KOROLJOV/KELLER

2015. november 1. 19.30-22.00

KOROLJOV/KELLER A Zeneakadémia saját szervezésű programja

A Concerto Budapest koncertje

J.S. Bach
g-moll zongoraverseny (BWV 1058)

Beethoven
III. (c-moll) zongoraverseny op. 37


SZÜNET

Arvo Pärt
Missa brevis

Beethoven
V. (c-moll) szimfónia, op. 67 („Sors”)

-;-Jevgenyij Koroljov (zongora)

Concerto Budapest

Vezényel: Keller András

Napjaink egyik legjelentősebb Bach-játékosa, az orosz származású, Hamburgban élő és tanító Jevgenyij Koroljov visszatérő vendég a Zeneakadémián és nem először játszik együtt a Keller András vezette Concerto Budapesttel. Ezúttal két zongoraversenyt is hallhatunk tőle, Bach eredetileg hegedűre írott g-moll concertóját, valamint az ifjú Beethoven egyik legdrámaibb kompozícióját, a számos ponton Mozart azonos hangnemű és műfajú darabját megidéző c-moll zongoraversenyt. Az Arvo Pärt (1935) művészetét közelebbről ismerők jól tudják, hogy az életműben milyen fontos szerepet játszanak a liturgikus zenei műfajok, s hogy az észt zeneszerző szakrális zenéje a legtöbb esetben – konkrét vagy áttételes módon – a liturgikus műfajok „funkcióját” is megőrzi. A 2009-2010-ben komponált és a Berlini Filharmonikus Zenekar 12 csellistájának dedikált Missa brevis az istentisztelet három tételére (Kyrie, Sanctus és Agnus Dei) utal, a szövegek nem hangoznak el, így a liturgikus funkciót e rövid, kilenc perces kompozíció természetesen csak áttételesen töltheti be. A darab hangszerelése (a művet Pärt előbb 12, majd 8 csellóra dolgozta ki) biztosítja a hangzás homogenitását. E hangszeres „rövid mise” a szerző olyan korábbi műveivel áll rokonságban, mint a vonószenekarra írt Cantus in memory of Benjamin Britten (1977) vagy a Silouans’s Song (1991). A koncertet az európai kultúrtörténet egyik emblematikus darabja, a megunhatatlan, „túljátszottsága” ellenére újra és újra mélyen felkavaró Beethoven szimfónia, az Ötödik lesz hallható.

Jegyár:

4 200, 5 800, 7 200, 8 500 Ft