Händel: Samson HWV 57

2016. február 28. 19.30-22.30

Händel: Samson HWV 57 A Zeneakadémia saját szervezésű programja

Oratórium három részben

Händel
Sámson (HWV 57)

-;-Sámson: Megyesi Zoltán (tenor)

Dalila: Jónás Krisztina (szoprán)

Micah: Bakos Kornélia (alt)

Zsidó nő, Filiszteus nő: Ducza Nóra (szoprán)

Manoa: Tomáš Šelc (basszus)

Harapha: Jekl László (basszus)

Zsidó férfi, Filiszteus férfi: Korbász Viktor (tenor)

ELTE Pro Musica Vegyeskara (karigazgató: Mindszenty Zsuzsánna)

Vass Lajos Kamarakórus (karigazgató: Somos Csaba)

Savaria Barokk Zenekar

Vezényel: Németh Pál

Händel ószövetségi tárgyú nagy oratóriumának főszereplője a zsidók és a filiszteusok közötti háború nagyerejű, magányos hőse. Sámson bukását felesége, a filiszteus származású Delila árulása okozta, aki álmában levágta férje haját, amiben ereje lakozott. A megvakított rab haja időközben újra kinőtt, és Sámson új erőre kapva szétfeszítette a templom oszlopait, a romok maguk alá temették vele együtt az ünneplő filiszteusokat is. Händel angol nyelvű oratóriumaiban mindig meghatározó szerep jut mind dramaturgiailag, mind zenei szempontból a kórusnak. A Sámsonban kettős feladatot lát el az énekkar: különböző zenei eszközökkel jelenítik meg a zsidókat és a filiszteusokat. A barokk korban némiképp szokatlan módon a címszereplő szólamát a zeneszerző ezúttal tenor énekesre bízta. A vak költő nagyszabású költeménye és a később látását szintén elvesztő zeneszerző találkozása ez a megrendítő erejű oratórium. A kortársak feljegyezték, hogy a mű későbbi előadásai során a világtalan Händel mindig felfokozott nyugtalansággal hallgatta Sámson egyik legszemélyesebb áriáját: „Total eclipse!” (Teljes sötétség!). A hangverseny a Händel oratóriumait bemutató sorozatba illeszkedik az előző évek koncertjeinek folytatásaként.

Jegyár:

1 400, 2 100, 3 500, 4 900 Ft