Christopher H. Gibbs (USA) doktori tömbkurzusa: "Schubert és világa"

2017. március 21.

2017. március 22-24. (szerda-péntek)
Zeneakadémia (Liszt Ferenc tér), X. terem
(12 óra, a kurzus nyelve angol)

Kevés zeneszerzőt ismerünk a nyugati művészi zene történetében, akinek alakját és művészetét annyira sokféleképpen értelmezték volna az elmúlt kétszáz év során, mint Franz Schubertét. Az operettalapanyagként is felhasználható népszerű dalok szerzőjétől a romantikus zenei nyelv megteremtőjeként ünnepelt elmélyült muzsikusig a különböző értelmezések igen széles skálán mozogtak. Napjaink legjelentősebb Schubert-kutatója, az amerikai Christopher Gibbs a háromnapos kurzus során nemcsak az életrajz kérdéseit (és művekkel való összefüggéseit), illetve az évszázadok során változó Schubert-képet fogja tárgyalni, hanem konkrét műveken, illetve későbbi szerzők átiratain keresztül a Schubert-hatással is foglalkozik majd, továbbá részletes betekintést nyújt legújabb kutatási témájába. Gibbs jelenleg azt próbálja feltárni, hogy miként galvanizálta Beethoven 1827-es halála Schubert kompozíciós fantáziáját, miként hatott az utolsó év felfoghatatlanul gazdag zeneszerzői termésére a mindinkább elhatalmasodó betegséggel és a nagy előd árnyával folytatott párhuzamos küzdelem.

 

Tematika:

Március 22. (szerda), 10:00–12:00 és 13:30–15:30, X. terem
A Schubert-kép színeváltozásai

A témához elolvasandó:
- Maynard Solomon: “Franz Schubert and the Peacocks of Benvenuto Cellini”. 19th-Century Music, 12/3 (1989), 193–206.
- Rita Steblin: “The Peacock's Tale: Schubert's Sexuality Reconsidered”. 19th-Century Music, 17/1 (1993), 5–33.

Március 23. (csütörtök), 10:00–12:00 és 13:30–15:30, X. terem
Schubert, a rémkirály és a dal műfaja

A témához elolvasandó:
- Christopher H. Gibbs: “’Komm, geh’ mit mir’: Schubert’s Uncanny ‘Erlkönig’”. 19th-Century Music, 19/2 (1995), 115–135.
- Christopher H. Gibbs: “Beyond song: instrumental transformations and adaptations of the Lied from Schubert to Mahler”. In: James Parsons (szerk.): The Cambridge Companion to the Lied. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, 223–242.
- KOTTA: Erlkönig-feldolgozások

Március 24. (péntek), 10:00–12:00 és 13:30–15:30, X. terem
Beethoven, Schubert és az Esz-dúr trio

A témához elolvasandó:
- Maynard Solomon: “Schubert and Beethoven”. 19th-Century Music, 3/2 (1979), 114–125.
- KOTTA: Az Esz-dúr trió kottája (korai változatokkal együtt)

 

Az olvasmányok innen letölthetők.

 

Christopher H. Gibbs a Bard College professzora, a Bard Music Festival egyik művészeti vezetője. Tanulmányait a Columbia Universityn végezte, itt szerezte PhD-fokozatát. Szakterülete a 19. századi zene, azon belül Schubert élete, műve és hatástörténete. Számos Schubert-tanulmányt és egy Schubert-életrajzot publikált, szerkesztője több Schubert-tanulmánykötetnek. A Philadelphia Zenekar zenetudományi tanácsadója és programfüzeteinek szerzője, a Musical Quarterly című zenetudományi folyóirat egyik szerkesztője.