Nem túlzok, amikor azt mondom: mindent, amit zenészként elértem, Weiner Leónak köszönhetek…. Számomra mindig Weiner volt és marad is „a zenész" kiemelkedő mintaképe.

Solti György

Felvételi követelmények népi citera-koboz-tekerőművész-tanár, népzeneelmélet-tanár szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Népi citera/koboz/tekerő főtárgy

A különleges helyzetre való tekintettel a beküldendő 20 perces videófelvételen az alábbi hangszerek közül egy kiválasztott hangszer teljes felvételi követelményét kell teljesíteni 16-17 percben, kiegészítve legalább egy további hangszer legfeljebb 4 perces videófelvételével.

Citera – kötelező rész

1. Két különböző karakterű, hagyományos citerajátékot bemutató összeállítás előadása a Magyar citerás antológia sorozat alapján (MCA I–IV.), amely vagy egy adatközlő, vagy egy tájegység dallamai alapján készült.

2. Az alábbi citerás adatközlők alább felsorolt dallamainak ismerete.

3. A pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve citerás hangnembe transzponálva eljátszani egy közismert magyar népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során Kodály Zoltán: A magyar népzene című könyvének példatárából.

 

Citera – kötelezően választható rész

Két nagy tájegység népzenei anyagának stílushű megszólaltatása két összeállításban. Az összeállítás tartalmazzon parlando-rubato előadású dallamot, valamint tánczenét is (maximum 4–4 percben).

1. Alföld
2. Dunántúl

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A felvételiző készítsen pontos leírást a műsorról, amelyet a feltöltött videó leírásában vagy a tárhelyen szöveges dokumentumként mellékel.

 

Koboz – kötelező rész

1. Két, hagyományos kobozjátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján eredeti hangolással.

2. Az alábbi kobzos adatközlők felsorolt dallamainak ismerete.

3. A pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve kobzos alaphangnemekbe transzponálva eljátszani egy közismert moldvai népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során Domokos Pál Péter: Rezeda. 96 csángómagyar népdal című kiadványából.

4. Skálagyakorlatok és akkordfűzések bemutatása A e a d’ hangolású kobzon:

 

  • E-dúr, A-dúr, D-dúr és G-dúr hangsorokra épülő akkordfűzések I-IV-V-I. fokokon, valamint az adott hangnem alapskálája.
  • a-moll, h-moll, d-moll, e-moll, fisz-moll hangsorokra épülő akkordfűzések I-VII-III-V-I. fokokon, valamint az adott hangnem alapskálája.
  • A következő hangsorokhoz tartozó skálagyakorlatok: dór, fríg, mixolíd és lá-pentaton hangsorok tetszőleges alaphangról.

 

Az előadásokhoz szükséges szólistáról a felvételi bizottság gondoskodik.

 

Koboz – Kötelezően választható rész

Két összeállítás a hagyományos kobozjáték stílusjegyeinek figyelembevételével.

1. Énekes dallamok kobzos parafrázisa Domokos Pál Péter 1929-es és 1932-es moldvai gyűjtése alapján.

2. Moldvai táncdallamok kobzos parafrázisa hegedűs, furulyás és/vagy kavalos dallamok nyomán.


A hivatkozott dallamok forrásai:

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A felvételiző készítsen pontos leírást a műsorról, amelyet a feltöltött videó leírásában vagy a tárhelyen szöveges dokumentumként mellékel.

 

Tekerőlant – kötelező rész

  1. Két összeállítás: egy szentesi/Szentes környéki (Szenyéri Dániel, Balla István, Sipos József) és egy csongrád környéki tekerős (Bársony Mihály, ‘Cselédes’ Varga Mihály, Sinkó János) konkrét hangfelvétele alapján max. 4-4 percben, melyekben a parlando-rubato előadásmódú dallamok mellett kivétel nélkül szerepelnek a tekerő repertoárjára jellemző tánctípusok zenéi is (oláhos, lassú csárdás, friss csárdás).
  2. Egy, a vizsgáztatók által kiválasztott dallam szolmizálása, hangszerre való transzponálása, eljátszása.

 

Tekerőlant – kötelezően választható rész

Két összeállítás: az Alföld vagy a Dunántúl eredetileg énekes vagy más adott hangszeren (citera, furulya, duda) megszólaltatott zenei anyagából max. 4-4 percben.

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A felvételiző készítsen pontos leírást a műsorról, amelyet a feltöltött videó leírásában vagy a tárhelyen szöveges dokumentumként mellékel.

 

Népzeneelmélet főtárgy – kötelező rész

Online teszt – elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Írásbeli

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Népzenei lejegyzés: hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

3. Feleletválasztós teszt: az alább megadott, ajánlott szakirodalom anyagából

Szóbeli

1. Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

2. Egy népdal szolmizálása emlékezetből, a memoriter anyagából

3. Egy népdal szolmizálása lapról, majd elemzése

 

Népzeneelmélet főtárgy – kötelezően választható rész

Két különböző téma szóbeli kifejtése a felsoroltak közül (az egyik a jelentkező, a másik a vizsgabizottság választása szerint, 10 percnyi felkészülési időt követően):

 

A) Beadandó feladat

Az alább megadott tíz téma közül egynek – szabadon választható – írásbeli kifejtése és beküldése PDF formátumban; az írásmű terjedelme legyen 10–15000 leütés szóközökkel együtt, a megadott írásos terjedelmen felül tartalmazhat kotta-, kép-, illetve térkép-illusztrációt is.

B) Videókonferencia

1. A fentebb megadott Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

2. Egy népdal szolmizálása emlékezetből, a memoriter anyagából

3. Ismeretlen népdal szolmizálása majd elemzése – a kottaképet a videókonferencia keretében, képernyő-megosztással kapja meg a vizsgázó

4. A beadott írásműhöz kapcsolódó beszélgetés

5. Az alább megadott tíz téma közül egy másiknak – a vizsgabizottság választása szerint – szóbeli kifejtése

 

  • a magyar népdalok zenei jellemzői és elemzési lehetőségei
  • a magyar népzene pentaton stílusrétegei
  • a középkor és a 16–17. század magyar népzenéje
  • a 18–19. század magyar népzenéje és a népies műdalok, hatásuk a magyar népzenére
  • a magyar népdal új stílusa
  • hangszerhasználat a magyar népzenében
  • a magyar népdalok szövegműfajai
  • a magyar népszokások zenéje
  • a magyar néptánc műfajai, tánc és zene kapcsolata
  • a magyar népzenei illetve néptánc-dialektusterületek

 

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM
  • A Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990.) Magyar népzene című fejezetének (írta: Vargyas Lajos) következő alfejezetei: A kutatás története; A magyar népzene stílusai, típusai

 

Zeneelmélet-szolfézs

Írásbeli: elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Szóbeli: nincs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)