Beszámoló a Kodály Intézet jubileumi konferenciájáról
Nagy sikert aratott a 35 éves évfordulóját ünneplő Kodály Intézet háromnapos konferenciája
Október második hétvégéjén nagyszerű muzsikusok és kiváló zenepedagógusok érkeztek Kecskemétre a világ számos tájáról, hogy egy zenepedagógiai konferencia keretében ünnepeljék meg a Kodály Intézet fennállásának 35. és a Kodály Intézetért Alapítvány létrejöttének 15. évfordulóját. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetének igazgatója, Dr. Nemes László Norbert megnyitó beszédében összefoglalta az Intézet történetét méltatva a pozitív eredményeket, köztük az Intézet tevékenységének hatékony kisugárzását a Kodály nevével fémjelzett magyar zenepedagógiai gyakorlat külföldi adaptációjának elősegítésében. Az intézmény vezetőjeként felvázolta jövőképét is az intézmény, valamint a magyar zeneoktatás előtt álló feladatokkal összefüggésben. A megnyitó ünnepség díszvendégei voltak Kodály Zoltánné valamint Svájc magyarországi nagykövete Christian Mühlethaler. A megnyitón közreműködtek a 2010-2011-es tanév legkiválóbb hallgatói, valamint a Kodály Intézet nőikara Nemes László Norbert vezényletével.
A konferencián olyan jeles magyar muzsikusok, zenepedagógusok vettek részt és tartottak előadást, mint Erdei Péter, érdemes művész, a Kodály Intézet korábbi igazgatója, a Zeneakadémia professzora, Dr. Fehér Anikó, Igó Lenke, Dr. Kiss Katalin, Kocsárné Herboly Ildikó, Körmendy Zsolt, Dr. Pásztor Zsuzsa és Thész Gabriella, érdemes művész. 20 külföldi vendégelőadója volt a rendezvénynek, akik 11 országból érkeztek, köztük az Amerikai Egyesült Államokból, Finnországból, Franciaországból, Görögországból, Írországból, Japánból, Kanadából, Lengyelországból, Nagy-Britanniából, Portugáliából és Svájcból olyan jeles intézmények képviseletében mint a University of Alberta, Birmingham Conservatory, Guildhall School of Music, Helsinki Egyetem, University of Oklahoma, Sibelius Zeneakadémia, Szymanowski Akadémia és a Trinity College Dublin.
A három napos konferencia elsősorban zenepedagógiai gyakorlatunk megújításának lehetőségeit kutatta a következő témák mentén: Lehetőségek és kihívások a zeneoktatásban, Népzene-világzene, Koncert pedagógia, Kokas-pedagógia, Ritmus és improvizáció, Zene és mozgás, Új utak a vokális képzésben, Kortárs zene az iskolában.
A konferenciát egy ünnepi koncert zárta méltóképpen megidézve Kodály zeneszerzői nagyságát. A hangversenyen elhangzottak dalok Jakab Ildikó és Kovács Barna tolmácsolásában Gyökér Gabriella zongorakíséretével, a Marosszéki táncok Holics László, a II. vonósnégyes az Accord Kvartett, valamint nőikarok az Angelika Leánykar előadásában Gráf Zsuzsanna vezényletével.
A személyes találkozók és gyümölcsöző beszélgetések újabb megerősítését adták a Kodály inspirálta zenepedagógia koncepcióba vetett hitnek. A munka folytatódik.
S végül idézet két köszönőlevélből:
„Remekül voltak összeválogatva a legaktuálisabb témakörök. Rangos az előadógárda, megragadó volt a nyitó ünnepség, megható a fiatal hallgatók odaadó igyekezete […] Az egészből azt érezni, hogy ez a patinás intézmény a tudás, az érték, az igényesség fellegvára. És mindezeken felül megragadó a kedvesség, a figyelem, ahogyan az emberekkel bánnak […] Ez az intézmény méltóképpen közvetíti a világ számára a kodályi szellemet. Köszönöm a vendégséget, örültem, hogy részt vehettem ezen a szép és fontos ünnepségen.”
Unlike large-scale music conferences that happen frequently in all corners of the world, this one was perfectly designed to provide delegates with a truly meaningful, life-changing experience. Because of the ideal size of the conference, we were all given the opportunity to share and to learn from one another. It was indeed a privilege to receive an invitation to this wondrous event.
Thank you, László, for the invitation and vision; thank you Laura, Emese, Anikó, Theodóra, Ildikó, Kati, and Berci for all you did to create a beautifully "orchestrated" experience for us all; thank you "fellow" delegates for your inspirational contributions.
Now that we return to our day-to-day activities, it is important that we remain in contact to support, to encourage, to learn, and to share.
Let us forge ahead in our mission to "have" and to "give" singing...