Johann Sonnleitner előadása és csembaló mesterkurzusa a Zeneakadémián
Historikus metronóm-jelölések új felfogásban
Elmélet és gyakorlat zongorajátékosoknak, a kezdőktől mesterfokig
Időpont:
2015. november 24. 14 óra
Helyszín:
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium, Ferencsik János terem
(1065 Budapest, Nagymező utca 1.)
Az eredeti metronóm-jelölések tiszteletben tartása a zenei gyakorlatban alapvető elvárás.
Ám ha ezt valaki komolyan veszi, nincs irigylésre méltó helyzetben. Nehézség-nehézség hátán: a zongoramechanika határai, az ujjtechnika határai, a metronóm-szám és a többi előadói instrukciók ellentmondásai, stb.
Beethoven, Czerny, Schumann és sok más 19. századi zeneszerző notóriusan tévedett volna?
Előadásában Johann Sonnleitner röviden ismerteti a historikus tempó-meghatározások problematikáját. Ezt követően a résztvevőkkel együtt a gyakran oly furcsának és érthetetlennek tűnő jelöléseket a gyakorlatban „játékosan” és – remélhetőleg mindenki számára – ösztönzően, bátorítóan oldja meg.
Az előadásra minden érdeklődőt, elsősorban zongoratanárokat és diákokat, szeretettel várunk!
Johann Sonnleitner csembaló mesterkurzusa
Időpontok:
2015. november 25. 10-13 óráig és 15-17 óráig
2015. november 26. 10-13 óráig és 15-17 óráig
Helyszín:
Zeneakadémia, Solti Terem
A kurzus a Zeneakadémia hallgatóinak ingyenes. Passzív résztvevőket is szeretettel várunk.
Jelentkezni Freytag Orsolyánál lehet legkésőbb november 23. hétfő 12 óráig.
Professzor Emeritus Johann Sonnleitner a historikus billentyűs hangszerek mestere, nemzetközileg elismert csembaló-, orgona-, klavikord és fortepiano-művész; főképpen a barokk, a klasszika és korai romantika zenéjével foglalkozik.
Évtizedeken át szorosan együttműködött Nikolaus Harnoncourt-tal, eleinte a Concentus Musicus Wien együttesben, majd a Zürichi Operaházban és az ő asszisztenseként a Salzburgi Mozarteumban.
A bécsi és salzburgi Zeneművészeti Főiskolák után 1979-től 2006-ig a zürichi Zeneakadémia tanára volt. Emellett hosszú ideig tanított a baseli Schola Cantorumban és az innsbrucki Nyári Akadémián. Mesterkurzusokat tart egész Európában és nemzetközi versenyek zsűritagja.
Elméleti kutatásainak legfőbb területe a korai metronóm-jelölések ellentmondásosan értelmezett interpretációja.
Zeneszerzőként Sonnleitner kibővített hangrendszerben komponál; ezekhez olyan klavikordot és orgonát használ, amelyeken az oktávot 24 hangra osztotta.