Engedtessék meg nekem, hogy a magyar nyelvben való sajnálatos tudatlanságom ellenére születésemtől a sírig szívemben és érzéseimben magyar maradjak, és ennek megfelelően odaadóan elő kívánjam mozdítani a magyar zenekultúra ügyét.

Liszt Augusz Antalnak

Felvételi követelmények Népi bőgő-/cselló-/ütőgardon-/tamburabőgőművész-tanár; népi citera-koboz-tekerőművész-tanár szakirányon

A szakirány a 2021/22. tanévben nem indul.

Népi bőgő/cselló/ütőgardon/tamburabőgő főtárgy

Népi bőgő – kötelező rész

Az előadásokhoz szükséges szólistáról a felvételi bizottság gondoskodik!

Népi bőgő – kötelezően választható rész

Három tájegység (minimum két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 5-5 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Népi cselló

nincs külön felvételi

 

Ütőgardon – kötelező+kötelezően választható rész

Fikó Regina gyimesközéploki gardonos játéka alapján a héjsza, a kettős jártatója és sírülője játszásának képessége,  akár a felvételiző számára ismeretlen dallam esetén is.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Tamburabőgő – kötelező rész

  • Vrapcevo kolo – Felsőszentmárton 1956. Horvát népzenei hagyományok Magyarországon II. Vujicsics Association 2004, CD (9-es track)
  • Toncikino kolo – Mohács 1962. Horvát népzenei hagyományok Magyarországon II. Vujicsics Association 2004, CD (23-as track)
  • Szánon megyek, nem szekéren – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c1)
  • A szegedi halastó, halastó – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c2)
  • Hajam, hajam, hajam szála – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c3)
  • A kemencén a kesztyű – Bogdán István - tamburaprímás, Balázs Mihály - tamburabrácsás, Sükösd, 1968. Sárosi Bálint (AP 6441c4)

Tamburabőgő – kötelezően választható rész

Két tájegység (két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 5-5 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Citera/koboz/tekerő főtárgy

Citera – kötelező rész

1. Két különböző karakterű, hagyományos citerajátékot bemutató összeállítás előadása a Magyar citerás antológia sorozat alapján (MCA I–IV.), amely vagy egy adatközlő, vagy egy tájegység dallamai alapján készült.

2. Az alábbi citerás adatközlők alább felsorolt dallamainak ismerete.

3. A pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve citerás hangnembe transzponálva eljátszani egy közismert magyar népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során Kodály Zoltán: A magyar népzene című könyvének példatárából.

 

Citera – kötelezően választható rész

Két nagy tájegység népzenei anyagának stílushű megszólaltatása két összeállításban. Az összeállítás tartalmazzon parlando-rubato előadású dallamot, valamint tánczenét is (maximum 4–4 percben).

1. Alföld
2. Dunántúl


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Koboz – kötelező rész

1. Két, hagyományos kobozjátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján eredeti hangolással.

2. Az alábbi kobzos adatközlők felsorolt dallamainak ismerete.

3. A pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve kobzos alaphangnemekbe transzponálva eljátszani egy közismert moldvai népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során Domokos Pál Péter: Rezeda. 96 csángómagyar népdal című kiadványából.

4. Skálagyakorlatok és akkordfűzések bemutatása A e a d’ hangolású kobzon:

  1. E-dúr, A-dúr, D-dúr és G-dúr hangsorokra épülő akkordfűzések I-IV-V-I. fokokon, valamint az adott hangnem alapskálája.
  2. a-moll, h-moll, d-moll, e-moll, fisz-moll hangsorokra épülő akkordfűzések I-VII-III-V-I. fokokon, valamint az adott hangnem alapskálája.
  3. A következő hangsorokhoz tartozó skálagyakorlatok: dór, fríg, mixolíd és lá-pentaton hangsorok tetszőleges alaphangról.

Az előadásokhoz szükséges szólistáról a felvételi bizottság gondoskodik.

 

Koboz – Kötelezően választható rész

Két összeállítás a hagyományos kobozjáték stílusjegyeinek figyelembevételével.

1. Énekes dallamok kobzos parafrázisa Domokos Pál Péter 1929-es és 1932-es moldvai gyűjtése alapján.

2. Moldvai táncdallamok kobzos parafrázisa hegedűs, furulyás és/vagy kavalos dallamok nyomán.


A hivatkozott dallamok forrásai:

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Tekerőlant – kötelező rész

  1. Két összeállítás: egy szentesi/Szentes környéki (Szenyéri Dániel, Balla István, Sipos József) és egy csongrád környéki tekerős (Bársony Mihály, ‘Cselédes’ Varga Mihály, Sinkó János) konkrét hangfelvétele alapján max. 4-4 percben, melyekben a parlando-rubato előadásmódú dallamok mellett kivétel nélkül szerepelnek a tekerő repertoárjára jellemző tánctípusok zenéi is (oláhos, lassú csárdás, friss csárdás).
     
  2. Egy, a vizsgáztatók által kiválasztott dallam szolmizálása, hangszerre való transzponálása, eljátszása.

 

Tekerőlant – kötelezően választható rész

Két összeállítás: az Alföld vagy a Dunántúl eredetileg énekes vagy más adott hangszeren (citera, furulya, duda) megszólaltatott zenei anyagából max. 4-4 percben.

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Népzenei lejegyzés

Hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

 

Népzeneelmélet írásbeli

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Írásbeli feladatlap a Kárpát-medence földrajza, vízrajza, valamint a magyar népzene stílusai, műfajai, történeti vonatkozásai, magyar népi hangszerek, tánc és zene kapcsolata témaköreiben.

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM

 

Népzeneelmélet szóbeli

Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

 

Zeneelmélet-szolfézs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis prelúdium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)

 

Jelentkezés: felvi.hu