Nem túlzok, amikor azt mondom: mindent, amit zenészként elértem, Weiner Leónak köszönhetek…. Számomra mindig Weiner volt és marad is „a zenész" kiemelkedő mintaképe.

Solti György

Felvételi követelmények alkotóművészet és muzikológia - zeneszerzés szakirányon

Figyelem! A járványhelyzet kapcsán megváltozott felvételi követelmény módosításai alább olvashatók, a piros színnel jelölt és áthúzott szövegmódosítások a felvételi vizsga törölt és módosított részeire vonatkoznak.
 

Főtárgy:

1.) Klasszikus kompozíciós gyakorlatok:       

  • 1 menüett trióval
  • 1 barokk rondo (Couperin)

2.) Szabad kompozíció(k) bemutatása

A kompozíciók kottáit PDF formátumban és MP3 hangfájlban kérjük feltölteni az általunk megadott tárhelyre. A feltöltéssel kapcsolatos információkat személyes email címükre küldjük. Az Mp3 fájl tartalmazhatja a mű korábbi élő előadásának felvételét, vagy egyéb digitális módon való megszólaltatását (MIDI realizáció). Amennyiben a mű zongorán előadható, ha módjukban áll, lehetőség szerint zongorázzák fel a kompozíciót.

 

Szolfézs-zeneelmélet:

A) írásbeli:

1.) kétszólamú barokk (esetleg bécsi klasszikus) anyag hallás utáni leírása (8-10 eljátszás). Pl.: Bach: Kunst der Fuge (10-15 ütem), Mozart vagy Haydn anyag két szélső szólama (1-2 periódus)

2.) XX. sz mű egyszólamú részletének hallás utáni leírása (8-10 eljátszás; 6-16 ütem a zenétől függően; pl. Stravinsky: Katona története, Oedipus rex, Bartók: Cantata profana, Zene, Schönberg: Pierrot lunaire, Sosztakovics: szimfónia, vonósnégyes részlet, stb. korabeli)

3.) romantikus (pl. Wagner, R. Strauss) vagy kora XX. sz-i (pl. Debussy, Ravel) esetleg bécsi klasszikus (Pl. Mozart vagy Beethoven kvartett) zenei példa kivonatának hallás utáni leírása (8-10 eljátszás). Minimális követelmény: két szélső szólam. Emellett harmóniák megnevezése és lehetőleg a hangok pontos leírása is. (4-12 ütem, a zene jellegétől függően)

4.) egy, bécsi klasszikus stílusra épülő összhangzattan példa leírása diktálás után (négyszólamú akkordok összes hangja az akkordok megnevezésével). 8-15 ütem

5.) korálharmonizálás Bach stílusában megadott koráldallamra

6.) kétszólamú (kéttagú forma) ellenpont gyakorlat Palestrina stílusában, Jeppesen alapján

7.) Hangszernevek, kulcsok, előjegyzés megadása három különböző stílusú partitúraoldalon pl.:

a) Beethoven vagy Mozart szimfóniarészlet,
b) Liszt, R. Strauss, Wagner zenekari részlet
c) Bartók, Debussy, Schönberg, Stravinsky zenekari darab részlete

 

B) szóbeli:

1.) barokk zenemű részletének lapról éneklése szolmizálva (8-10 ütem)

2.) XX. századi dallam lapról éneklése ABC névvel (8-10 ütem)

3.) összhang példa diktálása felvételről (5-6 akkord), az akkordok megnevezése hallás után

4.) hangközök diktálása, hármas- ill. négyeshangzatok diktálása, majd hallás után visszaéneklése, ill. az akkordok megnevezése

5.) bécsi klasszikus menüett, vagy rondó, vagy szonátaformájú zenemű elemzése kotta alapján

6.) Vokális ellenpont: egy-egy ellenszólam szerkesztése megadott cantus firmushoz a négy alapvető szerkesztési mód (hang-hang ellen, felező, negyedelő, szinkópáló mozgás) közül legalább kettőben.

7.)  Korálharmonizáció

a) Számozott basszus szerkesztése egy koráldallam megadott szakaszához, Bach korálharmonizációinak stílusában.
b) Egy számozott basszussal ellátott koráldallam-részlet belső szólamainak megírása.

8.) Moduláció: Hét akkordból álló moduláció vázlatának elkészítése fokszámozással, vagy számozott basszussal.

 

1.) két- vagy háromszólamú barokk vagy reneszánsz anyag lapról olvasása (ének+zongora) – lehetőleg különböző kulcsok használatával (pl. Bach: Kunst der Fuge, Musikalisches Opfer vagy ehhez hasonló nehézségű anyag). Felhasználható: Nagy Olivér: Partitúraolvasás c. kötete. (10-15 ütem)

2.) egyszólamú XX. sz-i anyag lapról éneklése (pl. Schönberg: Pierrot lunaire, Bartók: Cantata profana valamelyik ének- vagy hangszerszólama, Berg vagy Webern dal részlete; kb. 6-16 ütem)

3.) continuo jellegű lapról olvasás (pl. Bach ária (obligát hangszerrel, continuóval) egy szakasza; 20-40 ütem) vagy operarészlet ének+zongorán történő megszólaltatása zongorakivonatból (pl. Wagner: Parsifal, Tristan und Isolde; Bartók: Kékszakállú herceg vára; Debussy: Pelléas et Melisande; Britten opera, stb. 10-30 ütem a zene jellegétől függően)

4.) összetett ritmusgyakorlat visszatapsolása lapról olvasással (pl. Messiaen, Bartók, Stockhausen, Boulez mintájára; 10-15 ütem)

5.) Összhangzattan diktálás zongorán (a jelölt játszik)

6.) Modulációk zongorázása

7.) Lapról olvasás (zongora) – vonósnégyes és kis apparátusú szimfonikus tétel (pl. Haydn vagy Mozart vonósnégyes; Haydn szimfónia, Mascagni: Parasztbecsület – intermezzo)

 

Zongora kötelező:

  • Bach: Háromszólamú invenciókból két mű, vagy egy prelúdium és fuga a Wohltemperiertes Klavierból
  • Haydn, Mozart vagy Beethoven egy szonátájának egy gyors tétele
  • Két előadási darab (közöttük egy magyar szerző műve Bartók és kortársai közül)
  • Egy előadási darab romatikától napjainkig

(Megegyezik a Klasszikus hangszer szakirány (orgona szak), valamint a Muzikológia szakirány, továbbá Zenekar- és kórusvezető szakirány felvételi anyagával)

 

c) Népzene:

Felvételi követelmény:

a középszinten elvárható tudást tükröző általános tájékozottság a vokális és hangszeres népzenéről.

Stílusismeret:

a megadott népdalok stílusos előadása és szakszerű elemzése (stílus illetve stílusréteg, hangsor, kadencia, forma, ambitus, szótagszám, ritmusképlet, műfaji kötődés, területi jellemvonás stb.).

A népdalokat egy versszakkal kell megtanulni.


A Kodály-Vargyas példatárból:
2, 12, 13, 67, 114, 142, 154, 174, 178, 197, 225, 239, 250, 252, 315, 332, 417, 428, 447, 450.

A következő dallamok az internetről kizárólag hallás alapján tanulandók meg a helyes előadásmód elsajátítása érdekében. Az internetre feltett bizonytalan eredetű kottákat és szakszerűtlen dallamelemzést ne használjanak!

A népdalok pontos megtalálásához a helységet és a felvétel archívumi számát adjuk meg.

  1. Röpülj páva, röpülj – Surd (Somogy) Gr059Bc
  2. Túr a disznó a verembe, csak a füle látszik – Báta (Tolna) Gr060Bc
  3. Haj alá, haj alá/Víz a malom alá – Buzsák (Somogy) 4985c
  4. Hajnallik, hajnallik – Tiszacsege (Hajdú) Gr001Ba
  5. Kurtafarkú fecske – Bácskertes (Bács-Bodrog) 3742c
  6. Kerek utca, szegelet – Istensegíts (Bukovina) 7713c
  7. Nagy udvara van a holdnak – Borsodszentmárton (Borsod) 17129a
  8. Fehér László lovat lopott – Tacs (Beszterce Naszód) 7170n
  9. Amott van egy nagy ház – Dernő (Gömör és Kis-Hont) 4988h
  10. Ha kihajtom a libámat – Fedémes (Heves) 9689a
  11. Úgy szeretlek, mint a mézeskalácsot – Vajdahunyad (Hunyad) 3064e
  12. Kútágas gémestől – Zubogy (Gömör és Kis-Hont) 8036l
  13. Elvesztettem zsebkendőmet – Csíkrákos (Csík) 2494a
  14. s A lészpedi erdőn felnőtt egy almafa – Lészped (Moldva) 12.183 a
  15. s Anyám, édesanyám csobánlegény voltam – Gerlén (Moldva) 4328a
  16. Árok, árok, de mély árokba estem – Disznajó (Maros-Torda) 3119e
  17. Hej, búra, búra, búbánatra születtem – Feketelak (Szolnok-Doboka) 4632b
  18. Befütyült a gőzös az állomásra – Apátfalva (Csanád) 5054j
  19. Arany kút, arany gém, arany veder rajta – Kispetri (Kolozs) 6353d
  20. Részegesnek, csavargónak mond engem az egész világ – Pásztó (Heves) 6706g

A népdalok a db.zti.hu/folklor ‘Online adatbázisok/Publikált népzenei felvételek adatbázisa’ alatt érhető el.