Magyarország, ahol ma is alig élnek többen tízmilliónál, annyi muzsikust és oly sok kiváló zeneművet adott a világnak. Hálás vagyok, hogy ott születtem, és ott tanulhattam.

Solti György

Cambridge-i kiadványban jelent meg a Zeneakadémia oktatójának három írása

2021. október 5.

Liszt in Context címmel jelent meg a rangos Cambridge University Press gondozásában az a tanulmánykötet, amelybe Kaczmarczyk Adrienne három fejezetet írt Liszt családi hátteréről, improvizációs művészetéről és kiadóiról.

A Nottinghami Egyetem tudományos munkatársa, Joanne Cormac Liszt-kutató szerkesztette könyv bemutatja a politikai, társadalmi, filozófiai és szakmai áramlatokat, amelyek körülvették Liszt Ferencet, és befolyásolták művészetét. Feltárja, hogy a zongoraművész-zeneszerző jelentős részt vállalt a különféle vallási, politikai és kulturális vitákban, intenzíven mozgott a különböző körök között, ugyanis ezek adják meg azt a kontextust, amelyben Liszt a 19. század legjelentősebb műveit komponálta. Mindezek révén a kötet arra a sokoldalú hatásra világít rá, amelyet Liszt az életében és az utókorra gyakorolt.

A Zenetudományi Tanszéken oktató Kaczmarczyk Adrienne írásai közül az első a családi háttérrel foglalkozik, az egyházi anyakönyvekben elsőként felbukkanó 18. századi ősöktől kezdve. Második írása az improvizációról kitekintést nyújt az európai zenetörténeti hagyományokra, a komponálás és a darabok előadása – mint az improvizáció két aspektusa – együttes szerepére. A harmadik tanulmány pedig azokat az összefüggéseket térképezi fel, amelyek Liszt utazásai és kiadóinak székhelyei között kimutathatók, továbbá azt az egyediséget mutatja be, amellyel Liszt évtizedeken át fenntartotta a kisebb és nagyobb zenei központok érdeklődését művészete iránt.

A kiadvány online változata már megjelent, nyomtatott verziója pedig hamarosan napvilágot lát a rangos könyvkiadónál.