Liszt szerepe a zongorajátszásban ugyanaz, mint Euklideszé a geometriában.

Alan Walker

Felvételi követelmények zenetanár – jazztrombitatanár szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Főtárgy

Klasszikus:

  • Dúr és összhangzatos moll skálák bemutatása különböző tempókban és játékmódokban (staccato, legato), egyszerűbb hangnemekben
  • 2 etűd az Arban iskolából, a 14 etűd közül
  • 2 szabadon választott trombita koncert. (A szakközépiskolai záróvizsga anyagából.)

Jazz:

  • 3 különböző (lassú, közép, gyors) tempójú és különböző jellegű (ballada, latin, swing, páros és páratlan metrum) közismert jazz standard szolisztikus bemutatása (téma - improvizáció - téma). Ezekhez a darabokhoz zongorakísérőről a felvételi bizottság gondoskodik, kíséretre alkalmas zongorakottát azonban a felvételizőnek kell hoznia.
  • Egy leírt improvizációból való részlet (1-2 periódus) stílusos bemutatása. Csak kiemelkedő trombita művész (Clifford Brown, Miles Davis, Freddie Hubbard stb.) transzkripciója játszható. A leírt rögtönzés egy példányát a felvételi bizottságnak PDF-formátumban kell elküldeni kell benyújtani. (Ha a felvételiző más úton nem tudná beszerezni, ilyen jellegű anyagok a Jazz Tanszék trombita szakján fénymásolásra kölcsönkérhetők.)
  • Blues-improvizáció egyszerű harmóniákkal, többféle tempóban, könnyebb hangnemekben
  • Mintegy 10 közismert jazz standard repertoárszerű játéka kívülről, eredeti harmonizációban. (Témabemutatás stílusos frazírozással, rögtönzés nélkül.) - Lapról játék: egy, a vizsgán megadott könnyebb motívum blattolása, lehetőleg stílusos frazírozással.

 

Kötelező tárgyak

a) Zongora kötelező:

  • A jazz alapvető akkordkészletének ismerete, zongorán való játéka:
    - A D-dúr hármashangzat és klasszikus fordításaik (alaphelyzet, szext, kvartszext),
    - Bb-dúr jazz szextakkord alaphelyzet megfordításainak (kvintszext, terckvart, szekund) játéka .
    - a major7, domináns7, a moll major7, moll7, a bővített kvintű major7, bővített kvintű domináns7, a szűkített major7, a félszűkített és szűkített szeptimakkord F alaphangra, megfordításainak (kvintszext, terckvart, szekund) játéka.
    - valamint a domináns 769, a dúr és moll69, a dúr és moll79, a domináns7#9 jazzakkord Ab alaphangra való játéka.
  • A dúr, az összhangzatos moll és a melodikus moll hangrendszer valamennyi modusának (összesen 21 skála), skála játéka C alaphangra.
  • Kadenciális akkordsorok (I-IV-V-I; I-V-IV-I; I-III-VI-II-V-I) játéka két kézzel, négy szólamban (bal kéz alaphang jobb kéz akkord), három fekvésben, klasszikus akkordfűzéssel A-dúrban.
  • A jazz II-V-I kadenciájának játéka jazzes akkordátalakításokkal (II: m79; V: dom769; I: maj79 vagy dúr69), a Bb-dúrban.

A felvételiző játssza végig a feladatokat, és közben konferálja fel a soron következő feladatot!

  • A jazz alapvető akkordkészletének ismerete, zongorán való játéka. A négyfajta hármashangzat és klasszikus fordításaik (szext, kvartszext), a dúr és moll jazz szextakkord, a major7, domináns7, a moll major7, moll7, a bővített kvintű major7, bővített kvintű domináns7, a szűkített major7, a félszűkített és szűkített szeptimakkord, valamint a domináns 76, a dúr és moll69, a dúr és moll79, a domináns7b10 jazzakkord bármely hangra való játéka alaphelyzetben.
  • A 8+1 négyeshangzat (major7, domináns7, moll major7, moll7, bővített kvintű domináns7, bővített kvintű major7, szűkített kvintű major7, félszűkített és szűkített szeptimakkord) klasszikus megfordításainak (kvintszext, terckvart, szekund) játéka bármely hangra.
  • A dúr, az összhangzatos moll és a melodikus moll hangrendszer valamennyi modusának (összesen 21 skála), valamint az ötféle pentaton modus, az egészhangú, a fél-egész és egész-fél skála játéka bármely hangról. Kadenciális akkordsorok (I-IV-V-I; I-V-IV-I; I-VI-II-V-I; I-III-VI-II-V-I) játéka két kézzel, négy szólamban, három fekvésben, a 6 kereszt, 6 bés hangnemig bezárólag klasszikus akkordfűzéssel.
  • A jazz II-V-I kadenciájának játéka jazzes akkordátalakításokkal (II: m79; V: dom769; I: maj79 vagy dúr69), a 6 kereszt, 6 bés hangnemig bezárólag.

 

b) Szolfézs és zeneelmélet

(Videókonferencia)

Szolfézs írásbeli vizsga:

Az írásbeli vizsga időtartama: 2 óra
A vizsga során segédeszköz nem használható.

Témakörök:

  • A négyféle hármashangzat és fordításaik felismerése, hallás utáni leírása kétszeri eljátszás alapján.
  • A 8+1 négyeshangzat (major7, domináns7, moll major7, moll7, bővített kvintű domináns7, bővített kvintű major7, szűkített kvintű major7, félszűkített és szűkített szeptimakkord) alaphelyzetben való felismerése, hallás utáni leírása kétszeri eljátszás alapján.
  • A major7, domináns7, moll major7, moll7 és a félszűkített szeptimakkord klasszikus megfordításainak (kvintszext, terckvart, szekund) felismerése, hallás utáni leírása háromszori eljátszás alapján.
  • A pentaton modusok (összesen 5 skála) felismerése, hallás utáni leírása kétszeri eljátszás alapján.
  • A dúr, az összhangzatos moll és a melodikus moll hangrendszer valamennyi modusának (összesen 21 skála), valamint az egészhangú, a fél-egész és egész-fél skála felismerése, hallás utáni leírása háromszori eljátszás alapján.
  • Közepes nehézségű, jazzes ritmus hallás utáni leírása, hatszori eljátszás alapján.
  • 4-8 ütemes egyszólamú, egyszerűen moduláló, közepes nehézségű dallam leírása hallás után, nyolcszori eljátszás alapján.
  • 4-8 ütemes kétszólamú, egyszerűen moduláló, közepes nehézségű dallam leírása hallás után, nyolcszori eljátszás alapján.


Zeneelmélet szóbeli vizsga:

Klasszikus összhangzattani ismeretek a négyeshangzat megfordításokig bezárólag.