Zeneszerző roadshow: Ritmusok marimbára és afrikai dobra

2020. március 4.

A Zeneakadémia négy nagyvárosban tart három-három alkalommal zeneszerző workshopokat az Artisjus támogatásával. Balogh Máté, az egyetem oktatója a kecskeméti Kodály Iskolában vezetett zeneszerző-foglalkozásokat, az ott szerzett tapasztalatairól számol most be.

Ezekben a hetekben az ország négy helyszínén zajlik a zeneszerző roadshow: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és Bartók Konzervatóriumának egy-egy oktatója látogat el három-három alkalommal Győrbe, Szegedre, Kecskemétre, illetve Miskolcra, hogy az Artisjus támogatásával workshopokon foglalkozzanak diákokkal. A roadshow március 13-án a Zeneakadémián, a Solti teremben rendezendő koncerttel zárul, ahol a legjobban sikerült művek és szerzőik mutatkozhatnak be.

Balogh Máté, a Zeneelméleti Tanszék oktatója a kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola intézményébe látogatott el, az ő vezetésével végül két diák dolgozta végig a workshopot egy-egy kompozícióval. A programot Palotás Gábor, az iskola ütőhangszertanára mentorálta, aki a két új művet megszólaltatja a Solti termi koncerten. „Mindnyájan hangszeres tanulók, de szerették volna kipróbálni magukat a komponálásban is. Korábban is írogattak már zenét maguknak” – számolt be. Kiderült róluk – tette hozzá –, hogy zsigeri érzékük van a komponáláshoz, tehetségesnek mutatkoztak. Ez a fajta primer komponálási érzék nem tanulható.

 

Balogh Máté (fotó: Kérges Máté)

A Zeneakadémia oktatója az első alkalmon azt a feladatot adta a diákoknak, hogy ütőhangszerre írjanak néhány rövid zenei gondolatot, ami szerinte azért jó, mert nem kell különösképpen konstruálni, csupán gesztusokról van szó. „A következő órára hozták is magukkal a műveket, és már első alkalommal nagyon zeneinek találtam azokat, csak kisebb módosításokat javasoltam” – összegezte.

Balogh Máté elmondta még, hogy egyikük, egy nyolcadikos fiú vibrafonra írt két tételt Pendulum (Inga) címmel. Statikus, jól konstruált mozgást ábrázol a lassú és a gyors tétel is. A másik diák már érettségizett végzős, ő egy afrikai népi dobra, az úgynevezett djembére komponált egy lejegyzett improvizációt, ami azért különösen izgalmas, mert a fiú nem tanult eddig zeneszerzést, de naponta improvizál, és most le is írt egy ilyen improvizációt. Ez a zeneszerzői magatartás a zenetörténetben is bevett szokás volt, elég ha Bachra vagy Schubertre gondolunk – egészítette ki.

Balogh Máté meggyőződése, hogy az ilyen lelkes fiatalokat meg lehet nyerni a komponálás ügyének, és szerinte jelentős vonzerőt jelent, hogy a roadshow-t koncert zárja a Zeneakadémián, kiemelkedő élmény egy vidéken tanuló diáknak, hogy eljuthat ide és bemutatkozhat közönség előtt – ahogyan, mint visszaidézi, pécsi konzisként neki is szinte elérhetetlen „királyi palotának” tűnt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, amelynek mára elismert oktatója.