Mesterkuzust tartott a Juilliard tanára a Zeneakadémián

2025. március 19.

Yoheved Kaplinsky zongoraművész Farkas Gábor, a Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője meghívására érkezett, és elragadtatással beszélt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről, valamint hallgatóiról.

Az elismert előadó és oktató Liszt Ferenc „ükunokája”: tanára, Ilona Vincze-Krausz Bartók-növendék volt, ő Thomán István tanítványa, aki pedig Liszt egyik diákja volt.

Farkas Gábor és Yoheved Kaplinsky
Fotó: Posztós János / Zeneakadémia

Yoheved Kaplinsky erről úgy fogalmazott: csodálatos alapot kapott tanárától, azt tanulta meg tőle, hogy minden hangra odafigyeljen.

„Hangsúlyozta a kiegyenlítettség fontosságát, ehhez viszont hallgatnunk kell saját magunkat. Minden ujjunknak egyformán szerepe van az előadás létrehozásában. Képesnek kell lennünk mindegyiket kontrollálni. Tanárnőm nagyon erős ritmikai fókuszt is adott nekem, ami például Bartóknál szintén kulcsfontosságú. Oda kell figyelnünk a ritmikai struktúrára, arra, hogy bizonyos ritmusok miért vannak ott, ahol. Mindezek eltűnőben vannak, ami ellen szeretnék tenni, így e tudás átadására mindig odafigyelek” – tette hozzá.

Számára fontos, hogy ha valakit zongorázni tanít, elsajátítsa a technikai tudás és az érzelemkifejezés vegyítését, mert egyik a másik nélkül nem működik. „Ha a technikára csak önmagáért tekintünk, elveszítjük a lényeget, mert az egy eszköz, nem a cél. Viszont minél jobbak az eszközei valakinek, és minél inkább képes használni őket, annál jobban képes kifejezni, amit szeretne, mert érzelmek nélkül nem kapcsolódhatunk a közönséghez” – hangsúlyozta.

Arról is beszélt, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemet jól ismerik a Juilliardon, az egyik legjelentősebb európai zeneakadémiaként, az évszázados hagyományok letéteményeseként tartják számon. „Az itteni zongorista diákok, akikkel a mesterkurzuson találkoztam, rendkívül magas színvonalon állnak és fogékonyak, könnyű volt velük dolgozni” – mondta.

Fotó: Posztós János / Zeneakadémia