Magas pontszámot és jó gyakorlat minősítést kapott a Zeneakadémia részvételével lezajlott EU-s projekt
A zeneelmélet-oktatás fejlesztését szolgáló HarMA a brüsszeli, a lipcsei, a tallinni és a gdanski testvérintézményekkel, valamint az európai szakmai szövetséggel közös kezdeményezés.
Európai nemzetek közötti, átfogó kezdeményezés, amely a zeneelmélet felsőfokú oktatásának segítését célozza a zenei felsőoktatási intézményekben – ez a HarMA, azaz Harmony and Music Analysis. A teljes nevén „European Landscape of Teaching Practices and Pedagogical Innovation in Higher Music Education Institutions (HMEI’s) – Music theory fields” című Erasmus+ stratégiai együttműködési program 2020 szeptemberétől 2023 augusztus végéig zajlott mintegy 277 ezer eurós uniós támogatásból. A projekt vezetője a Brüsszeli Királyi Konzervatórium, résztvevői pedig a budapesti mellett a gdanski, a lipcsei és a tallinni zeneakadémia, valamint az AEC (Európai Konzervatóriumok, Zeneakadémiák és Zenei Főiskolák Szövetsége).
A zárás után most kiderült, hogy a projekt magas pontszámú értékelést és az EU-s pályázatokkal foglalkozó belga nemzeti irodától „jó gyakorlat” minősítést kapott. Ez azt jelenti, hogy más európai programok résztvevői számára megvalósítási mintaként mutatják be különböző fórumokon. A HarMA Európában az első nemzetközi zeneelméleti projekt, sikerességét jelzi, hogy folytatására, fejlesztésére és bővítésére HarMA HUB címen újabb 250 ezer eurót nyert a fent sorolt tagok konzorciuma.
A résztvevő intézmények más-más témákért feleltek. A brüsszeli Conservatoire Royal egy európai szintű zeneelméleti adatbázis digitális platformját hozta létre; a gdanski Akademia Muzyczna az európai felsőoktatási intézményekben használatos zeneelméleti tankönyveket és szakkönyveket rendezte bibliográfiába; a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem az Európában elérhető zeneelméleti kurzusokról és tanszékekről, illetve azok követelményeiről és működéséről készített katalógust (projektvezető tanárok: Terray Boglárka és Balogh Máté); a lipcsei Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy a használatban lévő zeneelméleti kifejezéseket gyűjtötte össze és egységesítette angol nyelven; a tallini Eesti Muusika-ja Teatriakadeemia pedig zeneelméleti továbbképzéseket és rövid kurzusokat szervezett tanárok és diákok számára.
A projekt célja, hogy a résztvevők feltérképezzék, és átfogó képet adjanak a felsőfokú zeneelméleti oktatásról kurzusleírások, szakirodalmi repertórium és többnyelvű szakkifejezés-gyűjtemény formájában. További fontos szempont, hogy egy olyan platform jöjjön létre, amelyen pedagógiai tapasztalatcsere valósulhat meg, nemcsak a programban résztvevő, hanem az összes európai felsőoktatási intézmény között. A zenei felsőoktatási intézményekben dolgozó zeneelmélet-tanárok egyre inkább sürgették egy kifejezetten nekik működtetett európai hálózat létrehozását, amely a tapasztalatcsere mellett később a hallgatói és oktatói mobilitást is elősegítené. A project eredményeképpen most már olyan európai együttműködés és platform áll rendelkezésre, amely az összhangzattant, a zenei analízist, a hallástréninget és a szolfézst oktató tanárokat segíti. Kutatók számára már eddig is volt hasonló szakmai párbeszédre lehetőséget nyújtó eszköztár.