Tömbösített gyakorlat helyett rendszeres zenekari próbákat tervez a régi-új tanszékvezető
Dr. Kutnyánszky Csaba egyetemi tanár idén a harmadik ciklusát kezdi meg a Zeneakadémia Karmester és Karvezető Tanszékének vezetőjeként. Ám új terveinek megvalósítását egyelőre megakadályozza a járvány, bár kollégáival együtt reménykedik, hogy újraindulhat az élet hallgatóik számára, akiket kiemelten sújt a bezártság.
„Olyan ez az időszak nekünk most, mint amikor a halat kiveszik a vízből – próbálunk túlélni, de nagyon nehéz. Nincsenek zenekari próbák, nem énekelhet a kórus, hisz pillanatokon belül válhat járványgóccá egy-egy együttes. Pótmegoldásokra kényszerülünk: zongorás próba, elképzelt zenekar vezénylése kottából… De ez a helyzet sajnos több már, mint szakmai kompromisszum. Tudjuk, hogy mindent meg kell tennünk azért, hogy a hallgatóink ne azt érezzék, hogy elveszett egy év az életükből. De hiába adjuk meg a jegyeket, hiába lesz meg a félévük, a növendékek nem a papírért jönnek, hanem a tudásért. Kétségbeejtően furcsa helyzetek állnak elő így, hiszen online nem lehet együttest vezényelni, nem szólal meg minden, késik a hang, nem tud reagálni a karmester. Egyéni oktatással dolgozunk: zongorázzuk a darabot, máskor a hallgató beénekli a beléptetendő szólamot. Vagy olvassuk a kottát, belső hallással követjük a zenét, és mivel jól ismerem a művet, észre tudom venni, hogy „hopp, ott az alt belépéséről lekéstél, tessék jobban figyelni” – de ez azért nem normális dolog. Nem a természetes állapotunk. És csak remélni merjük, hogy az év végi vizsgákat már kórussal, zenekarral tudjuk megszervezni” – mondja Kutnyánszky Csaba.
„A terveim összeállításakor sem a járványhelyzetből indultam ki: egyik legfontosabb célom most, hogy karmester növendékeink minél több zenekari gyakorlatot szerezzenek. Abból persze sosincs elég, egyelőre azonban nem tudjuk elérni, hogy minden héten zenekar előtt állhassanak. A karvezetőknél ez nem akkora probléma, hiszen számukra rendelkezésre áll a hallgatókból álló kamarakórus, emellett ott van például az egyetem kórusa – amelyben egyébként a hallgatóink maguk is énekelnek, – és ez már jelent egyfajta gyakorlatot, vagy legalábbis rálátást a karnagy munkájára. De a karmester hallgatók számára úgy vélem, újra kell gondolnunk a jelenlegi »tömbösített« zenekari gyakorlatot. Eddig félévente hat napot töltöttek profi zenekaroknál, plusz a vizsgakoncertjeik próbaidőszakát. Ezt továbbra is megtartjuk, de a felkészítést szeretnénk kibővíteni a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarával kialakított együttműködéssel. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amikor a hallgatók zenekara felkészül egy-egy koncertre, a próbafolyamat egy részébe bekapcsolódnak a karmester növendékek. Természetesen arra biztosan nem lesz idő, hogy egész próbán a hallgató hibáit javítgassuk, miközben ő javítgatja a zenekari játékot. De amikor már biztonsággal ismerik a darabot, elsajátították a technikát a zongorás próbán, akkor a zenekar előtt állva gyakorolhatják, hogy meghallják a szólamokat, a hangszíneket, a hibákat és megtanulják az interakciót a zenekarral. Úgy gondolom, még így kis részletekben is hasznukra lesz, hogy sokkal többet és gyakrabban állhatnak zenekar előtt, és ez nemcsak nekik jelent majd jó gyakorlatot, hanem az együttesnek is.
![](/data/LFZE.HU/oktatok/kutnyanszky_csaba_csapo_jozsef_cikk_meret_fit_825x10000.jpg)
Dr. Kutnyánszky Csaba (fotó: Csapó József)
A karvezető hallgatókhoz eddig is nagyon fontos előadókat tudtunk meghívni mesterkurzusokra. Fontos tervem, hogy a karmester hallgatók e téren se legyenek hátrányban. Elsőként – ha a járványhelyzet megengedi – Varga Gilbert érkezik májusban. Jelenleg is bevett gyakorlat, hogy amikor eljön hozzánk koncertezni egy-egy világhírű karmester, növendékeink beülhetnek az ő – egyébként zárt – próbáira, sőt utána beszélgethetnek vele, föltehetik kérdéseiket, tanácsot kérhetnek. De mesterkurzuson egyéni figyelmet kaphatnak, kipróbálhatják a tanultakat – ez megfizethetetlen, és gyakran életre szóló élmény.
Abban is szeretnék kicsit több segítséget nyújtani, hogy a növendékek lássák a zenekarnál, kórusnál végzett hétköznapi munkát – a repertoár felépítését, az együttes életének megszervezését, egy koncertévad összeállítását, próbarendek tervezését, kiírását. A tanárképzésben is nagy átalakulás előtt állunk, és ez az összefüggő gyakorlatot is érinti: mi jobbnak gondolnánk, ha nem a képzés végén kerülnének ki hallgatóink egy évnyi folyamatos gyakorlatra. Többet érne, ha a négyéves – illetve a középiskolai tanárképzésben az ötéves – képzési idő során folyamatosan szerepelne óralátogatás és tanítási gyakorlat a kredithálóban. Már az első évben menjenek a diákok hospitálni, elemezzenek órát, később tartsanak meg egy-egy órarészletet, majd egy egész órát – ez így sokkal életszerűbb lenne.
Magam is nagyon szeretek tanítani. Szeretem az egyetemi közeget és ezt a korosztályt. Amikor elkezdtem tanítani, rendkívül tudatossá váltam bizonyos kérdésekben, amelyekben addig csak az érzéseimre, az ösztöneimre támaszkodtam – hiszen meg kell magyaráznom a hallgatóknak, hogy mit, miért és hogyan csinálok. De az is komoly hozadéka a tanításnak, hogy a felkészülés során még sok év után is találok olyan újdonságot akár vezényléstechnikában, akár a repertoárban, ami plusz kíváncsiságot ébreszt bennem, és elkezdem jobban beleásni magam. Vagyis úgy érzem, rengeteget kapok a tanítástól, én is jobb és több leszek, nemcsak a növendékek.
Rendkívüli megtiszteltetés, hogy harmadszorra is folytathatom a tanszékvezetői munkát. De szeretném hangsúlyozni, hogy a tanszéken folyó oktatás minőségét döntően nem én határozom meg: kiváló, rendkívül felkészült művészek és oktatók alkotják a tanári gárdát. Öröm velük együtt dolgozni. Ahogy mondani szokták, egy fecske nem csinál nyarat, nem lennénk igazán eredményesek, ha nem lennének ilyen csodálatos kollégáim.”