Útmutató a zenei mentor- és gyakorlatvezető szakdolgozathoz
A zenei mentor- és gyakorlatvezető tanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakon elkészítendő szakdolgozat követelményeiről.
A zenei mentor- és gyakorlatvezető tanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakon a szakdolgozat célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és gyakorlatvezetői, illetve mentori munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján mentortanári munkáját önállóan megtervezni, a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a hallgatók, illetve kezdő tanárok teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját mentortanári munkájában alkalmazni.
A szakdolgozat tartalmazza a tanulmányt, valamint a portfóliót (olyan dokumentumokat, amelyek a hallgató szakirányú továbbképzésben folytatott elméleti és gyakorlati tanulmányai során keletkeztek, és alkalmasak a fentiekben megjelölt követelmények teljesülésének bizonyítására). A szakdolgozat összesen legalább tizenegy elemet tartalmaz:[1] a tanulmányt, valamint a portfólió három kötelező, három kötelezően választható és legalább négy szabadon választható elemét, az alábbiakban részletezett témamegjelöléseknek és terjedelmi előírásoknak megfelelően. (Ahol nincs terjedelemre vonatkozó előírás, a feladatot a szükséges ésszerű terjedelemben kell megoldani.)
I. Tanulmány
A tanulmány tartalma a hallgató tanulmányaival összefüggő tárgykörökből választott téma önálló kidolgozása a tudományos írás követelményeinek figyelembe vételével, a továbbiakban részletezett formai követelményeknek megfelelő módon.
A tanulmány felépítése:
- Címoldal
- Tartalomjegyzék
- A téma feldolgozása (témamegjelölés, problémafelvetés, a feldolgozás (kutatás) módszerének leírása, az eredmények bemutatása, elemzése, értékelés, összegzés, konklúzió)
- Irodalomjegyzék
- Függelék
Címoldal: Az Egyetem neve, a hallgató neve, a tanulmány címe, a konzulens neve, a benyújtás dátuma.
Fejezetek: Minden fő fejezet új lapon kezdődjék.
Tartalomjegyzék: A címlap után szerepeljen, és tartalmazza az oldalszámokat is.
Irodalomjegyzék: A tételek a szerzők vezetéknevei szerinti ABC sorrendben, a dolgozat végén szerepelnek. Az irodalomjegyzék egyes tételei tartalmazzák a szerző nevét, a cikk vagy könyv címét, a kiadás adatait (kiadó neve, székhelye, kiadás éve).
- Tudományos munkák (könyvek):
HARNONCOURT, Nikolaus: Musik als klangrede, Residenz Verlag, Salzburg und Wien, 1985; magyarul: A beszédszerű zene, ford. Péteri Judit, Editio Musica, Budapest, 1988.
PÁNDI Marianne: Az olasz zene története II., Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1960.
- Gyűjteményekben, kötetekben előforduló tudományos cikkek:
TOFT, Robert: „A zene a költészet testvére”, in: Régi zene 2, (Péteri Judit szerk.), Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1987, 50-64.
- Folyóiratcikkek:
LAX Éva: „Fenséged jóindulatába ajánlva magam: Monteverdi leveleiből", Muzsika 1993/12, Pro Musica Alapítvány, Budapest, 6-10.
- Internetes forrás:
COLLINS, Michael: „Improvisation”, Grove Music Online, ed. L. Macy, (Letöltve: 2003. december 2.), <http://www.grovemusic.com>
Citáció: A három sornál rövidebb idézeteket a törzsszövegben kell elhelyezni, idézőjelek használatával kell elkülöníteni a törzsszövegtől. A három sornál hosszabb idézeteket el kell különíteni a törzsszövegtől a következő módon: előtte-utána egy sor kimarad, a jobb és baloldali margók 1-1 cm-rel beljebb húzandók (megnövelendők), az idézett szöveg betűméretét 10-esre kell állítani. (Ez esetben idézőjelre már nincs szükség.) Az idézetek forrását a bibliográfiára vonatkozó formai követelmények figyelembe vételével, lábjegyzetben közölni kell. (Az idézett szöveg pontos helyét oldalszámmal is jelezni kell.)
Lábjegyzetek: referenciák, a dolgozat témájába szorosan nem illő magyarázatok és az adott idézetek forrásai oldalszámmal kiegészítve, lábjegyzetben kapnak helyet, az oldal alján. A lábjegyzeteket sorszámozni kell. A sorszámozás lehet fejezetenkénti, vagy az egész dolgozatra kiterjedően folyamatos.
Függelék: A tanulmányhoz csatolandók azok a hosszabb szövegidézetek, kottapéldák, nagyobb méretű ábrák, facsimilék stb., amelyek szükségesek a mondanivaló szemléltetéséhez, ugyanakkor terjedelmüknél fogva nem helyezhetők el a szövegben. (Ilyennek számít a féloldalt meghaladó szöveg, ábra kottapélda stb.) A függelékben található anyagokat sorszámmal kell ellátni, és a szövegben e sorszámok alapján kell rájuk hivatkozni. Függelékként csatolhatók a dolgozathoz audio, illetve video anyagok CD-n, CD-ROM-on, DVD-n, képek, táblázatok, ábrák, dokumentumok, statisztikai adatok stb.
A tanulmány terjedelme: 20 000–36 000 karakter (kb. 15-20 oldal képek, kották és a függelék nélkül).
II. Portfólió
A) Kötelező elemek (a portfólióhoz elkészítendő mind a három feladat):
- Egyéni reflektív beszámoló elkészítése pedagógiai ismereteinek és képességeinek fejlődéséről, legalább 4000 karakter terjedelemben.
- Egy tetszőlegesen kiválasztott mentorált hallgató (vagy növendék)[2] bemutatása pedagógiai-pszichológiai és szakmai szempontok felhasználásával, a közösen végzett munka során szerzett tapasztalatok, valamint személyes beszélgetés alapján, legalább 3000 karakter terjedelemben.
- Interakció-elemzés videofelvétel alapján egy három perces tanórarészletről, az ezzel foglalkozó kurzus során szerzett ismeretek és tapasztalatok felhasználásával, a megismert módszertani elemek alkalmazásával.
B) Kötelezően választható elemek (mindhárom pont teljesítendő, a téma szabadon megválasztható):
- Megfigyeléshez kapcsolódó dokumentum (például szempontrendszer vagy kérdéssor a mentorált hallgató hospitálására).
- Tervezéshez kapcsolódó dokumentum (például a mentorált hallgató által készített óravázlat és az arra adott visszajelzések, észrevételek vagy a hallgató fejlődésterve).
- Értékeléshez kapcsolódó dokumentum (például értékelési szempontrendszer kidolgozása vagy záró tanítást értékelő szempontrendszer) kidolgozása.
C) Szabadon választható elemek (legalább négy teljesítendő, összesen legalább 15 000 karakter terjedelemben):
- Saját nevelői arculat és hitvallás megfogalmazása a tanult neveléstörténeti és neveléselméleti ismeretek és saját tapasztalatok felhasználásával.
- Valamely pedagógiai probléma és megoldásának leírása, lehetőleg saját tapasztalat alapján.
- Órai megfigyelések írásban rögzített változata (irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre).
- A képzés során készített egy vagy „Portfólió feladat” megoldása, reflexiókkal együtt.[3]
- Pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani témájú szakcikk összegzése, reflektív értékelése, legalább 4000 karakter terjedelemben.³
- Szakmódszertanhoz kapcsolódó tanítási segédanyag elkészítése.
- Pedagógiai vagy nevelésszociológiai témájú mikro-kutatás dokumentálása (hipotézis, minta, módszer, eredmények, értékelés).
- Internetes kutató-, gyűjtőmunka dokumentálása bármely pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani témában.
- Pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani témájú idegen nyelvű szakszöveg magyarra fordítása.
- A képzés tapasztalatait összegző reflektív értékelés.
- Bármely további, a képzéshez kapcsolódóan készített szöveg, dokumentum.**
A szakdolgozat felépítése:
- Borítólap: cím (Mentortanári szakdolgozat), a hallgató neve, a készítés éve.
- Címoldal: az Egyetem neve, a hallgató neve, cím (Mentortanári szakdolgozat), a konzulens neve, a benyújtás dátuma.
- Tartalomjegyzék oldalszámokkal.
- A szakdolgozat tizenegy fejezete a témamegjelölésnek megfelelő sorrendben.
Budapest, 2016. március 1.
Dr. Kutnyánszky Csaba
oktatási rektorhelyettes
[1] A hallgató képzése kapcsán keletkezett bármilyen dokumentum beilleszthető a felsoroltakon kívül (pl. további óravázlatok, értékelések, órai munkák és házi feladatok dokumentációja).
[2] Abban az esetben, ha a portfólió készítője nem végez mentortanári tevékenységet.
[3] Azonos típusú feladatból többet is be lehet illeszteni a portfólióba.