A legfontosabb osztály számomra – és a magyar zenészek százai számára – a kamarazenei osztály volt.

Solti György

Felvételi követelmények népi cimbalomművész-tanár, népi citera-koboz-tekerőművész-tanár szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.

Népi cimbalom főtárgy

A beküldendő maximum 20 perces videófelvételen a megadott kötelező anyagot kérjük:

Kötelező rész

Budapest, 1990. március. Gyűjtők: Fekete Antal, Könczei Árpád, Petrovits Tamás, Vavrinecz András. Adatközlők: Csiszár Aladár prímás (1937), Ponci Gyula brácsás (1940), Ötvös János bőgős (1954), Buta József cimbalmos (1919).

Rozsály (Szatmár megye), 1965.11.12, Martin György gyűjtése.

Adatközlők: Márton József prímás (1924), Farkas Lajos segédprímás (1936), Márton Károly cimbalmos (1936), Márton Györgí brácsás (1912), Horváth Géza bőgős (1936).

(Lajtha László gyűjtése) II. kötet 2, 9, 25, 26
 

Kötelezően választható rész

  • Két tájegység (két különböző fő dialektusterületről) népzenei anyagának stílushű megszólaltatása. Az összeállítás különböző stílusú és műfajú tételeket tartalmazzon max. 4-4 percben.


A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

 

Citera/koboz/tekerő főtárgy

A különleges helyzetre való tekintettel a beküldendő 20 perces videófelvételen az alábbi hangszerek közül egy kiválasztott hangszer teljes felvételi követelményét kell teljesíteni 16-17 percben, kiegészítve legalább egy további hangszer legfeljebb 4 perces videófelvételével.

Citera – kötelező rész

1. Két különböző karakterű, hagyományos citerajátékot bemutató összeállítás előadása a Magyar citerás antológia sorozat alapján (MCA I–IV.), amely vagy egy adatközlő, vagy egy tájegység dallamai alapján készült.

2. Az alábbi citerás adatközlők alább felsorolt dallamainak ismerete.

3. A pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve citerás hangnembe transzponálva eljátszani egy közismert magyar népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során Kodály Zoltán: A magyar népzene című könyvének példatárából.

 

Citera – kötelezően választható rész

Két nagy tájegység népzenei anyagának stílushű megszólaltatása két összeállításban. Az összeállítás tartalmazzon parlando-rubato előadású dallamot, valamint tánczenét is (maximum 4–4 percben).

1. Alföld
2. Dunántúl

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A felvételiző készítsen pontos leírást a műsorról, amelyet a feltöltött videó leírásában vagy a tárhelyen szöveges dokumentumként mellékel.

 

Koboz – kötelező rész

1. Két, hagyományos kobozjátékot bemutató összeállítás előadása az alábbi lista alapján eredeti hangolással.

2. Az alábbi kobzos adatközlők felsorolt dallamainak ismerete.

3. A pályázó legyen képes kotta alapján szolmizálva elénekelni, illetve kobzos alaphangnemekbe transzponálva eljátszani egy közismert moldvai népdalt. A népdalokat a vizsgáztatók választják ki a meghallgatás során Domokos Pál Péter: Rezeda. 96 csángómagyar népdal című kiadványából.

4. Skálagyakorlatok és akkordfűzések bemutatása A e a d’ hangolású kobzon:

  • E-dúr, A-dúr, D-dúr és G-dúr hangsorokra épülő akkordfűzések I-IV-V-I. fokokon, valamint az adott hangnem alapskálája.
  • a-moll, h-moll, d-moll, e-moll, fisz-moll hangsorokra épülő akkordfűzések I-VII-III-V-I. fokokon, valamint az adott hangnem alapskálája.
  • A következő hangsorokhoz tartozó skálagyakorlatok: dór, fríg, mixolíd és lá-pentaton hangsorok tetszőleges alaphangról.

Az előadásokhoz szükséges szólistáról a felvételi bizottság gondoskodik.

 

Koboz – Kötelezően választható rész

Két összeállítás a hagyományos kobozjáték stílusjegyeinek figyelembevételével.

1. Énekes dallamok kobzos parafrázisa Domokos Pál Péter 1929-es és 1932-es moldvai gyűjtése alapján.

2. Moldvai táncdallamok kobzos parafrázisa hegedűs, furulyás és/vagy kavalos dallamok nyomán.


A hivatkozott dallamok forrásai:

 

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A felvételiző készítsen pontos leírást a műsorról, amelyet a feltöltött videó leírásában vagy a tárhelyen szöveges dokumentumként mellékel.

 

Tekerőlant – kötelező rész

  1. Két összeállítás: egy szentesi/Szentes környéki (Szenyéri Dániel, Balla István, Sipos József) és egy csongrád környéki tekerős (Bársony Mihály, ‘Cselédes’ Varga Mihály, Sinkó János) konkrét hangfelvétele alapján max. 4-4 percben, melyekben a parlando-rubato előadásmódú dallamok mellett kivétel nélkül szerepelnek a tekerő repertoárjára jellemző tánctípusok zenéi is (oláhos, lassú csárdás, friss csárdás).
     
  2. Egy, a vizsgáztatók által kiválasztott dallam szolmizálása, hangszerre való transzponálása, eljátszása.

 

Tekerőlant – kötelezően választható rész

Két összeállítás: az Alföld vagy a Dunántúl eredetileg énekes vagy más adott hangszeren (citera, furulya, duda) megszólaltatott zenei anyagából max. 4-4 percben.

A felvételiző készítsen műsorlapot a vizsgabizottság részére, amelyet meghallgatása előtt átad.

A felvételiző készítsen pontos leírást a műsorról, amelyet a feltöltött videó leírásában vagy a tárhelyen szöveges dokumentumként mellékel.

 

Népzenei lejegyzés

Elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Hangfelvételről egy-egy vokális és hangszeres egyszólamú magyar népi dallam lejegyzése diktálás után.

 

Népzeneelmélet írásbeli

Elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

1. Zenefelismerés: A Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM anyagából 122 példa (a felvételek és a táblázat elérhetők itt). Feladat a tájegység és a műfaj meghatározása a táblázatban megadottak szerint!

2. Írásbeli feladatlap a Kárpát-medence földrajza, vízrajza, valamint a magyar népzene stílusai, műfajai, történeti vonatkozásai, magyar népi hangszerek, tánc és zene kapcsolata témaköreiben.

Ajánlott szakirodalom:

  • Középiskolai földrajzi atlasz (Kárpát-térség hegy- és vízrajza, Kárpát-medence vaktérkép)
  • Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet
  • Bodza Klára–Paksa Katalin: Magyar népi énekiskola I.
  • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban
  • Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv – elsősorban A magyar népzene, Énekes népszokások, Tánczene és A népdalelemzés szempontjai c. fejezetek
  • Magyar Népzenei Antológia DVD-ROM

 

Népzeneelmélet szóbeli

Videókonferencia

Memoriter: Vargyas Lajos A magyarság népzenéje CD-ROM kiadvány anyagából 60 népdal éneklése emlékezetből, szöveggel. (A dalok megtalálhatók és meghallgathatók itt)

 

Zeneelmélet-szolfézs

Írásbeli: elektronikus úton közölt feladatok valós idejű megoldása

Szóbeli: nincs

Zeneelmélet

  • Klasszikus összhangzattan alapjainak ismerete. Fokszámozott menet kidolgozása négy szólamban és négyszólamú harmóniamenet elemzése a fokszámozás megadásával.
  • Egyszerűbb összhangzattani menetek játszása zongorán diktálás után és hallás utáni felismerése, lejegyzése.
  • A kisebb zenei formák, formai egységek ismerete (motívum, frázis, periódus, mondat, dallamstrófa).

Szolfézs

  • Középnehézségű mű lapról éneklése.
  • Hangközök, diatonikus (dúr-moll, modális), -chord- és -ton jellegű hangsorok, az akusztikus hangsor, valamint alaphangzatok ismerete, hallás utáni felismerése, éneklése.
  • Diktálás zongorán (kétszólamú klasszikus, vagy egyszólamú 20. századi zenei idézet)

 

Zongora kötelező

  • 1 Bach mű (18 kis preludium, vagy a Kétszólamú Invenciók kötetekből)
  • 1 Bartók mű (Gyermekeknek vagy Mikrokozmoszból)
  • 1 klasszikus darab (szonatina vagy szonáta tétel)