Komlós Katalin

Komlós Katalin

Doktori Iskola, Zeneelméleti Tanszék

Zeneelmélet doktorkollégium, Zeneelmélet-történet, Zenetudományi szeminárium

 
Született: 1945, Hidegség
 
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: PhD, DSc, dr. habil, professor emeritus
 
Tanulmányok:
1969: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – diploma: zeneelmélet, zenetörténet;
Tanárai: Prof. Szabolcsi Bence, Bartha Dénes, Bárdos Lajos, Gárdonyi Zoltán
 
Posztgraduális tanulmányok:
1980-83: Cornell University, Ithaca, (USA) – PhD tanulmányok és fortepiano stúdiumok;
Tanárai: Prof. James Webster, Neal Zaslaw és Malcolm Bilson
1985: PhD fokozat megvédése – Cornell University, Ithaca, (USA)
 
Oktatói tevékenység:
1970-1973: Kodály Intézet, Boston, (USA)
1973-tól: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatója: zeneelmélet, szolfézs, kamarazene, kamaraének,  basso continuo, billentyűs hangszertörténet, zeneelmélet módszertan
1997: professzori kinevezés a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen
1997-2007: Zeneelmélet tanszék tanszékvezetője
Doktori szemináriumokat tart a DLA program keretében
 
Mesterkurzusok, vendégtanári állások:
1992: Hochschule für Musik, Detmold (Németország)
2002: Trinity College, Dublin (Írország)
2007: Conservatorio della Svizzera Italiana, Lugano (Svájc)
 
Fontosabb koncertek:
Komlós Katalin a fortepiano-játék specialistájaként 20 év óta koncertezik itthon és külföldön. Hangversenyei a klasszikus repertoár különböző műfajaiból válogatnak (szóló- és kamaraművek, concertók, dalok és egyéb vokális művek); állandó partnere, Zádori Mária mellett fellépett többek között Malcolm Bilson, Vashegyi György és az Orfeo Zenekar, Spányi Miklós, Korondi Anna társaságában.
Koncerteket, kurzusokat és előadásokat adott Magyarországon kívül Ausztriában, Svájcban, Németországban, Angliában, Írországban, és az Amerikai Egyesült Államokban.
 
Fő kutatási terület:
18.századi billentyűs hangszerek,  18.századi billentyűs hangszerek története,  előadói gyakorlat
 
Főbb publikációk:
 
Könyvek:
Charles Rosen, A klasszikus stílus (fordítás angolról magyarra; 1977)
„The Viennese Keyboard Trio in the 1780s", 2 kötet, PhD dissz., Cornell University, 1986
Fortepianos and Their Music (Oxford University Press, 1995) [magyarul: Fortepianók és zenéjük, Bp., Gondolat, 2005]
 
Tanulmányok, folyóiratcikkek:
Haydn's Keyboard Trios Hob.XV: 5-17: Interaction Between Texture and Form" in Studia Musicologica 28 (1986), 351-400
„On the New Fortepiano in Contemporary German Musical Writings" in The Harpsichord and Fortepaino Magazine 4/6 (1988), 134-139
„Mozart and Clementi: A Piano Competition and its Interpretation" in Historical Performance 2/1 (1989), 3-9
„Veränderte Reprise: Aspects of an Idea" in The Music Review 51/4 (1990), 140-146
„The Function of Cello int he Pre-Beethovenian Viennese Keyboard Trio" in Studies in Music 24 (1990), 27-46
„Fantasia and Sonata: K. 475/457 in Contemporary Context" in Mozart-Jahrbuch (1991), Band 2, 816-823 
„Mozart the Fortepianist", in Perspectives on Mozart Performance (Cambridge, 1991), 27-54
„Trisztán és Izolda: II. felvonás, 2. jelenet", in Zenetudományi tanulmányok Kroó György tiszteletére (1996), 129-148.
„C. P. E. Bach today",in The Past in the Present, IMS Symposium (2003), 183-192.
„Mozart the performer", in The Cambridge Companion to Mozart (2003), 215-226.
„Miscellaneous Vocal Genres", in The Cambridge Companion to Haydn (2005), 164-175.
„Mozart és az orgona", Magyar Zene 43/1 (2005), 23-27.
„Mozart's Chamber Music with Keyboard", in Essays in Honor of László Somfai (2005), 193-206.
The genesis of Kodály's Lauder organi, The musical times 48/2, pp. (2007), 63-71
After Mozart:The Viennese Piano Scene in the 1790s, Studio Musicologoca 49/1-2, pp. (2008), 35-48
 
Díjak, kitüntetések:
1995: Erkel-díj
1997: Grout Memorial Prize (USA)
1998: Magyar Tudományos Akadémia Doktora cím
2004: Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje
2007: Zenei Alkotói Nagydíj - Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE)
2010: Széchenyi-díj
 
Tagságok:
MTA Köztestület tagja
MTA Zenetudományi Bizottság tagja
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE) tagja
 
Elérhetőség:
komlosk1[kukac]t-online.hu
 
Tanára, Kroó György a következőket mondta 1998-ban Komlós Katalinról:
Komlós Katalint a Zeneművészeti Főiskola nevelte zenetörténésszé. Annak a tanszaknak volt eminens hallgatója, amelynek tanári karához ma tartozik. A szó legteljesebb értelemében Szabolcsi növendék: számára a zene emberi megnyilatkozás, s mint ilyen, magában hordja születése helyének és idejének hangját. Személyében elválaszthatatlanul összefonódik a zenei gyakorlat s elmélet; zongoraművészeként (fortepiano) és muzikológusként ugyanegy korszaknak a szószólója és specialistája….
 
…Óriási irodalomismeret, született pedagógiai érzék, előadóművész-alkat, a legújabb elemző módszerek alkalmazásában megnyilvánuló önállóság, lelkiismeretesség, tanári ambíció és felelősségtudat ideálisan hangolódik össze tanító-személyiségében. Egyenletesen magas színvonalon végzi pedagógiai munkáját, a zenetudományi tanszakon éppúgy, mint más fakultásokon. Tanítványai bizalmat éreznek iránta, s morálisan is példaképüknek tekintik…