Hangterek
EZMM koncertek és installációk június 6-9. között a Zeneakadémia és a 4DSOUND rendezésében.
A négynapos rendezvény a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Elektronikus Zenei Médiaművész (EZMM) Szakirányához kapcsolódó művészeti események (koncertek, konferencia, installációk) sorozata. Az elektroakusztikus zenét középpontba állító program változatos formában mutatja be a szakirány munkáját, kötődéseit, együttműködéseit. Az első koncerten a 80 éves Keuler Jenő zeneszerzőt köszöntjük saját műveinek sokcsatornás bemutatásával és a szakirány diákjai által a mester tiszteletére komponált és realizált művekkel. A második este csak a diákságé lesz, tanszaki koncertünkön hangsétába rendezett installációk, teresített sztereo darabok, sokcsatornás művek és laptop együttesre komponált alkotások lesznek hallhatók. A rendezvénysorozat második része a 4DSOUND és az EZMM – a hang teresítését középpontba állító – nemzetközi együttműködésére koncentrál. A harmadik és negyedik napon konferencia és koncert formájában ismerheti meg a közönség a térhangzás kialakulásának kulcsfontosságú kérdéseit és öt új, a 4DSOUND speciális, sokcsatornás rendszerére írt darabot.
Program:
Június 6. 19.00
Zeneakadémia, Főépület, XXIII. terem
(1062 Budapest Liszt F. tér 8., III. emelet)
KEULER 80 – a 80 éves Keuler Jenő köszöntése
Június 7. 18.00
Zeneakadémia, Főépület, XXIII. terem
(1062 Budapest Liszt F. tér 8., III. emelet)
EZMM tanszaki koncert
Június 8-9.
Zeneakadémia, 4DSOUND Spatial Institute
’Points on the Curve’ – konferencia és koncert
A két rendezvény a 4DSOUND és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Elektronikus Zenei Médiaművész Szakirány valamint a 4DSOUND és a karlsruhei ZKM együttműködésének eredményeit mutatja be.
A konferencián és koncerten Luciano Berio kompozíciójának címéből ‘Points on the curve to find…’(1974) kiindulva vizsgáljuk a zene illetve szervezett hang evolúcióját. A zene története során különböző, a hang megértését befolyásoló elképzelések születtek a térről, melyek nagy hatást gyakoroltak a zene esztétikájára és a szonikus kifejezésmód paramétereire. A teresített hang vizsgálatán belül a 4DSOUND a fejlesztés egy speciális típusát képviseli, saját sokhangszórós módszerük új kifejezésformákat kínál.
A rendezvény társkurátorai: Paul Oomen és Szigetvári Andrea
Június 8-án szerdán rendezzük meg a ‘Points on the Curve’: a térbeli zene múltja, jelene és jövője c. konferenciát, amely a térbeli zenét, mint kialakulófélben lévő médiumot vizsgálja kritikai megközelítéssel. Zeneszerzők, hangdesignerek, és muzikológusok rövid előadások formájában elemzik a térbeli hang kialakulásának kulcsfontosságú kérdéseit: mi a története a tér hangzásbeli feltárásának? Melyek a zenei hangteresítésről szóló vezető elképzelések és iskolák, amelyek kialakították jelenlegi zenei topográfiánkat? Milyen új lehetőségeket nyithat a térbeli hang kérdésköre a jövőbeni hangzáskutatás és az új zenei formák számára?
A konferencia programját nyilvános vita zárja.
Június 9-én csütörtökön a konferenciát a 4DSOUND: ‘Points on the Curve’ c. koncert követi. A Saptial Sound Institute termében rendezett sokcsatornás koncerten különleges élményben lesz része a közönségnek: tanúja lehet, hogyan reagálnak az új generáció alkotói egy teljesen új zenei helyzetre, ahol a hangmagasság, a ritmus és a hangszín minőségeivel együttműködve a tér-képzés paraméterei teremtik meg a zenei formát. Az 53 hangszórós előadótér és a 4DSOUND rendszert vezérlő alkalmazás végtelen új kompozíciós lehetőséget nyit meg a szerzők és hallgatók előtt.