A két magyar nem csak játszotta a zenét, ők maguk voltak a zene – minden idegszálukban – egészen az ujjuk hegyéig.

Adelheid von Schorn Reményiről és Lisztről

Felvételi követelmények népi furulyaművész-tanár, népzeneelmélet-tanár szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Népi furulya főtárgy

Négy összeállítás videofelvételét kérjük négy különböző tájegységről gyűjtött furulyafelvételek alapján. Ilyenek a világhálón is hozzáférhetők, de a kötelező résznél felsoroltak közül is lehet választani. Az összeállítások összideje 20 perc legyen, nagyjából 5-5 perc jusson egy-egy tájegységre. Jelölni kérjük a két „kötelezőnek” és két „szabadon választottnak” tekintett összeállítást.

A dialektus- és dallamválasztás szempontjai:

  • A választott négy tájegységből kettő erdélyi (ebből az egyik lehet moldvai), kettő pedig nem erdélyi dialektus területről legyen.
  • A választott dallamok között összességében legyen parlando-rubato, szöveges és szövegtelen táncdallam. Nem kötelező mind a négy összeállításban mindhárom műfajt szerepeltetni, de mindhárom szerepeljen valamelyik összeállításban.

 

Kötelező rész

A kötelező anyagban egy parlando-rubato és egy táncdallam kell szerepeljen, gyimesi, vagy székely, vagy palóc, vagy dunántúli furulyástól származó felvételről. Az alábbi felvételek a választáshoz nyújtanak segítséget, de a felvételi kötelező részében is lehet más dallamokat játszani.

Gyimesi furulya

  1. Keserves – Tímár Viktor, Hidegség
  2. Lassú magyaros – Tímár Viktor és Tímár János, Hidegség
  3. Sebes csárdás – Tímár Viktor, Hidegség
  4. Féloláhos – Tímár Viktor, Hidegség

Székelyföldi furulya

  1. Keserves 1. – Szőcs János, Orotva (Gyergyó)
  2. Keserves 2. – Szőcs János, Orotva (Gyergyó)
  3. Kétlépésű csárdás – András József, Székelyszentmihály (Udvarhely)
  4. Egylépésű csárdás - András József, Székelyszentmihály (Udvarhely)
  5. Marosszéki - András József, Székelyszentmihály (Udvarhely)

Dunántúli furulya

  1. Kanásztáncok (2 dallam) – Badacsonyi Lajos, Zalavég
  2. Betyárnóták (2 dallam) – Badacsonyi Lajos, Zalavég
  3. Mikor mentem... – Badacsonyi Lajos, Zalavég, ének
  4. Sobri Jóska - Badacsonyi Lajos, Zalavég, ének

Palóc furulya

  1. Sok szép napot éjszakával – Pál István, Tereske – furulya
  2. Sok szép napot éjszakával – Pál István, Tereske – ének
  3. Dudanóta – Pál István, Tereske – furulya
  4. Dudanóta – Pál István, Tereske – ének

Kötelezően választható rész

Két tájegység (két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 4-4 5-5 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Népzeneelmélet főtárgy – kötelező rész

Online teszt – elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Írásbeli

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Népzenei lejegyzés: hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

3. Feleletválasztós teszt: az alább megadott, ajánlott szakirodalom anyagából

Szóbeli

1. Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

2. Egy népdal szolmizálása emlékezetből, a memoriter anyagából

3. Egy népdal szolmizálása lapról, majd elemzése

 

Népzeneelmélet főtárgy – kötelezően választható rész

Két különböző téma szóbeli kifejtése a felsoroltak közül (az egyik a jelentkező, a másik a vizsgabizottság választása szerint, 10 percnyi felkészülési időt követően):

 

A) Beadandó feladat

Az alább megadott tíz téma közül egynek – szabadon választható – írásbeli kifejtése és beküldése PDF formátumban; az írásmű terjedelme legyen 10–15000 leütés szóközökkel együtt, a megadott írásos terjedelmen felül tartalmazhat kotta-, kép-, illetve térkép-illusztrációt is.

B) Videókonferencia

1. A fentebb megadott Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

2. Egy népdal szolmizálása emlékezetből, a memoriter anyagából

3. Ismeretlen népdal szolmizálása majd elemzése – a kottaképet a videókonferencia keretében, képernyő-megosztással kapja meg a vizsgázó

4. A beadott írásműhöz kapcsolódó beszélgetés

5. Az alább megadott tíz téma közül egy másiknak – a vizsgabizottság választása szerint – szóbeli kifejtése

 

  • a magyar népdalok zenei jellemzői és elemzési lehetőségei
  • a magyar népzene pentaton stílusrétegei
  • a középkor és a 16–17. század magyar népzenéje
  • a 18–19. század magyar népzenéje és a népies műdalok, hatásuk a magyar népzenére
  • a magyar népdal új stílusa
  • hangszerhasználat a magyar népzenében
  • a magyar népdalok szövegműfajai
  • a magyar népszokások zenéje
  • a magyar néptánc műfajai, tánc és zene kapcsolata
  • a magyar népzenei illetve néptánc-dialektusterületek

 

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM
  • A Magyar Néprajz VI. Népzene, néptánc, népi játék (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990.) Magyar népzene című fejezetének (írta: Vargyas Lajos) következő alfejezetei: A kutatás története; A magyar népzene stílusai, típusai

 

Zeneelmélet-szolfézs

Írásbeli: elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Szóbeli: nincs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)