A legfontosabb osztály számomra – és a magyar zenészek százai számára – a kamarazenei osztály volt.

Solti György

Felvételi követelmények népi brácsaművész-tanár, népi hegedűművész-tanár szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Népi brácsa főtárgy

A beküldendő 20 perces videofelvételen 4 különböző összeállítást kér a vizsgabizottság, ez az alább megadott, elérhető kötelező anyagokból van kiválasztva, egyenként max. 5-5 percben. A felvételizőnek az alább található eredeti felvételre kell rámuzsikálnia.

kötelező rész

kötelezően választható rész

Három tájegység (minimum két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 5-5 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Népi hegedű főtárgy

Kötelező rész

A beküldendő maximum 20 perces videofelvételen az összes megadott kötelező anyagot kell szólóban feljátszani.

  • Széki lassú és magyar (Lajtha László 1941-es gyűjtéséből),
  • Székely verbunk és forgatós (Lajtha László 1944-es kőrispataki gyűjtéséből),
  • Magyarlónai legényes (Kallós Zoltán 1969-es gyűjtéséből)
  • Gyimesi keserves (Új Pátria, Zerkula János keservesei),
  • Gömöri verbunk és lassú csárdás (Molnár László alsókálosai prímás alapján).
  • új stílusú lassú csárdás és verbunk: gömöri verbunk és lassú csárdás (Varsányi Ildikó: Gömöri népzene 1. számból a verbunk; 3. számból a lassú csárdás)
  • régi stílusú férfitánc: székely verbunk közjátékkal (Lajtha László: Kőrispataki gyűjtés 28. dallam)
  • régi stílusú aszimmetrikus hangsúlyozású táncok: széki lassú (Lajtha László: Széki gyűjtés, 15. dallam); széki magyar (Lajtha László: széki gyűjtés 1. dallam); marosszéki forgatós (Lajtha László: Kőrispataki gyűjtés 2. dallam), magyarlónai legényes
  • rubato dallam: gyimesi keserves (Új pátria sorozat, Zerkula János keservesei 8. szám)

 

A kötelező anyag szóló előadásban, kíséret nélkül játszandó!

A felvételizőnek az alap- illetve a középfokú népzeneoktatás szintjén tisztában kell lennie és alkalmaznia kell a népzene előadásmódjának jellegzetességeit.

Kötelezően választható rész

A megadott 20 percben még egy szabadon választott tájegység legfeljebb 5 perces összeállítását is fel kell játszani.

A felvételiző a következőkben felsorolt anyagokból állíthatja össze szabadon választott vizsgaanyagát, amely tájegységenként 5-5 perc időtartamú kell legyen:

  • Dunántúl (válogatás valamely hagyományos stílusban játszó zenekar anyagából: Bogyiszló, Madocsa, Perkáta, Szany)
  • Palócföld (válogatás valamely hagyományos stílusban játszó zenekar anyagából: Kartal, Tura, Alsókálosa, Osgyán)
  • Szatmár (válogatás a szatmárököritói, a tiszakóródi, a kisari, a jánkmajtisi vagy a szamosangyalosi zenekar anyagából)
  • Kalotaszeg (válogatás a mérai "Öreg Árus", a gyerővásárhelyi "Nonika Miklós", vagy a bogártelki "Cilika banda" anyagából)
  • Bonchida (Kallós Zoltán gyűjtéseiből); Magyarpalatka (Kodoba zenekar repertoárjából); Ördöngösfüzes (id. Mezei Ferenc repertoárjából)
  • Vajdaszentivány (Horváth Elek repertoárjából); Magyarpéterlaka (Csiszár Aladár vagy Lunka József repertoárjából)
  • Gyimes (Halmágyi Mihály, Zerkula János vagy más hagyományos stílusban játszó prímás anyagából)

A felvételizők számára a népzenei előadás mintájául, példaképéül kell álljanak a felvételi-bizottság által közreadott vagy kijelölt anyagok, amelyek stílushű reprodukálása, megszólaltatása felvételi követelmény.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Népzenei lejegyzés

Elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

 

Népzeneelmélet írásbeli

Elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Írásbeli feladatlap a Kárpát-medence földrajza, vízrajza, valamint a magyar népzene stílusai, műfajai, történeti vonatkozásai, magyar népi hangszerek, tánc és zene kapcsolata témaköreiben.

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM

 

Népzeneelmélet szóbeli

Videókonferencia

Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

 

Zeneelmélet-szolfézs

Írásbeli: elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Szóbeli: nincs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)