Novemberi mesterkurzusok a Zeneakadémián
Marc Damoulakis, Perényi Miklós, Rovátkay Lajos, Sebestyén Ernő, Simon Standage, Takács-Nagy Gábor, valamint Wolfgang Rathert és Eötvös Péter is tart mesterkurzust a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a következő hetekben.
Takács-Nagy Gábor hegedűművész-karmester a 2013/2014-es tanévben az LFZE Doktori Iskola hallgatóinak tart kamarazene kurzust, mely passzív hallgatóként a Zeneakadémia minden diákja előtt nyitott. Az órákra 2013. november 12-én és december 19-én, valamint 2014 februárjában, márciusában és májusában kerül sor. Takács-Nagy Gábor a Zeneakadémián olyan legendás tanároktól tanulhatott, mint Rados Ferenc, Mihály András, Székely Zoltán, Végh Sándor vagy Kurtág György. 1979-ben, még zeneakadémistaként megnyerte a Hubay Jenő Hegedűversenyt, ezután Nathan Milsteinnél tanult tovább. 1975-ben alapította meg a Takács Kvartettet, melynek további tagjai akkori hallgatótársai, Schranz Károly, Ormai Gábor és Fejér András voltak. 2002 óta karmesterként is rendszeresen fellép. 2005-ben, Genfben megalapította saját vonószenekarát, a Camerata Bellerive együttest, 2011 óta ő irányítja a Manchester Cameratát. A Svájcban élő Takács-Nagy Gábor Magyarországon és külföldön egyaránt a magyar zene, főként Bartók Béla műveinek leghitelesebb előadójaként tartják számon. Rendszeresen és szívesen lép fel Magyarországon: 2010 és 2012 között a MÁV zenekar vezető karmestere volt, 2012 óta pedig a Fesztiválzenekar első vendégkarmestere. Ebbéli minőségében 2013 őszén Alma Materébe is visszalátogat, s ő vezényli a november 14-én a Zeneakadémia Nagytermében a Génie oblige! – 138 éves a Zeneakadémia című ünnepi hangversenyt is.
Rovátkai Lajos november 14-17. között tart a Régi Zeneakadémián analízis és interpretáció mesterkurzust, melyre aktív résztvevőként a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem csembaló, illetve orgona szakos hallgatói jelentkezhetnek. A kurzus részben G. Frescobaldi toccatáira és partitáira fókuszál aktív csembalista résztvevőkkel, az orgonistákkal pedig J.S. Bach Esz-dúr Prelúdium és Fúga című műve, illetve néhány „nagy" korálfeldolgozás lesz a központi téma. November 15-én Rovátkay professzor a csembalista hallgatókkal külön is foglalkozik, az aktív részvevők a 16.- 18. századi csembalórepertoárból készülhetnek szabadon választott művekkel. Rovátkay Lajos 1954-től lett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola növendéke, orgona (tanára: Pécsi Sebestyén) és zenetudományi szakon (tanárai Szabolcsi Bence, Bárdos Lajos és Gárdonyi Zoltán voltak). 1956 novemberében elhagyta Magyarországot. 1959-ig a Frankfurti Zeneakadémia hallgatója orgona és csembaló szakon Helmut Walcha növendékeként, 1959-1962-ig Walcha személyi asszisztense. 1962-től 1998-ig a Hannoveri Zeneművészeti Főiskola docense, majd professzora orgona és csembaló szakon, és az ottani Régizenei Studió vezetője. Rovátkay Lajos markáns szerepet játszott a historikus előadógyakorlat németországi meghonosításában. Elsőként vezette be ott az eredeti konstrukciójú csembalótípusokat, úgy a hangversenyezés, mint a főiskolai képzés terén. Úgyszintén első volt az olasz korabarokk, és a bécsi későbarokk (Monteverdi-kortársak, Agostino Steffani) vokális és hangszeres zenéjének újrafelfedezése, előadói és pedagógiai művelése terén is. A németországi régizene-együttesek tagjainak jelentős része Rovátkay Lajos tanitványa. Rovátkay Lajos munkássága az utóbbi évek során a verbunkos zenével való foglalkozással bővült. Ennek kapcsán alakult ki a sétabot-furulya ("csákány") Biedermeier-kori virtuóz zenéjének kutatása és konzertező felelevenítése is, amelyet a zenetudós Blockflöte-művész feleségével együtt végez.
Sebestyén Ernő nemzetközileg is elismert hegedűművész 2013. november 19-én és 20-án tart mesterkurzust a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak. Sebestyén Ernő 9 évesen lett a Zeneakadémia hallgatója, majd diplomája megszerzése után az egyetem tanáraként, illetve a Magyar Állami Operaház zenekara, később Magyar Rádió Zenekarának koncertmestereként tevékenykedett. 1971-ben Berlinbe települt, ahol 16 évig vezette a Berlini Filharmonikusok Kamarazenekarát, 1980-tól 1990-ig pedig a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertmesteri posztját töltötte be. Harminchét év után, 2008-ban tért vissza Magyarországra, s művészi pályáján új fejezetet nyitott: az általa alapított Esterházy Trió a magyar kamarazenélés legnemesebb hagyományait követi.
November 23-24-én Marc Damoulakis (USA) ütőhangszeres művész tart mesterkurzust az Amadinda Ütőegyüttes próbatermében (Budapest, X. ker. Fertő u. 2.) A szimfonikus zenekari ütőhangszerek játékmódja címmel. A kurzuson a Zeneakadémia ütőhangszeres hallgatói aktív hallgatóként, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanulói passzív hallgatóként térítésmentesen vehetnek részt. Külsős résztvevők csak passzív hallgatóként lehetnek jelen, részvételi díj befizetése ellenében (a részvételi díj 2500 Ft a kurzus első, ill. 5000 Ft a kurzus második napjára). Marc Damoulakis ütőhangszeres művész a Clevelandi Szimfonikus Zenekar tagja, zenei tanulmányait New Yorkban, a Manhattan School of Music-ban végezte. Széleskörű zenekari tapasztalatait a vezető észak-amerikai együttesekben szerezte, és tagja volt a Michael Tilson Thomas vezette New World Symphony zenekarnak is. Két jelentős egyetemen tanít, a chicagói DePaul University-n, illetve 2013 szeptembere óta a Cleveland Institute of Music-ban.
Perényi Miklós csellóművész november 29-30-án délelőtt tart gordonka mesterkurzust a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola orgona termében (változás: a kurzus NEM az eredetileg meghirdett helyszínen, a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri épületének X-es termében kerül megrendezésre). A kurzuson csak a Zeneakadémia növendékei játszhatnak, de passzív résztvevőnek bárki jelentkezhet. Perényi Miklós rendkívüli tehetségként már hétéves korában felvételt nyert a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola előkészítő tagozatára, ahol előbb Zsámboki Miklós, majd 1959-től Banda Ede tanítványa lett. Később részt vett Enrico Mainardi mesterkurzusain Salzburgban, Luzernben és a római Santa Cecilia Accademián, ahol 1962-ben művészdiplomát szerzett. 1965-ben és 1966-ban, valamint 1969 és 1972 között meghívást kapott Pablo Casals mesterkurzusaira. 1974 óta tanít a Zeneakadémián. Részletes életrajza, díjai, diszkográfiája ide kattintva olvasható el.
November 28-án Wolfgang Rathert, a müncheni Ludwig-Maximilian egyetem zenetörténet professzora, a 2012-es Anda Géza Verseny zsűritagja Bartók második zongoraversenye címmel tart kurzust a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak, melynek közreműködő vendége Eötvös Péter lesz. Az előadásra doktorandusz és zenetudós hallgatók jelentkezhetnek a doktori titkárságon.
A zeneakadémiai mesterkurzusok sora természetesen 2013 decemberében is folytatódik. Kocsis Zoltán december 1-én tart kurzust; Simon Standage pedig - az English Concert a Collegium Musicum 90 az Academy of Ancient Music az English Baroque Soloists zenekarok jelenlegi és volt koncertmestere, művészeti vezetője, valamint a Salomon Vonósnégyes elsőhegedűse - 2013. december 2-6 között tart historikus hegedű-bemutatót. A kurzus minden régi zenei előadói gyakorlat iránt érdeklődő hallgató, művész számára nyitott. A kurzuson, előadásokon való részvétel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, valamint a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium növendékeinek ingyenes. A jogviszonnyal nem rendelkező érdeklődők számára a kurzus részvételi díja aktív közreműködőknek 5000, passzív résztvevőknek 2500.
A mesterkurzusokról részletes, a jelentkezés pontos feltételeire is kiterjedő információ a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatási aloldalán, a Tanulmányi Hirdetőn olvasható!