Intenzív Erasmus-programon vettek részt külföldi hallgatók a Zeneakadémián
Hét európai társintézmény növendékei vettek részt egyhetes workshopon, majd játszottak egy koncerten Kelemen Barnabás hegedűművésszel a Zeneakadémián, közülük négy külföldi hallgatóval beszéltünk az Erasmus Blended Intensive Programme-on szerzett tapasztalatukról.
Hannah Eberle a bécsi zeneművészeti egyetemről (MDW), Silje Gronning az oslói zeneakadémiáról (NMH), Pau Andreu a barcelonai zenei főiskoláról (ESMUC), Gustavo Abela a hágai királyi konzervatóriumból érkezett. Először jártak Budapesten és első alkalommal vettek részt ilyen programon. Egybehangzó véleményük volt, hogy a Zeneakadémia kiválóan megszervezte a projektet, az utazástól a szálláson és gyakorlási lehetőségeken át a workshopig, amelyen Mozart D-dúr divertimentóját, Csajkovszkij Vonósszerenádját és Bartók Divertimentóját gyakorolták, és ez volt az október 31-én a Nagyteremben tartott koncertjük műsora is.
Arról is szóltak, hogy rendkívül sokat kaptak Kelemen Barnabástól, a Vonós Tanszék főtárgytanárától az intenzív kurzuson a kamarazenélésről, az egyéni előadásmódról és a zeneművekről. Izgalmasnak tartották mindemellett a sokféle intézményből érkezett, eltérő hátterű és ízlésű diáktársakkal zajló közös munkát is.
Hannah Eberle gazdag élménynek nevezte a programot: a Csajkovszkij-mű szólamvezetőjeként rendkívüli felelősség hárult rá, viszont sokat tanult testbeszédről, játékmódról, zenei artikulációról. Bár korábban már játszotta ezt a művet, most eltérő megközelítésmódot is megtapasztalt, ami felvillanyozóan hatott rá. Noha csupán rövid idejű tapasztalat volt, úgy érzékelte, hogy a Zeneakadémián mintha nagyobb hangsúlyt fektetnének a kifejezésmód letisztultságára, mint Bécsben.
Silje Grønning úgy vélekedett, hogy sokat fejlődött, Kelemen Barnabást nagyszerű tanárnak tartja, aki folyamatosan hasznos tanácsokat, információt, technikát oszt meg. Hatalmas élményként élte meg, ahogy a különböző országok tehetséges diákjai egy-egy darabot más-más megközelítéssel játszottak, hiszen eltérő kulturális közegből érkeztek. A legnagyobb tapasztalatot pont ez jelentette számára. Ő is játszotta már Csajkovszkij Vonósszerenádját, és neki szintén újdonságot jelentett a mostani kurzuson megtapasztalt előadásmód, amelyet nagyon élvezett. A hasonló programok meglátása szerint azért lehetnek hasznosak, mert szélesítik a diákok látókörét, eltérő megközelítéseket nyújtva nekik, ezért arra bátorít minden hallgatót, hogy vegyenek részt ilyen közös zenélésekben.
Pau Andreu fantasztikus élményként élte meg a projektet, ő is úgy vélte, hogy szélesítette a diákok látókörét a több országból érkező sokféle zenésztárssal végzett közös munka. Technikailag rendkívülinek nevezte, hogy az intenzív workshop új nézőpontokat és megközelítéseket adott, a személyes ismeretségek mellett. Bartók zenéje felfedezés volt számára, ahogy Gustavo Abela számára is, akinek a Csajkovszkij-darabhoz ugyancsak az eddigi gyakorlatától eltérő, izgalmas megközelítést adott Kelemen Barnabás.
A koncentrált közös munkáról mindannyian minden várakozást felülmúló tapasztalatszerzésként, hatékony együtt-gondolkodásként, szakmai és emberi tanulási folyamatként számoltak be.