Megjelent J. S. Bach három szólóhegedű-fúgájának tricentenáriumi összkiadása
Új fejezetet nyithat az interpretációban és a tudományos munkákban is a különleges, elemzéssel ellátott kottasorozat, amelyet Ábrahám Márta hegedűművész, a Zeneakadémia tanára és Dukay Barnabás zeneszerző, az intézmény volt oktatója publikált.
A BioBach-Music (biobach.com) gondozásában napvilágot látott, Johann Sebastian Bach három szólóhegedű fúga – Tricentenáriumi összkiadás 1720-2020 című kiadványban a Bach-kutatásairól ismert szerzőpáros három szólóhegedűre írt fúga (g-moll „Karácsony” fúga [BWV 1001], a-moll „Nagyhét” fúga [BWV 1003], C-dúr „Pünkösd” fúga [BWV 1005]) alapos analízisére épülő kottáit mutatja be. A műveket tartalmazó szonátákat éppen háromszáz éve fejezte be a zeneszerző.
Az elemzés a különleges, színes hangokkal megjelenített, szólamonként rétegelt kottaképben nyilvánul meg, amelyet témajegyzék, ábrák, és magyarázatok egészítenek ki. A kottagrafikát Eveline Meier Budapesten élő svájci hegedűművész készítette, aki 2020-ban summa cum laude diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Ábrahám Márta növendékeként.
A színes kották az igényes előadói koncepció kialakítását megelőző szellemi munka lehetőségét kínálják vonós hangszeres, valamint gitáros tanároknak és diákoknak, ezzel segítve a művek értelmezését a megszólaltatáshoz. Zeneelmélet tanárok és komponisták szakmai érdeklődésére szintén számot tarthat a munka, ezen kívül új távlatokat nyithat a Bach-kutatók előtt is.
Ábrahám Márta, Dukay Barnabás és Eveline Meier
Az Ábrahám Márta – Dukay Barnabás szerzőpáros 2017-ben kiadott, Részletek az örökkévalóságból című, a szólóhegedűre komponált d-moll partita (BWV 1004) nevezetes Ciaccona tételének átfogó elemzését tartalmazó könyvét Christoph Wolff német zenetörténész, Bach-kutató, a Lipcsei Bach-Archívum volt igazgatója is méltatta. „Azok a zenészek, akik kellő türelemmel és megfelelő háttérrel rendelkeznek, sokat profitálhatnak a Részletek az örökkévalóság című könyvből. Jómagam a Ciaccona poszter-kottáját különösen informatívnak találtam. Még soha nem szemléltem ilyen módon ezt a darabot. Szemnek és fülnek egyaránt óriási élmény egyben látni a négyütemes variációkra bontott teljes művet! A könyv gyönyörűen megvilágítja Bach kompozíciós technikájának gazdagságát és zenei nyelvének páratlan eleganciáját” – mondta a kötetről a neves szakértő.