W. A. Mozart: A varázsfuvola

2014. február 27. 19.00-22.00

Solti terem

W. A. Mozart: A varázsfuvola A Zeneakadémia saját szervezésű programja

Mozart
A varázsfuvola (K. 620)

-;-Vezényel: Alpaslan Ertüngealp

Koreográfia: Juronics Tamás

Rendező: Almási-Tóth András

Művészeti vezető: Marton Éva

Fordító: Varró Dániel

Dramaturg: Perczel Enikő

Díszlet koncepció: Almási-Tóth András

Díszletterv: Lisztopád Krisztina

Jelmez: MAISON MARQUISE by Tóth Bori

Karigazgató: Somos Csaba

A három fiú betanítója: Bubnó Tamás

A rendező munkatársa: Bereczki Csilla

Zenei asszisztensek: Baja Mónika, Dobszay Péter, Gyökér Gabriella

Sarastro: Szécsi Máté

Tamino: Pataky Potyók Dániel

Az éj királynője: Szemere Zita

Pamina: Jakab Ildikó

Papageno: Hámori Szabolcs

Papagena: Zavaros Eszter

Első pap: T. Gippert Béla

Öreg pap/Második pap: Dani Dávid

Első dáma: Horti Lilla

Második dáma: Tímár Tímea

Harmadik dáma: Ruszó Alexandra

Monostatos: Kristofori Ferenc

Első fiú: Fábián Lőrinc (MR Gyermekkar)

Második fiú: Szabó Barnabás

Harmadik fiú: Krúdy Bálint

Miniszterek: Kovács Kristóf, Taba Benjámin, Kóbor Demeter

Rabszolgák: Viktoria Doritou, Karin Iwata, Bacsó Gabriella, Kiss Réka, Pinja Sinisalo, Anna Yliaho, Joni Österlund, Giacomo Quatraccioni

Fuvolista: Scheuring Kata

Közreműködnek: a Magyar Táncművészeti Főiskola növendékei és az Academia Hungarica Kamarazenekar
A Zeneakadémia Kisterme 1964-ben veszítette el operai képességeit, amikor a fokozódó helyhiány miatt megszűntették a zsinórpadlást, s az átalakítás államszocialista hevében felszámolták a zenekari árkot is. Ötven évnek kellett eltelnie, hogy a Liszt Ferenc téri épület rekonstrukciójának részeként az ugyancsak varázslatos akusztikájú és atmoszférájú terem visszanyerje eredeti formáját és funkcióját, s ennek sikeréről és fontosságáról elsőként a Zeneakadémia vadonatúj produkciója győzheti majd meg a publikumot. Hogy Mozart Varázsfuvolája nyitja a kistermi operajátszás 21. századi történetét, az aligha meglepő, hiszen az egyetemes operatörténet talán legtökéletesebb remekéről van szó, amely sokértelmű – de alapvonalaiban egyszerű – meséjével, a művészi és populáris elemek mesteri keverésével máig méltán számít a legnépszerűbb daljátékok egyikének, mégpedig nemcsak az elvakult melománok körében. A produkció a Marton Éva által vezetett Ének Tanszék közelmúltbéli hallgatóira, a magyar operajátszás emelkedő csillagaira, s Varró Dániel új, éppen erre az alkalomra elkészülő fordítására épül. Az előadás karmestere, Alpaslan Ertüngealp a Zeneakadémián diplomázott zongora szakon 1993-ban, karmesteri tanulmányait pedig 2000-ben fejezte be, mindkettőt Summa Cum Laude eredménnyel. A Magyar Televízió 9. Nemzetközi Karmesterversenyén 1998-ban harmadik helyezést ért el, egy évvel később Szentpétervárott a 3. Nemzetközi Prokofjev Karmesterversenyen szintén III. díjat nyert, 2002 novemberében pedig első díjat kapott az athéni Dimitri Mitropoulos Nemzetközi Karmesterversenyen. Az Isztambulban született művész – aki nem mellesleg csaknem tökéletesen beszél magyarul – 2001 és 2004 között a szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekar állandó vendégkarmestere, 2004-től 2009-ig az együttes zeneigazgatója volt.A közönség soraiba is fiatalokat invitáló előadás rendezője, a tanszék színpadi játék tanára, Almási-Tóth András magát a Zeneakadémiát, egészen pontosan a szecessziós zenepalotát állítja majd a középpontba s teszi az előadás díszletévé. Ebben talán annak van kisebb szerepe, hogy Mozart operája és az épület ornamentikája egyaránt gazdag szabadkőműves utalásokban, ennél fontosabb, hogy a Zeneakadémia az előadásban a zene megkövült szimbólumává válik, s mi más volna képes a sötétség és a fény, az értelem és az érzelmek, az emelkedett eszmék és a természeti ösztönök, Sarastro és az Éj királynője ellentétpárjait összhangba rendezni, ha nem a zene.

Jegyár:

4.900, 3.900 Ft