Az Alma Mater kórus évadzáró koncertje

2014. május 29.

„Énekeljetek az Úrnak új éneket” címmel a Budai Ciszterci Szent Imre Templomban június 1-én este héttől ad hangversenyt a Zeneakadémia Alma Mater Kórusa Somos Csaba vezényletével.

A Zeneakadémia karvezetés szakos, illetve a nem hangszeres tanszakok hallgatóiból évről évre újraalakuló Alma Mater Kórusa az együttes az egyetem legnagyobb múltra visszatekintő, megszakítás nélkül létező zenei formációja. Több mint fél évszázados története során vezetői olyan kimagasló kóruskarnagy-tanárok voltak, mint Vásárhelyi Zoltán, Párkai István, illetve Erdei Péter. 2014 februárjától az együttest a magyar kóruskultúra és a kodályi zenepedagógia nem kevésbé jeles képviselője, Somos Csaba vezeti, aki nem először lép Erdei Péter nyomdokaiba, hiszen mindketten vezették a Vasas Művészegyüttes kórusát, és a Magyar Rádió Énekkarát is.
 


Somos Csaba néhány hónapja csatlakozott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Karmester és Karvezető Tanszékének tanári karához. A Zeneakadémián Jobbágy Valér és Erdei Péter tanítványaként végezte el karvezetés szakot, majd 1993-ban felvételt nyert a karmesterképzőre, ahol tanárai Lukács Ervin és Gál Tamás voltak. A Vasas Művészegyüttes Énekkarának karnagya 1992-től 2009-ig (két év megszakítással), a Vass Lajos Kamarakórus alapítója és vezetője 2002 óta. 2000-2004 között a Debreceni Csokonai Színház karmestere, majd zeneigazgatója, 2004-től 2007-ig a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója volt, 2009-től 2013-ig a Magyar Rádió Énekkarának vezető karnagya. Itthoni elfoglaltságai mellett többek között Japánban, Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban és Oroszországban lépett fel karnagyként, illetve karmesterként. 2002-ben Rubányi-díjat kapott, 2014-ben Liszt-díjjal tüntetették ki, s néhány hete a XII. Velencei Nemzetközi Kórusverseny és Fesztivál nagydíját, különdíját és kategóriagyőzelmét aratta le a Vass Lajos Kamarakórussal. A valóságos díjesőt Somos Csaba nagy megtiszteletetésnek tartja, és hálás mindazoknak, akik hozzásegítették, hiszen karnagyként az általa irányított együttesek tagjai nélkül nemcsak sikereket nem érhetne el, de hivatását sem tudná gyakorolni.

Somos Csaba érdeklődésünkre elmondta: a Zeneakadémia Alma Mater kórusa élén az amatőr és professzionális énekkarokkal szerzett tapasztalatait is kamatoztatja, hiszen a karvezetők és a nem hangszeres hallgatók nagyon különböző kóruséneklési tapasztalatokkal és elvárásokkal érkeznek a próbákra, azaz rendkívül heterogén tudású tagokból áll a kórus. Legfontosabb feladatának ezért azt tartja, hogy kiegyenlítse a kórustagok képességeit – méghozzá oly módon, hogy a karnagynak készülő hallgatóknak ne csak zenei, de pedagógiai útmutatással is szolgáljon próbáról próbára. Emellett természetesen mindent elkövet, hogy ösztönözze a kóruszenében kevésbé jártas kórustagokat, és kedvet csináljon a műsorra tűzött darabokhoz. Somos Csaba persze tisztában van azzal, hogy a kórus a hallgatók számára csak egy kötelező óra a többi közül, amit különböző hőfokon lehet teljesíteni, de hisz benne, hogy a felkészülési időszakokat záró koncerteken minden tag a maximumot nyújtja. Néhány hónapja Kobajasi Kenicsiró vezényelte az együttest, s a japán maestro próbáin megtapasztalhatta az énekkar, hogy fellépésre készülve már nincs helye spórolásnak és lazaságnak.
 


Az évadzáró koncertre is csúcsra járatja magát a Zeneakadémia Alma Mater kórus. A hangverseny első félidejét a kortárs magyar egyházzene remekeiből állította össze  Somos Csaba: a 2013-ban elhunyt Szokolay Sándor programadó műve (Cantate Domino – Énekeljetek az Úrnak) mellé Kocsár Miklóstól, Tóth Pétertől, Gyöngyösi Leventétől és Horváth Márton Leventétől választott egy-egy darabot, reprezentatív keresztmetszetet nyújtva a XX-XXI. század magyar egyházi muzsikájából. A második félidőben – az énekkar nagy létszámát kihasználva – Joseph Rheinberger (1839-1901) liechtensteini-német zeneszerző ritkán hallható kétkórusos Esz-dúr miséjének részleteit adja elő a Zeneakadémia Alma Mater kórusa.