Továbbképző tanfolyamokat hirdet a Kodály Intézet - jelentkezési határidő: április 10.
Továbbképzési felhívás
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete 30 órás akkreditált továbbképző tanfolyamot hirdet három témakörben gyermekkórusok karnagyai, illetve általános, középiskolai és zeneiskolai tanárok számára.
Időpontok: 2012. április 21., május 19., június 9.
A tanfolyamok témái:
„Énekelni, énekelni, énekelni" - Továbbképző tanfolyam gyermekkórusok karnagyai számára
(Alapítási engedély száma: 100 004/247/2011)
„Kodály-módszer” a Kodály koncepció alapján – hagyomány és megújulás
(Alapítási engedély száma: OK-410/139/2010)
„Csodálatos népzene” - A népzene tanítása az általános és középiskolában, valamint a zeneiskolában
(Alapítási engedély száma: OK-410/140/2010)
A továbbképzések vezetője: Dr. Nemes László Norbert, a Zeneakadémia Kodály Intézetének igazgatója
Vendégtanárok: Thész Gabriella, Érdemes Művész, a Magyar Rádió Gyermekkórusának karnagya; Gráf Zsuzsanna, Liszt-díjas karnagy, a Zeneakadémia zeneismeret és ének-zene tanárképző szakának szolfézs tanára; Dr. Fehér Anikó, a Magyar Rádió Zrt. népzenei és világzenei programszerkesztője, a Zeneakadémia zeneismeret és ének-zene tanárképző szakának népzene tanára.
A továbbképzéseket minimum 10-10 fő jelentkezése esetén indítjuk.
A tanfolyam időtartama: 30 óra (háromszor 7,5 tanítási óra: 9.00-12.00 és 13:30-18.00)
A foglalkozásokra Budapesten a Kodály Zoltán Emlékmúzeumban (1062 Budapest, Andrássy út 87-89.) és az LFZE Ligeti Épületében (1077 Budapest, Wesselényi utca 52.), szombati napokon kerül sor.
A részvételi díj: 30.000 Ft
A jelentkezési lap és a részletes ismertető letöltése doc és pdf formátumban.
Jelentkezés feladásának határideje: 2012. április 10.
A jelentkezési lapot az alábbi címre kérjük küldeni:
Kodály Emlékmúzeum, 1062 Budapest, Andrássy út 87-89.
A tanfolyamok plakátja letölthető innen!
A kurzusok részletes ismertetése
„Énekelni, énekelni, énekelni" - Továbbképző tanfolyam gyermekkórusok karnagyai számára
(Alapítási engedély száma: 100 004/247/2011)
A fenti idézetet egy 1957-ben Nowatowszki Ferenc által rögzített magnófelvételről ismerjük, amelyet először Nádor Tamás publikált a “Kodály Zoltán és Pécs–Baranya” című 1982-es dokumentumban. Kodály ezzel a három szóval jelöli meg a zeneoktatás célját.
A továbbképző tanfolyam célja, hogy a résztvevők számára olyan új tudáselemekkel is gazdagított zenei inspirációt adjon, melyek megalapozzák a Kodály zenepedagógiai filozófiájának megfelelő, magas művészi színvonalú kórusnevelő és karnagyi munkát: a művészeti célok, a korosztályi sajátosságok, és az oktatás körülményeinek reális figyelembevételével.
Célja továbbá a hazai és nemzetközi kórusirodalom kiemelkedő alkotásainak zenei befogadásához vezető módszertani ismeretek elsajátítása, felfrissítése, a továbbképzést követő önképzésre való lehetőségek széleskörű megismerése.
1. Elméleti ismeretek
1.1. Kodály zenepedagógiai életműve, a kóruséneklés szerepe Kodály zenepedagógiai filozófiájában (2 óra)
A kurzus a következő témaköröket öleli fel:
- a Kodály koncepció zenei alapjai;
- a kóruséneklés szerepe a zenepedagógiában;
- a hatékony zenetanítás feltételei; kórusnevelés a Kodály koncepció alapján.
1.2. A nagy karnagy elődök gyakorlati tanácsai – Bárdos Lajos, Kardos Pál és Vásárhelyi Zoltán kórusénekléssel és kórusvezetéssel kapcsolatos írásai (2 óra)
1.3. “Énekeljünk tisztán” – kórusépítés, kórushangzás, intonáció (2 óra)
A gyermekkórusokkal végzett zenei munka technikai és pedagógiai vonatkozásai: hangképzés, beéneklés, szólamhangzás, szólamarányok kérdései. A kurzus folyamán a résztvevők foglalkoznak Kodály Zoltán: Énekeljünk tisztán c. kötete gyakorlatainak elemzésével, éneklésével.
2. Gyakorlati ismeretek
2.1. Vezénylési gyakorlat (12 óra)
A kurzus célja kevésbé ismert, ritkán hallott, illetve a legújabb magyar és külföldi gyermekkari repertoár megismerése a kurzusra összeállított kottaanyag segítségével: közös énekléssel, zongora segítséggel, elemzéssel, a tanult kórusművek vezénylésének tehnikai és interpretációs kérdéseivel.
2.2. Kargyakorlat (12 óra)
A vezénylési gyakorlat során elsajátított kórusművek betanítása kórus előtt. A próba folyamatának elemzése, interpretáció kérdései, gyakorlati tanácsok a művek megszólaltatásához.
A kurzus tananyagának ismerete és annak ellenőrzése: szóbeli beszámoló a kurzus zenei anyagából, a tanfolyam vezetői által kiválasztott mű bemutatása és elemzése, szakirodalom.
Az értékelés szempontja: a zenei anyag stílusosan adekvát bemutatása, az elemzés színvonala, a kapcsolódó szakirodalom mélyreható ismerete.
A tanúsítvány kiadásának feltétele a kurzuson való részvétel, sikeres szóbeli beszámoló.
„Kodály-módszer” a Kodály koncepció alapján – hagyomány és megújulás
(Alapítási engedély száma: OK-410/139/2010)
Az a típusú zeneoktatás, zenei nevelés, amelyről Kodály álmodott, és az amelyhez vezető utat tanítványai igyekeztek gondosan kikövezni, a sajnálatos félreértelmezések következtében öncélúvá vált és eltért az eredeti koncepciótól.
Kodály a zenei nevelésen egy humanista szemléletű pedagógiára gondolt, amelynek lényege: minden egyes tanóra legfontosabb célja a művészi igényesség, a zenei teljesítmény és a remekművek jelenléte.
A továbbképzés célja, hogy az elméleti és gyakorlati képzésen túl a résztvevők számára kijelölje azt az utat, amely a Kodály Zoltán nevével fémjelzett zenepedagógiai gyakorlat megújulása felé vezethet.
1. Elméleti ismeretek
1.1. Kodály zenepedagógiai életműve (5 óra)
A kurzus a következő témaköröket öleli fel:
- Kodály, a zeneszerző, a tudós és zenepedagógus;
- a Kodály koncepció történeti gyökerei, zenei alapjai;
- a népzene és kóruséneklés szerepe a zenepedagógiában;
- a hatékony zenetanítás feltételei;
- a magyar módszer nemzetközi adaptációja.
1.2. Az iskolai énektanítás gyakorlata (5 óra)
Az ének-zene tanítás jelenlegi iskolai gyakorlatának értékelése a kodályi elvek tükrében; a célok és használt módszerek értékelése; a cél és módszerek összhangja.
Az órák keretében sor kerül bemutató órák elemzésére (az LFZE Kodály Intézet gyűjteményében található iskolai órákon készült felvételek alapján).
1.3. Szolfézs módszertan (5 óra)
A kurzus a következő témaköröket öleli fel:
- a szolfézs tantervek és azok változásai az elmúlt években;
- megfelelő pedagógiai repertoár kiválasztása, óratervek készítése;
- az új anyag tanításában használt rugalmas és kreatív módszerek, zenei élmények;
- a készségfejlesztés gyakorlata;
- bemutató órák megfigyelése és elemzése.
2. Gyakorlati ismeretek
2.1. Szolfézs (5 óra)
A stílusismeret szélesítése, a tanári munkában nélkülözhetetlen gyakorlati készségek megszerzésére irányuló feladatok:
- egy-egy zenei korszak műveinek tanulmányozása, hallásgyakoraltokon, diktálás, memorizálás, énekes és elemző munka során;
- könnyebb zeneszerzési és hangszerelési gyakorlatok;
- zongorakíséret, harmónia és continuo játék, improvizációs feladatok.
2.2. Kodály pedagógiai művei (5 óra)
Kodály pedagógiai művei a Kodály koncepcióra épülő zenetanítási gyakorlat legfontosabb részeinek megismerése a művekhez írt elő-, valamint utószók módszertani utalásai nyomán:
- a válogatott művek tanulmányozása, megszólaltatása;
- a pedagógiai művek célja és jelentősége.
2.3. Népzene (5 óra)
- A magyar népi énekes és hangszeres népzene stílustörténeti rétegei, műfajai;
- legfrissebb kutatási eredmények megismerése;
- stílusos népdaléneklés, különös tekintettel a hangvételre és a díszítések megszólaltatására;
- az emberi élet fordulóihoz, a jeles napokhoz és a munkaalkalmakhoz kapcsolódó szokásokkal, hiedelmekkel kapcsolatos kultúrtörténeti ismeretek.
Tanúsítvány akkor adható ki, ha a résztvevő látogatta az összóraszám 90%-át és írásban elkészít egy tanári portfóliót, mely saját iskolai munkájához kapcsolódik, és megfelel a megadott értékelési szempontoknak.
A portfólió beadásának határideje: a kurzus befejezése utáni két héten belül.
„Csodálatos népzene” - A népzene tanítása az általános és középiskolában, valamint a zeneiskolában
(Alapítási engedély száma: OK-410/140/2010)
A népzene megismertetése, a népdalok tanítása az énekoktatás egyik fő pillére, mégis a mai gyerekekhez a környezetéből kiragadott dallamkincset nem egyszerű közel hozni. Nehéz minden órán, minden dalnál az érdeklődést felkelteni anélkül, hogy a tanár népzenénkről mélyrehatóbb ismeretekkel ne rendelkezzen. Ehhez nyújt segítséget a továbbképzés azzal, hogy lehetőséget ad a résztvevőknek a magyar népzene zenei, esztétikai, néprajzi és szöveg folklorisztikai értelmezéséhez.
1. Elméleti ismeretek
1.1. Bevezetés a népzenei ismeretekbe
Az elméleti óra célja, hogy a résztvevő már meglévő népzenei ismereteit rendszerezze és bővítse az alábbi területeken:
- magyar népdal szerkezete, népdalok csoportosítása;
- elemzési szempontok, magyar népi hangszerek;
- magyar népdalszövegek kettős jelentése.
Az elméleti előadások a továbbképzés népzenetudományi megalapozását segítik.
1.2. Népzenekutatás és feldolgozás
A résztvevők rövid áttekintést kapnak a népzenekutatás magyar és nemzetközi eredményeiről, valamint megismerkednek Kodály és Bartók, valamint az utánuk következő nemzedék népdalfeldolgozásaival. Foglalkoznak a gyűjtött anyagok és filmek elemzési módjaival, ill. a 20. századi népzenei mozgalmak jelentőségével.
1.3. A magyar népzene rendszerezése
Az előadások keretében a résztvevők áttekintést kapnak a népzene rendszerezésével kapcsolatos elméletekről (Bartók, Kodály és Járdányi rendje).
2. Gyakorlati ismeretek
2.1. Népdalismeret
A gyakorlati óra célja, hogy a résztvevők az iskolai tananyagban található népzenei anyagot új elemekkel bővítsék. A résztvevők foglalkoznak a helyes előadói stílus kialakításával, filmek és eredeti hangfelvételek segítségével. Az anyag feldolgozása egyéni és csopotos éneklés, valamint zenehallgatás formájában történik.
2.2. Népzenetanítás módszertana
A gyakorlati órán a résztvevők segítséget kapnak ahhoz, hogy
- milyen szempontok alapján, milyen darabokat választva egészíthetik ki a meglévő iskolai népzenei anyagot;
- hogyan, milyen módon ismertethetik fel a tanulókkal népzenénk rétegeinek, stílusainak jellemző ismérveit;
- hogyan tudják felhasználni a népdalt a zenei készségfejlesztés terén.
2.3. Jeles napokhoz, népi hagyományokhoz kapcsolódó népzenei repertoár
A gyakorlati óra célja, hogy a résztvevők megismerkedhessenek a főbb népszokásokkal, a jeles napokhoz kapcsolódó zenei anyaggal.
A továbbképzés zárásaként a tanúsítvány akkor adható ki, ha a résztvevő látogatta az össz óraszám 90%-át, a megadott értékelési szempontoknak megfelelően elkészítette a záródolgozatot és ezzel számot ad a kurzuson megszerzett tudásáról.