Felvételi követelmények zenetanár – ének-zene tanár, zeneismeret-tanár szakirányon
Szolfézs-zeneelmélet Írásbeli vizsga
- Barokk vagy klasszikus zeneműrészlet szélső szólamainak és harmóniáinak diktálás utáni lejegyzése és fokszámmal való jelölése
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
- Fokszámokkal megadott harmóniasor(ok) négyszólamú kidolgozása szűkfekvésben
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
- Kétszólamú tonális zenei idézet lejegyzése diktálás után
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
- Egyszólamú 20. századi vagy kortárs zeneműrészlet lejegyzése diktálás után
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
szolfézs-zeneelmélet Szóbeli vizsga
- Klasszikus harmóniamenetek zongorázása diktálás után vagy fokszámozott basszus szólam alapján
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
- Beszámoló formatani ismeretekről a felvételi vizsgára hozott zeneművek elemzése alapján
- Tonális zenemű részlet lapról éneklése (esetleg saját zongorakísérettel) és elemzése
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
- Hangközök, hangzatok és hangsorok felismerése és éneklése
LETÖLTHETŐ KOTTAPÉLDA
Zongora kötelező
Négy különböző stílusú zongoradarab kifejező, stílusos előadása fejből
- Egy J. S. Bach mű (pl. két- vagy háromszólamú invenció, Wohltemperiertes Klavier, francia szvit)
- Egy klasszikus szonáta szonáta formájú nyitótétele
- Egy romantikus mű vagy egy Bartók-darab
- Lapról olvasás helyben kapott kottából
Magánének
Két, különböző karakterű és eltérő stílusú zongorakíséretes műdal, esetleg népdalfeldolgozás kotta nélküli előadása.
A felvételi vizsgán zongorakísérőt az egyetem biztosít, de a felvételiző saját kísérőt is hozhat.
Népzenei ismeretek
Általános tájékozottság a magyar népzenéről az alábbi témakörökben:
- népzenei dialektusterületek
- hangszeres és énekelt zene
- stílusok, történeti rétegek, fejlődéstörténet
- a szöveg és a dallam kapcsolata
- előadásmód, variálás
Javasolt forrás:
Dömötör Tekla (főszerk.): Magyar néprajz 6. Folklór 2. Népzene, néptánc, népi játék. (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990).
A fejezet online elérhető ITT vagy ITT.
Népdal repertoárismeret:
A példák egy részéhez lejegyzés is tartozik, de javasolt a hallás utáni tanulás a helyes hangvétel elsajátítása érdekében.
- A megadott népdalok előadása legalább két versszakkal.
- Népdalelemzés a következő szempontok szerint: forma, stílusréteg, ritmusképlet, hangsor, kadencia, ambitus, szótagszám, műfaji kötődés, területi jellemvonás.
A dallamok Kodály Zoltán: A magyar népzene című tanulmányának példatárából, valamint a BTK Zenetudományi Intézet internetes adatbázisából származnak.
- Az, hol én elmegyek… Kászonimpér / Csík (Kodály: 2. dallam)
KOTTA - Árva vagyok, nincs gyámolom…Gyergyóremete / Csík (Kodály: 142. dallam)
HANGFELVÉTEL • KOTTA - Édesanyám, be szépen felneveltél…Székelyvaja / Maros-Torda (Kodály: 154. dallam)
HANGFELVÉTEL • KOTTA - Hajtják a fekete kecskét… Ipolybalog / Hont (Kodály: 197. dallam)
KOTTA - Két út van előttem… Köröstárkány / Bihar (Kodály: 225. dallam)
HANGFELVÉTEL • KOTTA - Apró murok, petrezselöm… Nemespátró / Somogy (Kodály: 250. dallam)
HANGFELVÉTEL • KOTTA - Arra gyere amerre én… Ipolyság / Hont (Kodály: 252. dallam)
HANGFELVÉTEL • KOTTA - Elkiáltom magamat…Ghymes / Nyitra (Kodály: 332. dallam)
KOTTA - Csernovici kaszárnya, bádogos a teteje… Felsőireg / Tolna (Kodály: 428. dallam)
HANGFELVÉTEL • KOTTA
valamint ugyanebből a kötetből a 12, 13, 67, 114, 174, 178, 239, 315, 417, 447 és 450. dallam.
Az alábbi példákat a Publikált népzenei felvételek internetes adatbázisában találja meg. Az Arch.szám mezőbe írja be a dal után található archívumi számot változatlan formában.
- Röpülj páva, röpülj – Surd (Somogy) Gr059Bc
- Túr a disznó a verembe, csak a füle látszik – Báta (Tolna) Gr060Bc
- Haj alá, haj alá/Víz a malom alá – Buzsák (Somogy) 4985c
- Hajnallik, hajnallik – Tiszacsege (Hajdú) Gr001Ba
- Kurtafarkú fecske – Bácskertes (Bács-Bodrog) 3742c
- Kerek utca, szegelet – Istensegíts (Bukovina) 7713c
- Nagy udvara van a holdnak – Borsodszentmárton (Borsod) 17129a
- Fehér László lovat lopott – Tacs (Beszterce Naszód) 7170n
- Amott van egy nagy ház – Dernő (Gömör és Kis-Hont) 4988h
- Ha kihajtom a libámat – Fedémes (Heves) 9689a
- Úgy szeretlek, mint a mézeskalácsot – Vajdahunyad (Hunyad) 3064e
- Kútágas gémestől – Zubogy (Gömör és Kis-Hont) 8036l
- Elvesztettem zsebkendőmet – Csíkrákos (Csík) 2494a
- s A lészpedi erdőn felnőtt egy almafa – Lészped (Moldva) 12183a
- s Anyám, édesanyám csobánlegény voltam – Gerlén (Moldva) 4823a
- Árok, árok, de mély árokba estem – Disznajó (Maros-Torda) 3119e
- Hej, búra, búra, búbánatra születtem – Feketelak (Szolnok-Doboka) 4632b
- Befütyült a gőzös az állomásra – Apátfalva (Csanád) 5054j
- Arany kút, arany gém, arany veder rajta – Kispetri (Kolozs) 6353d
- Részegesnek, csavargónak mond engem az egész világ – Pásztó (Heves) 6706g
Pályaorientációs beszélgetés
A tanári felvételi vizsgához kapcsolódó, személyes megismerést szolgáló beszélgetés, amely során a hallgató kommunikációs és szóbeli kifejezőkészségét, általános műveltségét, helyzetfelismerő és -megoldó képességét és a tanári pályához kapcsolódó attitűdjét vizsgálja a bizottság.