Beszámoló az El Classico és El Jazzico koncertekről

2012. december 8.

2012. december 2-án és december 4-én a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem esélyegyenlőségi projektje keretében két koncertet is rendezett: az El Classicót a Duna Palotában és az El Jazzicót az A38 hajón. Célunk és küldetésünk az előadásokkal mindvégig az volt, hogy bemutassunk kiemelten tehetséges roma származású zenész hallgatókat, tanárokat és az egyetem mindennapjaiban komoly szerepet játszó művészeket. Mindemellett célunk volt az is, hogy létrehozzuk azt a dimenziót, ahol előadó és hallgatóság, tanár és diák, apa és fiú, roma származásúak és nem romák egyaránt egy közös nyelvet beszélhetnek, és együtt áldozhatnak szenvedélyüknek, a zenének.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Dráfi Kálmán, az El Classico művészeti vezetője

 

A két koncert művészeti vezetője, Dráfi Kálmán (El Classico) és Oláh Kálmán (El Jazzico) egyaránt a Zeneakadémia kiemelkedő személyiségei, szerepük és érdemeik az egyetem mindennapi életében elévülhetetlenek. Nem véletlen tehát, hogy az általuk megálmodott és színpadra vitt hangversenyek szakmai minősége és sikere kimagasló volt.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Oláh Kálmán, az El Jazzico művészeti vezetője

 

Az El Classico fellépői és művészetük igen sokszínű, így az előadás is számos zenei stílust érintett: hallhattunk érzékeny, költői zenét (Chopin, Liszt és Debussy alkotásai), temperamentumos, szenvedélyes ritmikájú művet (Liszt és Bartók darabjai), de szerepelt a programban virtuozitást igénylő elegáns zene is (J. Strauss és Sarasate).

 

Fotó: Felvégi Andrea

Nyári Kvartett

 

A Nyári Kvartett előadásában hallhattuk Weiner Leó Rókatáncát és Franz Schubert d-moll vonósnégyesét, Bartók Béla I. rapszódiáját pedig Kállai Ernő adta elő.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Kállai Ernő

 

Egyetemünk népszerű tanára, Farkas Gábor Liszt Ferenc XII. magyar rapszódiáját játszotta, majd ugyancsak egy Liszt-darabbal, a Villa d’Este szökőkútjaival kápráztatott el minket a rendkívüli tehetségek tagozatának hallgatója, Váradi László.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Váradi László

 

Zongoratanszékünk vezetője és a koncert megálmodója, Dráfi Kálmán Fréderic Chopin Desz-dúr noktürnjét, illetve Claude Debussy Boldog szigetét adta elő. Az estet Oláh Vilmos nagysikerű interpretációi zárták Händel és Halvorsen Passacaglia (Rácz László brácsista közreműködésével), valamint Sarasate Zigeunerweise című műveire.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Oláh Vilmos

 

A műsorban közreműködött továbbá Hollai Kálmán színművész is, aki Bari Károly Azt hiszitek, illetve Garai Gábor Bizalom című verseit szavalta el.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Hollai Kálmán

 

Programsorozatunk két nappal később, az A38 rendezvényhajón az itthon és a tengerentúlon is elismert Oláh Kálmán szervezésében és közreműködésével folytatódott. A produkciók egyik közös különlegessége épp a jazz improvizatív jellegéből fakadt: a fellépők ebben a kreatív beszélgetésben nemcsak a maguk mondanivalóját tudták zenébe önteni, de folyamatosan reflektálhattak zenésztársaik és tanáraik interpretációira is, megteremtve ezzel egy olyan kölcsönös inspirációt, amely egyedülálló a Zeneakadémia rendezvényeinek körében. Különösen fontos ez annak tükrében, hogy az est fellépői szinte egytől egyig Oláh Kálmán tanítványai a Zeneakadémián.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Oláh Kálmán, Batta András, Binder Károly

 

A koncert a fiatal akadémiai hallgató, Varga Tivadar játékával kezdődött, aki Dizzy Gillespie, Eric Blau és Oscar Peterson klasszikusait adta elő.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Varga Tivadar

 

Őt követte Oláh Kálmán fiának, Oláh Krisztián triójának (Schildkraut Vilmos, Serei Dániel) produkciója, amelynek során Kenny Barron Voyage című száma mellett Oláh Krisztián két saját szerzeményét is hallhattuk.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Oláh Krisztián Trió

 

Őket követte Oláh Kálmán nagysikerű műsora szóló zongorán, amelyre Duke Ellington klasszikusa mellett a művész egy Bartók- és egy Bach-improvizációval is készült.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Oláh Kálmán

 

Banyák József szólóelőadása következett Thelonious Monk Round Midnight számával, illetve saját szerzeményével, majd a Kardos Norbert trió lépett színpadra.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Banyák József

 

Az erdélyi jazz-művész két társával, Takács Donáttal és Balogh Lászlóval Buddy Johnson számát, illetve Kardos Norbert saját művét adta elő.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Kardos Norbert Trió

 

Őket követte a felvidéki Bertók István produkciója, amelyben egy különlegességet, A csitári hegyek alatt című magyar népdal jazz-változatát hallhattuk Duke Ellington klasszikusát követően.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Oláh Kálmán, Bertók István

 

Az estet végül az a Trio Midnight zárta, amely csapat először épp a Zeneakadémián, Oláh Kálmán diplomakoncertjén lépett fel. Az Egri Jánossal és Balázs Elemérrel a 90-es évek elején alapított hármas napjainkban már Magyarország egyik legkeresettebb jazz-formációja. Steve Swallow és J. Kern darabjai mellett ezúttal is felcsendült egy Oláh Kálmán-darab, mégpedig nem más, mint a Thelonious Monk International Jazz Composers Competition díjnyertes száma, a lemezen is megjelent Always.

 

Fotó: Felvégi Andrea

Trio Midnight

 

A sikeres előadást ráadásként egy Oláh Krisztiánnal kiegészült Trio Midnight zárta - előttünk találkoztak tehát a generációk, hiszen apát és fiút együtt láthattuk játszani a négykezes produkcióban.

 

Terveink szerint a két decemberi esemény pusztán kiindulópontja egy olyan eseménysorozatnak, amely a megújuló Zeneakadémia rendszeres programjává válhat. Az előadások színvonala, sikere és népszerűsége meggyőzött minket arról, hogy jövőbeni, tematikus hangversenyek megrendezésére nem pusztán társadalmi igény mutatkozik, de ez egyben szakmai kötelezettségünk is. Bízunk benne tehát, hogy a közeljövőben további hasonló koncertekkel gazdagíthatjuk műsorkínálatunkat.

 

 

A koncert az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, a KMOP 4.2.1/A_1-2008-0002. számon, a „Liszt Ferenc Zeneakadémiája, az európai felsőfokú zenei oktatás megújuló központja Budapesten” című program keretében jött létre.