Felvételi követelmények előadó-művészet – egyházzene szakirányon
I. Előzetes megjegyzés
A jelentkezőnek még a felvételi vizsga előtt el kell döntenie, hogy tanulmányait melyik felekezeti irányban (evangélikus, katolikus, református) szeretné végezni, és a felvételi vizsgára a megfelelő énekeskönyv anyagából kell felkészülnie (népének / gyülekezeti ének memoriter, népének / gyülekezeti ének kísérete).
Figyelem! A Felvi.hu felületén az előadó-művészet (egyházzene) szakleírásnál megjelennek a teljes előadó-művészet szakra vonatkozó feltételek (közöttük a kórusvezetésre jelentkezőket érintő ajánlás is). Ezek a feltételek az egyházzene szakirányra jelentkezőket nem érintik.
Sikeres felvételi esetén az egyházzene szakirányon az első év végén a hallgatók három pályaorientációs modul közül választhatnak, melynek főtárgyait emelt óraszámban tanulják tovább: orgona, karvezetés vagy liturgikus szólóének.
Az eljárási díj befizetésének határideje az egyházzene szakirányon 2023. május 30.
II. A felvételi vizsga anyaga
Egyházzene főtárgy:
1. Repertoárismeret: a felekezeti énekeskönyvből 70 kijelölt tétel éneklése fejből, legalább az első versszak szövegével együtt. A kijelölt tételek:
– Katolikusok – Éneklő Egyház:
6, 7, 16, 19, 25, 26, 28, 31, 41, 43, 48, 54, 65, 67, 69, 71, 82, 84, 90, 91, 97, 98, 99/100, 107, 111, 126, 132, 142, 143, 161, 162, 167, 170, 177, 189, 190, 192, 206, 221, 222, 224, 226, 232, 234, 236, 284, 340, 358, 411, 446, 460, 501, 517, 532, 540, 546, 550, 553, 572, 587, 589, 598, 600, 643, 646, 695, 802, 803, 804, 806.
– Reformátusok – Énekeskönyv magyar reformátusok használatára:
8, 23, 25, 33, 42, 47, 50, 65, 66, 68, 77, 80, 84, 89, 90, 96, 105, 130, 134, 135, 138, 150, 151, 161, 165, 167, 185, 205, 215, 217, 220, 225, 226, 234, 241, 251, 254, 255, 256, 265, 272, 274, 294, 296, 301, 303, 312, 315, 316, 318, 326, 329, 337, 341, 342, 345, 370, 373, 380, 390, 434, 447, 459, 475, 483, 485, 500, 503, 511, 512.
– Evangélikusok – Evangélikus énekeskönyv:
40, 42, 43, 44, 47, 54, 57, 58, 72, 76, 96, 108, 109, 113, 115, 116, 121, 131, 136, 150, 151, 152, 157, 158, 161, 185, 188, 189, 198, 200, 213, 215, 222, 229, 231, 232, 233, 235, 254, 255, 260, 263, 266, 274, 276, 279, 291, 308, 331, 336, 337, 346, 357, 359, 361, 365, 369, 379, 389, 402, 405, 412, 417, 422, 423, 431, 443, 493, 503, 512.
– Más egyházhoz tartozók – saját felekezeti énekeskönyvük 70 tétele
(a hallgató jegyzéket hoz a kiválasztott tételekről!)
2. Stílusismeret: Palestrina-kórusműből (a hangfajnak megfelelő) szólam lapról éneklése egyedül vagy társsal két szólamban.
3. Zongora / orgona: az alább megjelölt zongora kötelező tárgyi követelmények szerint.
4. Beszélgetés a jelentkező korábbi egyházzenei tapasztalatairól, tanulási feltételeiről és távolabbi egyházzenei/tanári céljairól.
Kötelező tárgyak:
Zeneelmélet és szolfézs
Általános követelmény: a klasszikus összhangzattan diatonikus hármas- és négyeshangzatainak, azok fordításainak, valamint a váltódomináns, a II. és a IV. fokú szűkszeptim és fordításainak ismerete. Egyszerű és összetett két- és háromtagú formák ismerete.
Írásbeli feladatok:
1.) Négyszólamú, maximum 15 akkordból álló összhangzattanpélda diktálás utáni lejegyzése, és fokszámokkal vagy számozott basszussal való jelölése (8-9 eljátszás).
2.) Fokszámokkal megadott, maximum 15 akkordból álló harmóniasor négyszólamú kidolgozása szűkfekvésben.
3.) Két, egyenértékűen kidolgozott szólamot tartalmazó, barokk vagy bécsi klasszikus stílusú, 8–12 ütemes műrészlet lejegyzése diktálás után (9-10 eljátszás).
4.) Tizenkét-tizenhat tagú, tonális, hangközökből, hármas- és négyeshangzatokból, illetve azok fordításaiból álló sorozat hallás utáni lejegyzése és megnevezése (3-4 eljátszás).
5.) Ritmusdiktandó hallás utáni lejegyzése.
6.) Egyszerű és összetett két- és háromtagú formák részeinek jelölése, hangnemek, zárlatok és funkciók megadásával, a vizsgán kézhez kapott kottába.
Szóbeli feladatok
1.) Klasszikus összhangzattanra épülő harmóniamenetek zongorázása diktálás után (a felvételiző játszik).
2.) Két dalrészlet lapról éneklése:
a) a 18. század,
b) a kései 19. vagy a 20. század terméséből
maximum 12 ütem terjedelemben.
3.) Hangközök, hármas- és négyeshangzatok, valamint fordításaik felismerése és éneklése megadott hangokról.
4.) Rövid ritmusképletek visszatapsolása vagy -kopogása kotta és/vagy hallás alapján.
Zongora:
- Három különböző stílusú zongoradarab kifejező, stílusos előadása.
- Egy J. S. Bach mű (pl. két- vagy háromszólamú invenció, Wohltemperiertes Klavier, francia szvit)
- Egy klasszikus szonáta szonátaformájú nyitótétele
- Egy romantikus mű vagy egy Bartók-darab
- Lapról olvasás helyben kapott kottából
Ezenfelül 30 énekkíséret a felekezeti orgonáskönyvből zongorán vagy pedállal orgonán (jegyzéküket a felvételiző hozza magával).
Orgona előképzettség esetén a megjelölt Bach-mű helyett egy pedálos Bach- orgonadarab játszható.
Népzene:
Stílusismeret: a megadott népdalok stílusos előadása és szakszerű elemzése (stílus, illetve stílusréteg, hangsor, kadencia, forma, ambitus, szótagszám, ritmusképlet stb.).
Memoriter a Kodály - Vargyas példatárból: 1, 2, 4, 8, 12, 13, 21, 22, 34, 47, 49, 67, 78, 85, 95, 114, 142, 154, 171, 174, 185, 206, 225, 250, 252, 307, 332, 416, 447, 448.
A felvételi vizsgára vizsgalapot kérünk 2 példányban, amelyen a hallgató feltünteti a vizsgára hozott zenei anyagot, valamint 2-2 példányt a hozott művek kottájából.
III. Tanácsok a felvételi előtt
Régi Zeneakadémia, VI. Vörösmarty u. 35. III. em. 315; telefon: 344-6721, e-mail: nandori.judit[kukac]zeneakademia.hu
A vizsgáztató bizottság szakmailag igényes, de emberséges: arra törekszik, hogy a jelentkezőket felvegye, nem pedig hogy elutasítsa.
A népének-memoriter anyag a főtárgyi felvételi súlypontja. Tanulását nem elég a vizsga előtti hetekben elkezdeni. Az emlékezetbe csak akkor nyomódik be biztosan szövegével és dallamával az ének, ha hónapokon át ismételgetjük, gyakran visszatérünk rá, s természetesen, ha az élő gyakorlat emléke is segíti a tanulást. (Ugyanez vonatkozik a népzene-memoriterre is.)
A felvételi „Palestrina stílusismeret" pontjára a felvételiző készüljön minél több Palestrina-műből a jelentkező hangfajának megfelelő szólam áténeklésével. Nagyon kívánatos, hogy a jelentkező másodmagával kétszólamú részleteket is gyakoroljon. Természetesen itt is nagy segítség az élő kórusgyakorlat.
A szolfézs-zeneelmélet tárgyi és billentyűs felvételin a jelentkezőnek olyan alapvető zenei ismeretekről és készségekről kell tanúságot tennie, melyekre felsőfokú zenei tanulmányok építhetők. Az ezekben mutatkozó jelentős hiányok miatt rendszeresen kell eredménytelennek tekintenünk felvételi vizsgákat.
A felvételi vizsgán előny a legalább középfokú nyelvvizsga. Ez a diplomaszerzés feltétele, melyet az alapképzés rövid három éve alatt az intenzív zenetanulás mellett nehéz megszerezni.
Jó kedvet és energiát kívánunk a felkészüléshez, s a remélhetően sikeres felvételi vizsgán való találkozásig is
Üdvözletünket küldjük:
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Egyházzene Tanszékének tanári kara