"Azt hiszem, rátaláltam a zenei utamra" - interjú Ránki Fülöppel

2013. július 26.

Július 20-án a Nemzeti Filharmonikusok szólistájaként lépett fel Martonvásáron, október 27-én a megújult Zeneakadémia Nagytermében, szülei oldalán ad koncertet Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraművésznek készülő fia.

Július 20-án a Nemzeti Filharmonikusok szólistájaként lépett fel Martonvásáron, október 27-én a megújult Zeneakadémia Nagytermében, szülei oldalán ad koncertet Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraművésznek készülő fia, akit 2013. július 25-én immár hivatalosan is felvettek a Zeneakadémiára.

 

Ránki Fülöp (fotó: Lorenz Péter)

 

A Fidelio.hu az ifjú zongoraművészt kérdezte zenei tanulmányairól, Liszt Ferencről, közeli és távoli terveiről, és persze október 27-i szüleivel közös zeneakadémiai koncertjükről is. Az interjúból alábbiakban idézett rövid részében legkedvesebb zongoradarabjairól, és kedvenc zeneszerzőjéről vall Ránki Fülöp:

 

"- Ha most megkeresnének, hogy adj egy szólóestet, amelynek a műsorát te állíthatnád össze, milyen darabokból válogatnál?


- Mindenképpen minél több Liszt-művet választanék: az utóbbi időben a Dante-szonátát, a Lidércfény transzcendens etűdöt, a Harmadik elfelejtett keringőt, a Hangnem nélküli bagatellt és a Magyar történelmi arcképek Mosonyi-tételét játszottam több alkalommal, ezek közül biztosan szemezgetnék. Számos további Liszt-darab mellett átjátszottam már a h-moll szonátát is, de azt még nem vállalnám el, rengeteget kell még dolgoznom rajta ahhoz, hogy kiállhassak vele. Szívesen játszanék legalább egy Haydn-szonátát, illetve Bach- fúgákat és egy Satie-darabot is, de korántsem elképzelhetetlen, hogy tiszta Liszt-műsor mellett döntenék.

 

- Liszt volna a kedvenc zeneszerződ?


- Igen, de mellette az utóbbi időben különösen szívesen ismerkedem az imént említett szerzők, valamint Messiaen és Dukay zenéjével is, továbbá kifejezetten vonz egy sor régi mester, mint például Ockeghem vagy Palestrina. Azt hiszem, rátaláltam a zenei utamra, hiszen a felsoroltak mind olyan szerzők, akiknek túlnyomórészt hangszer- és lényegében korszak-független a zenéjük, és mindegyiküknek szoros kapcsolata van valamilyen módon az örökkévalósággal."

 

A teljes interjú ide kattintva olvasható el.