhangszeres próbajáték-repertoár versenyképes ismeretéig, kamarazenei- és szólódarabok előadásáig.
BA II. 1. félév
A kontrafagott bemutatása, története, szerepe a zenekarban. Gyakorlati-technikai tudnivalók (helyes testtartás, hangszer napi karbantartása, nád, stb). A fagottól eltérő fogások, hangszerspecifikus technikák (testtartás, légzés, intonáció) elsajátítása.
- Etüdök: J. Weissenborn: fagott etűdök kezdőknek
- Zenekari részletek:
Beethoven, L. van: Fidelio 2. felv.
Britten, B: Peter Grimes
Lajtha L.: IV. Szimfónia 4. t.
Mahler, G,: Dal a Földről 6. t.
Mozart, W.A.: B-dúr szerenád 13 fúvóshangszerre
Ravel, M.: D-dúr zongoraverseny 1. t.
Sosztakovics: Hegedűverseny
Verdi, G.: Don Carlos 3. felv.
- Követelmény: Folyamatos játék B,,-f hangterjedelemben; alapvető játékmódok, dinamika használata. Könnyebb zenekari állások ismerete.
(gyakorlati jegy)
BA II. 2. félév
A hangterjedelem bővítése az irodalomban jellemzően használt hangokig. Könnyű/közepes nehézségű zenekari állások tanulása. A zenekari váltóhangszeres feladatokhoz szükséges ismeretek (váltás, nád készítés/igazítás alapjai. Barokk fagott, fagottino, kontraforte bemutatása (lehetőség szerint)
- Etüdök: J. Weissenborn: fagott etűdök kezdőknek
- Zenekari részletek:
Beethoven, L. van: 5. szimfónia 4. t.
Brahms, J: I. (c-moll) szimfónia 1. t.
Mahler, G.: II. Szimfónia 3. t.
Mahler: IV. (G-dúr) szimfónia
Mahler. G.: VIII.szimfónia 1. t.
Mahler: IX. (d-moll) szimfónia 2. t.
Ravel, M.: La Valse
Ravel, M.: A gyermek és a varázslat
Strauss, R.: Don Juan
- Követelmény: Folyamatos játék B,,-g’ hangterjedelemben; használata. Gyakrabban előforduló/közepes nehézségű zenekari állások ismerete; alapvető zenekari váltóhangszeres készség
- Vizsgaanyag: 2 etüd (vagy előadási darab (tétel) + 10 zenekari állás (vastagon szedettek)
MA I. 1. félév
Szintfelmérés, esetleges hiányosságok pótlása lehetőség szerint. A ritkán használt felső regiszter elsajátítása; nehezebb zenekari állások ismerete. Egyetemi zenekari/kamarazenei projektekben való részvétel
- Etüdök: Weissenborn: fagott etűdök (kezdő)
(Weissenborn: fagott etűdök (haladó))
- Zenekari részletek:
Brahms, J.: Akadémiai ünnepi nyitány
Dohnányi E.: Változatok egy gyermekdalra
Hindemith, P.: Kamarazene No. 5.
Hindemith, P.: Szimfónia Esz-ben
Mahler, G.: IV. Szimfónia 1. t.
Ravel, M.: Daphnis és Chloé
Sosztakovics, D.: Katerina Izmailova
- Követelmény: Folyamatos játék B,,-b’ hangterjedelemben; gyakrabban előforduló, nehezebb/szólisztikus zenekari állások ismerete. Kamara/szóló darab tanulása
(gyakorlati jegy)
MA II 2. félév
A zenekari munkában hasznos segédfogások ismerete; trillák, díszítések; kontrafagott a kortárs zeneirodalomban (multifóniák, effektek stb). A hangszer irodalmának gyakoribb szólisztikus állásainak gyakorlása, a gyakoribb (szóló-) váltóhangszeres próbajáték-anyagok elsajátítása. Előadási darab tanulása. Egyetemi zenekari/kamarazenei projektekben való részvétel
- Etüdök:
Weissenborn fagott etűdök (kezdő)
(Weissenborn fagott etűdök (haladó))
(Milde: Koncertetüdök fagottra)
(M. Piard: Kontrafagott etüdök)
- Zenekari állások:
Beethoven, L. van: IX. Szimfónia 4. t.
Brahms, J.: III. (F-dúr) szimfónia 4. t.
Kodály Z. : Marosszéki táncok
M. Ravel, M.: Lúdanyó meséi 4. t.
Respighi, O.: Római ünnepek 1. t.
Schönberg, A.: Gurre-dalok
Schönberg, A.: Kamaraszimfónia
Strauss: Salome
Strauss, R: Rózsalovag
Strauss, R.: Az árnyék nélküli asszony
- Követelmény:
legfelső regiszter ismerete, nehezebb/szólisztikus zenekari állások elsajátítása. Kontrafagott mint szóló/kamarazenei hangszer használata. Próbajáték-repertoár ismerete
- Vizsgaanyag:
15 zenekari állás (vastagon szedettek a BA és MA anyagból) + előadási darab (tétel)
- Kották, irodalom:
Weissenborn, J.: Fagottstudien für Anfänger Op. 8/1
Weissenborn, J.: Fagottstudien für Fortgeschrittene Op. 8/2
Milde, L.: Konzert-Studien Op. 26/1.
Piard, M.: Enseignement du Contrebasson
Biggers, C. A.: The Contra-Bassoon – A Guide to Performance
Seltmann, W. - Angerhöfer, G.: Das Fagott – VI. Das Kontrafagott
Bobo, R.: Contrabassoon Fingering Chart Or The Contranomicon
Szaxofon (diplomakövetelmény)
BA DIPLOMAKONCERT
Az 5. és 6. félévek során elsajátított 1 vagy 2 szóló vagy zongorakíséretes mű, melyek közül az egyik kotta nélkül játszandó, és egy kamaramű. A diplomahangverseny időtartama körülbelül 30 perc.
MA DIPLOMAKONCERT
- 2 vagy 3 eredeti szaxofonkompozíció (lehet versenymű, szonáta vagy egy, a szaxofonrepertoár magját képező előadási darab a hallgató választása szerint)
- Egy barokk vagy romantikus mű átirata (opcionális)
- Egy XX. vagy XXI. századi szóló, vagy kíséretes mű, amely kiterjesztett technikákat is tartalmaz
- Egy kamaramű
Az egyik mű kotta nélkül játszandó!
A diplomahangverseny időtartama körülbelül 60 perc.
Trombita (diplomakövetelmény)
BA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú előadási darab vagy darabrészlet, melyek közül az egyik darab kotta nélkül játszandó, és egy kamaradarab.
MA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú előadási darab, melyek közül az egyik darab kotta nélkül játszandó, és egy kamaradarab.
Kürt (diplomakövetelmény)
BA DIPLOMAKONCERT
Egy szabadon választott darab vagy versenymű, kotta nélkül és két másik előadási darab (melyek közül az egyik szintén lehet koncert), több stílust felölelve – különös tekintettel a mai magyar és más kortárs szerzők műveire – valamint egy kamaradarab, amelyben a diplomázó lehetőleg vezető szerepet játszik.
Maximum időtartam: 45 perc
MA DIPLOMAKONCERT
Egy jelentős koncert kotta nélkül és két másik előadási darab (melyek közül az egyik szintén lehet koncert), több stílust felölelve – különös tekintettel a mai magyar és más kortárs szerzők műveire – valamint egy kamaradarab, amelyben a diplomázó lehetőleg vezető szerepet játszik.
Harsona (diplomakövetelmény)
BA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú darab vagy darabrészlet, melyek közül az egyik darab kotta nélkül játszandó, valamint egy kamaradarab vagy abból egy tétel.
MA DIPLOMAKONCERT
Három különböző stílusú versenymű vagy darab, melyek közül az egyik darab kotta nélkül játszandó, és egy kamaramű, melyben a diplomázónak jelentős részt kell vállalnia.
Tuba (diplomakövetelmény)
BA DIPLOMAKONCERT
- Barokk, klasszikus vagy romantikus szonáta vagy versenymű két kontrasztáló tétele
- Egy modern, vagy kortárs karakterdarab, vagy szonáta, vagy versenymű tétel
- Egy kamaradarab (minimum trió, maximum nonett)
MA DIPLOMAKONCERT
- Barokk, klasszikus vagy romantikus teljes szonáta vagy versenymű
- Egy modern vagy kortárs szonáta vagy versenymű
- Egy kamaradarab (minimum trió, maximum nonett)
Kontrafagott (vizsgakövetelmény)
BA VIZSGAKÖVETELMÉNY
• 10 zenekari állás
MA VIZSGAKÖVETELMÉNY
• 15 zenekari állás
• előadási darab (tétel)