Művészi szempontból álljon szemünk előtt, hogy a teljes technikai készség csak eszköz arra, hogy a lélek megszólalhasson...

Dohnányi Ernő főigazgatói székfoglalója

Felvételi követelmények népi brácsaművész-tanár, népzeneelmélet-tanár szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Népi brácsa főtárgy

A beküldendő 20 perces videofelvételen 4 különböző összeállítást kér a vizsgabizottság, ez az alább megadott, elérhető kötelező anyagokból van kiválasztva, egyenként max. 5-5 percben. A felvételizőnek az alább található eredeti felvételre kell rámuzsikálnia.

kötelező rész

kötelezően választható rész

Három tájegység (minimum két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 5-5 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Népzeneelmélet főtárgy – kötelező rész

Online teszt – elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Írásbeli

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Népzenei lejegyzés: hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

3. Feleletválasztós teszt: az alább megadott, ajánlott szakirodalom anyagából

Szóbeli

1. Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

2. Egy népdal szolmizálása emlékezetből, a memoriter anyagából

3. Egy népdal szolmizálása lapról, majd elemzése

 

Népzeneelmélet főtárgy – kötelezően választható rész

Két különböző téma szóbeli kifejtése a felsoroltak közül (az egyik a jelentkező, a másik a vizsgabizottság választása szerint, 10 percnyi felkészülési időt követően):

 

A) Beadandó feladat

Az alább megadott tíz téma közül egynek – szabadon választható – írásbeli kifejtése és beküldése PDF formátumban; az írásmű terjedelme legyen 10–15000 leütés szóközökkel együtt, a megadott írásos terjedelmen felül tartalmazhat kotta-, kép-, illetve térkép-illusztrációt is.

B) Videókonferencia

1. A fentebb megadott Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

2. Egy népdal szolmizálása emlékezetből, a memoriter anyagából

3. Ismeretlen népdal szolmizálása majd elemzése – a kottaképet a videókonferencia keretében, képernyő-megosztással kapja meg a vizsgázó

4. A beadott írásműhöz kapcsolódó beszélgetés

5. Az alább megadott tíz téma közül egy másiknak – a vizsgabizottság választása szerint – szóbeli kifejtése

 

  • a magyar népdalok zenei jellemzői és elemzési lehetőségei
  • a magyar népzene pentaton stílusrétegei
  • a középkor és a 16–17. század magyar népzenéje
  • a 18–19. század magyar népzenéje és a népies műdalok, hatásuk a magyar népzenére
  • a magyar népdal új stílusa
  • hangszerhasználat a magyar népzenében
  • a magyar népdalok szövegműfajai
  • a magyar népszokások zenéje
  • a magyar néptánc műfajai, tánc és zene kapcsolata
  • a magyar népzenei illetve néptánc-dialektusterületek

 

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM
  • A Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990.) Magyar népzene című fejezetének (írta: Vargyas Lajos) következő alfejezetei: A kutatás története; A magyar népzene stílusai, típusai

 

Zeneelmélet-szolfézs

Írásbeli: elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Szóbeli: nincs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)