"Élő zene, ez a jövő" - interjú Borbély Mihállyal

2013. március 27.

Borbély Mihály szaxofonművésszel Kettősverseny tárogatóra és cimbalomra című darabjának ősbemutatója kapcsán beszélgetett a Figaro riportere.

Borbély Mihály a népzenei kincsek, a kortárs zene és a jazz világa közötti - címkéket, stílusbeli korlátokat, kötöttségeket mellőző - párbeszéd elkötelezett híveként ismert. A szaxofonművésszel Kettősverseny tárogatóra és cimbalomra című darabjának ősbemutatója kapcsán beszélgetettünk. Bazsinka Ágnes interjúja a Figaro - az LFZE HÖK havonta megjelenő ingyenes lapjának - 2013. márciusi számában jelent meg.

 


     

    - Január 22-én, a Magyar Kultúra Napján a Müpában megrendezett ünnepi koncerten hallhattuk új művedet a MR Szimfonikusok kíséretében. Mesélnél nekünk a darab születésének hátteréről?


    - Régóta foglalkoztatott ennek a darabnak a megírása, s ezt több dolog is motiválta. Egyrészt szerettem volna ezt a két, szinte a magyar zeneiség szimbólumaivá vált hangszert klasszikus zenekari környezetben, de sok szempontból újfajta, a 20. század klasszikus muzsikája mellett népzenéből és jazzből is táplálkozó zenei anyaggal bemutatni szólisztikus szerepben. A tárogató több műfajban történő szerepeltetését fontosnak tartva a klarinét és szaxofon mellett állandó - olykor fő - hangszeremmé vált. Először népzenészként vettem kézbe, s persze hagyományos anyagot játszottam rajta, aztán kezdtem vele kísérletezni, és más műfajokban is használni. A Lukács Miklós cimbalomművésszel több mint tíz éve tartó munkakapcsolat során vált nyilvánvalóvá számomra, hogy a mindkét hangszer megújításában elévülhetetlen érdemeket szerző Schunda Vencel József a 19. század második felében milyen nagyszerű innovációval járult hozzá az egyetemes hangszertörténethez. Ennek szellemében művemet hommage à Schunda tisztelgésnek szántam.

     

    Az interjú folytatása ide kattintva olvasható el!