Útmutató a portfólió készítéséhez
A zeneművész-tanári záróvizsga két részből áll:
1. portfolió bemutatásából és védéséből,
2. komplex szóbeli vizsgából. (A MAB 2007/9/VI. számú határozatának III. pontja)
A portfólió
„Az összefüggő szakmai gyakorlat során a hallgató a vezetőtanár és a tanárképző szakember felügyelete mellett elkészíti – a tanulók megismerése terén végzett munkáját, tanári gyakorlatának eredményességét adatokkal alátámasztó, a saját gyakorlati fejlődését dokumentáló – portfóliót, amely a szakdolgozat részét és a tanári képesítő vizsga tárgyát képezi." (15/2006. (IV. 3.) OM rendelet 4. sz. mellékletének 8.4 pontja)
A portfólió célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.
A portfólió tartalma
A portfólió azon dokumentumokból tevődik össze, amelyek a hallgató mesterképzésben folytatott elméleti és gyakorlati tanulmányai során keletkeztek, és alkalmasak a fentiekben megjelölt követelmények teljesülésének bizonyítására.
A portfólió a) öt kötelező, b) három kötelezően választható és c) két szabadon választható, összesen tíz elemet tartalmaz, az alábbiakban részletezett témamegjelöléseknek és terjedelmi előírásoknak megfelelően. (Ahol nincs terjedelemre vonatkozó előírás, a feladatot a szükséges ésszerű terjedelemben kell megoldani.)
A) Kötelező elemek (a gyakorlathoz kapcsolódóan elkészítendő mind az öt feladat):
1.) Reflektív napló:
- a hallgató gyakorlat során szerzett tapasztalatainak és reflexióinak naplószerű leírása alapján készített 2-3 oldalas összefoglaló,
- a reflektív naplóból tetszőlegesen kiválasztott 2-3 oldalas részlet.
2.) Egy félévet felölelő tanmenet készítése egy kiválasztott alap-, vagy középfokú évfolyam tanterve alapján.
3.) A tanítási gyakorlat során a hallgató által megtartott három tanítási óra vázlatának
- elkészítése,
- megvalósításuk értékelése az óratervek tükrében.
Az óravázlat tartalmazza:
Címoldal:
- a hallgató neve, szakiránya, évfolyama
- a tanítás helye, időpontja
- a tanuló/tanulócsoport évfolyama, tantárgy neve
- a gyakorlatvezető tanár neve
Kötelező tartalmi elemek:
- A tanítás anyaga
- A tanítás célja
- A tanítás módszerei
- Tanuló/tanulócsoport jellemzése
4.) Egy kiválasztott tanuló, vagy tanulócsoport bemutatása, jellemzése pedagógiai-pszichológiai és szakmai szempontok felhasználásával, a félév során közösen végzett munka és a tanuló/tanulócsoport megfigyelése során szerzett tapasztalatok, valamint személyes beszélgetés alapján, 3000-4500 karakter terjedelemben. (A tanuló szakmai előélete, személyisége, képességei, tudása, fejlődése.)
5.) Egy rövid önértékelés elkészítése a hallgató pedagógiai ismereteinek és képességeinek fejlődéséről, különös tekintettel a tanítás pszichológiai vonatkozású problémáinak, konfliktusainak kezelésére, 3000-4500 karakter terjedelemben.
B) Kötelezően választható elemek (mindhárom pont teljesítendő, a téma szabadon megválasztható):
1.) A képzés során a hallgató által készített két pedagógiai vagy pszichológiai tárgyú írásbeli feladat (kutatás, esszé, előadás anyaga, szakcikkek elemzése, könyvismertetés stb.), egyenként 4000-10000 karakter terjedelemben.
2.) Egy ifjúsági hangverseny vagy bármely koncertpedagógiai jellegű gyermekprogram bemutatása és szakszerű kritikai értékelése, pedagógiai, zenei és módszertani szempontok alapján, 3000-4500 karakter terjedelemben.
3.) Tanári motivációs levél vagy a hallgató által kiválasztott valós tanári példakép bemutatása vagy szakmai ars poeticát kutató interjú készítése egy tapasztalt tanárral, kollégával, 2000-4000 karakter terjedelemben.
C) Szabadon választható feladatok (két feladat választandó a listában megadott lehetőségek közül):
1.) Saját zenei tanulmányainak összefoglaló bemutatása pedagógiai szempontok alkalmazásával, 2000-4000 karakter terjedelemben.
2.) Egy (alapfokú vagy középfokú) iskola bemutatása (történet, működés, személyes tapasztalatok, emlékek) amelyben a hallgató korábban tanulmányokat folytatott vagy a gyakorlóhelyek valamelyikének bemutatása, személyes tapasztalatok és észrevételek alapján, 3000-4500 karakter terjedelemben.
3.) Írásbeli értékelés, amelyet a jelölt kapott bármilyen tanári tevékenységére.
4.) Saját nevelői arculat és hitvallás megfogalmazása a tanult neveléstörténeti és neveléselméleti ismeretek és saját tapasztalatok felhasználásával, 2000-4000 karakter terjedelemben.
5.) Valamely pedagógiai probléma és megoldásának leírása, lehetőleg saját tapasztalat alapján, 2000-4000 karakter terjedelemben.
6.) Órai megfigyelések írásban rögzített változata (irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre), 2000-4000 karakter terjedelemben.
7.) Pedagógiai vagy nevelésszociológiai témájú mikro-kutatás dokumentálása (hipotézis, minta, módszer, eredmények, értékelés).
8.) Internetes kutató-, gyűjtőmunka dokumentálása bármely pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani témában.
9.) Pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani témájú szakcikk összegzése, értékelése, 3000-4500 karakter terjedelemben.
10.) Pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani témájú idegen nyelvű szakszöveg magyarra fordítása 2000-4000 karakter terjedelemben.
A portfólió felépítése:
- Borítólap a hallgató nevének feltüntetésével,
- Címoldal,
- Tartalomjegyzék,
- A portfólió tíz fejezete a témamegjelölésnek megfelelő sorrendben.
Formai követelmények:
- Terjedelem: a meghatározott terjedelmi előírásoknak megfelelően. Egy oldal körülbelül 2000 karakter.
- Az illusztrációk, kottapéldák nem haladhatják meg a főszöveg 15%-át.
- Lapméret: A/4 egyoldalas, álló formátumú.
- Betűtípus: Times New Roman.
- Betűméret: a folyó szövegben 12 pont, a fejezetcímek esetében 14-16 pont.
- Sortávolság: 1,5
- A címlap betűmérete: kb. 22-30 pont.
- Margók: alsó és felső margó 3-3 cm, a bal margó 3,5-4 cm, a jobb margó 2,5 cm
- Oldalszámozás: kötelező, és mindig egy helyen legyenek (pl. a jobb alsó sarokban)
- A portfóliót spirálozva, egy példányban kell benyújtani, valamint elektronikusan (PDF-formátumban) a tanarkepzes[kukac]zeneakademia.hu e-mail címre küldve.
Értékelés:
A portfólió elkészítését a szakképzettségért felelős oktató kíséri figyelemmel, benyújtása előtt formai és tartalmi szempontból ellenőrzi, ötfokozatú gyakorlati jeggyel értékeli. A hallgató a portfóliót az illetékes tanulmányi előadónak leadja. A portfóliót a Pedagógia Tanszék kijelölt oktatója írásban bírálja, a bírálatot a Tanulmányi Osztályon keresztül eljuttatja a hallgatóhoz a védést legalább nyolc nappal megelőzően. A tanári záróvizsgán a hallgató szóban bemutatja, és kérdésekre válaszolva megvédi a portfóliót. A portfólió bemutatását és védését a vizsgabizottság ötfokozatú jeggyel értékeli.
A portfólió elkészítésének kreditértéke: 2 kredit.