Németország történelmi orgonáit tanulmányozták a Zeneakadémia növendékei

2023. október 17.

Szabó Balázs orgonaművész és hat hallgatója a würzburgi főiskola szervezésében megvalósult többnapos Erasmus-programon vett részt.

A szeptember eleji Erasmus+ programon a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem küldöttsége nyolc történelmi orgonát látogatott meg és egy kétnapos szimpóziumon is részt vett. Szabó Balázs orgonaművész, adjunktus növendékei rengeteg újdonsággal találkozhattak a hangszerkezelés, az interpretáció és a műértelmezés terén egyaránt. A fogadó intézmény a Max Reger Akadémia volt, amelynek vezetője Christoph Bossert nemzetközileg elismert Bach- és Reger-előadó, aki pályafutása kezdete óta elhivatott szószólója a történelmi orgonák megőrzésének és a kifinomult, művészi orgonajátéknak.

 

 

„Jól ismerem a német orgonákat, ez az út mégis számos új hatást és friss élményeket hozott” – hangsúlyozta Szabó Balázs, a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének oktatója. Hozzátette: a tanultak ismét tudatosították a résztvevőkben a részletekre és a zenei finomságokra figyelés jelentőségét az orgonajátéknál.

A program résztvevői a budapesti intézmény mellett Kolozsvárról, Krakkóból, Rigából, Weimarból és Würzburgból érkeztek. Az első két napot a Würzburghoz közeli Fährbrückben töltötték, a nyitókoncerten a templom 16 regiszteres, 1900-ban elkészült orgonáján játszhattak, ami lehetőséget nyújtott számukra a német romantikus orgonairodalomból válogatott műsor autentikus megszólaltatására.

Az orgonatúrán további barokk és romantikus hangszereket ismertek meg, megtapasztalva a délnémet orgonaépítészet organikus alakulását a 16. századtól a 20. század elejéig, összefüggésben a zenetörténet folyamataival, mindez pedig merőben új szemléletet adott a korszak műveinek interpretálásához.

 

 

A növendékek az akadémia második felében vezető Reger-kutatók – mások mellett Alexander Becker, Stefan König, Franz Körndle és Szabó Balázs – előadásain vettek részt a Giengen an der Brenzben tartott szimpóziumon. Ezeken a szerző komponálási technikájáról, műveinek regisztrációs és tempójelzéseiről esett szó, de alkalmuk volt kérdéseket is feltenni, illetve saját gondolataikat megosztani, így a múlt zenéjével foglalkozó konferenciából, a jövő művészeti célkitűzéseiről való közös gondolkodás lett. Esténként koncerteket hallgathattak Christoph Bossert vezetésével, éjszakánként pedig a templom egyedülálló hangszínekkel rendelkező, 51 regiszteres és 3 manuálos romantikus orgonáján gyakorolhattak.