A zene Magyarország mindennapi életének mindig is jelentős része volt és az is maradt.

Solti György

Tolsztoj találkozása a csembalóval

2019. október 4.

Komlós Katalin, a Zeneakadémia professor emeritusa október 10-én 17 órától a Liszt Ferenc téri főépület I. termében előadást tart a Tolsztoj-birtokon tett látogatásáról, ahol kutatásokat végzett az akkor már idős író 1907-es találkozásáról a csembalóval.

Wanda Landowska lengyel csembalóművésznő 1907 decemberében, mínusz 30 fokos hidegben és hóviharban, lovas szánon, csembalójával együtt ellátogatott Jasznaja Poljanába, hogy megmutassa hangszerét az akkor már nyolcvanadik évében járó Lev Tolsztojnak. Ez a történet volt a kiindulópontja annak a sokéves kutatásnak, amelyet Komlós Katalin, a Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetem professor emeritusa, a Zeneelméleti Tanszék zeneelmélet-zenetörténet tanára végzett. Többek közt arra kereste a választ, hogy mi volt a mélyen zeneértő és gyakorló muzsikus Tolsztoj véleménye az akkor ismeretlen újdonságnak számító hangszerről és Landowska játékáról, valamint hogy milyen műveket játszott a lengyel művésznő. Az előadáson a gazdag korabeli dokumentációs anyag ismertetésén túl Komlós Katalin kitekint a szélesebb Tolsztoj-rokonság és a zene kapcsolatára, egyben úti beszámolót is tart az idén augusztusban Jasznaja Poljanában tett látogatásáról és élményeiről.

Az előadás csak az egyetem hallgatóinak, oktatóinak nyitott és díjtalan, a terem befogadóképességének határáig.

 

Fotó: Zeneakadémia/Fazekas István
 

Komlós Katalin 1969-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zeneelméletből és zenetörténetből, tanárai Szabolcsi Bence, Bartha Dénes, Bárdos Lajos és Gárdonyi Zoltán voltak. PhD-tanulmányait az Egyesült Államokban, a Cornell Egyetemen végezte, tudományos fokozatát is itt szerezte meg. Oktatott Bostonban a helyi Kodály Intézetben, 1973 óta pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, 1997-től 2007-ig vezette a Zeneelmélet Tanszéket. A fortepiano-játék specialistájaként koncertezik és kurzusokat tart itthon és Ausztriában, Svájcban, Németországban, Angliában, Írországban, valamint az Amerikai Egyesült Államokban. Fő kutatási területe a 18. századi billentyűs hangszerek története, előadói gyakorlata.