Kaczmarczyk Adrienne

Kaczmarczyk Adrienne

Zenetudományi Tanszék

Esztétika, Latin, Paleográfia, Propedeutika

 
Születési hely, idő: Dorog, 1963
 
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: művésztanár
 
Oktatott tárgyak: Általános zenetörténet (1600 előtti zenetörténet), Zenetörténeti kutatás főtárgy (Liszt), Paleográfia, Propedeutika, Esztétika, Latin
 
Tanulmányok, diplomák:
1982–86: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Győri Tanárképző Intézete, zongora szak (1986: zeneiskolai zongoratanár)
1987–92: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, zenetudományi szak (1992: zeneirodalomtanár, 1995: muzikológus)
1988–98: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, ógörög szak (1998: abszolutórium), latin szak (2002: latin nyelv és irodalom szakos bölcsész)
1995–98: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Doktori Iskola, zenetudományi szak (2002: abszolutórium)

Tanulmányi és kutatói ösztöndíjak:
1990/91, 1991/92: Köztársasági Ösztöndíj
1992–97: Kodály Zoltán Alkotói Ösztöndíj
1999–2002: Bolyai János Kutatási Ösztöndíj
1997, 2001, 2002: Magyar Ösztöndíj Bizottság, külföldi kutatómunka (Bécs)
2019/20 és 2020/21: Magyar Művészeti Akadémia, kutatási ösztöndíj


Oktatói és szakmai tevékenység:
1992–2010: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont, tudományos munkatárs
1993-tól szakmai publikációk
1994-től: Editio Musica Budapest, Liszt Ferenc Zeneműveinek Összkiadása, közreadó, 2005-től sorozatszerkesztő, főszerkesztő is
1995-től előadások magyar és nemzetközi konferenciákon
1995-től: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, óraadó, 2003-tól oktató
– 2010 diákkonferencia Liszt születésének 200. évfordulójára, szervezés és a diákok felkészítése
– OTDK házi és országos fordulója, diákok felkészítése: 2011: 1. díjas, 2015: 1. és 2. díjas


Publikációk:

1. Kritikai kottakiadás – közreadás, sorozatszerkesztés:
Neue Liszt Ausgabe / Liszt Ferenc Zeneműveinek Kiadása. (Editio Musica Budapest) sorozatszerk. 1973–2005: Sulyok Imre, Mező Imre, 2005-től Mező Imre és Kaczmarczyk A.
– 1996: II/23. Transkriptionen VIII. (Beethoven, Wagner, Weber etc.). Közr. Sulyok Imrével.
– 1997: II/24. Transkriptionen IX. (Beethoven, Mozart, Wagner etc.). Közr. Sulyok Imrével.
– 1999: II/8. Freie Bearbeitungen VIII. (Chopin, Erkel, Weber etc.). Közr. Sulyok Imrével.
– 2000: II/5. Freie Bearbeitungen V. (Bellini, Donizetti, Mozart etc.). Közr. Mező Imrével.
– 2004: II/2. Freie Bearbeitungen II. (Bellini, Donizetti, Meyerbeer etc.). Közr. Sulyok Imrével.
– 2004: II/11. Freie Bearbeitungen XI. (Gounod, Verdi, Wagner etc.). Közr. Sulyok Imrével.
– 2005: II/13. Freie Bearbeitungen XIII. (Verdi, Wagner etc.). Közr. Bozó Péterrel.
– 2006–2007: Supplement 1–3. Technische Studien. Közr. Mező Imre. Szerk. Mező Imrével.
– 2007: Supplement 5. (Année de pèlerinage, Suisse, 1. Fassung  etc.). Közr. Mező Imrével.
– 2008: Supplement 11. (Beethoven: Symphonien, Frühfassungen). Közr. Mező Imre. Szerk. --.
– 2009: Supplement 9. (Harold en Italie etc.). Közr. Mikusi Eszterrel.
– 2009: Supplement 6. (Harmonies poétiques et religieuses, Frühfassungen). Közr.
– 2010: Supplement 13. (Année de pèlerinage, Italie, Frühfassungen etc.). Közr.
– 2011: Supplement 4. (24 grandes études etc.). Közr.
– 2013: Supplement 12. (Bravourstudien nach Paganinis Capricen etc.). Közr.
– 2014: Supplement 10. (Consolations, Frühfassungen etc.). Közr. Sas Ágnessel.
– 2015: Supplement 7. (Magyar Dallok etc.). Közr. Sas Ágnessel.
– 2016: Supplement 8. (Magyar rhapsodiák / Rapsodies hongroises etc.). Közr. Sas Ágnessel.
– 2017: Supplement 14. (Weihnachtsbaum, Années de pèlerinage, Troisième années, etc. Frühfassungen). Közr. Sas Ágnessel.
– 2018: Supplement 15. (Klavierkonzert in A-Dur, Fassung für Klavier Solo etc.). Közr. --.
– 2019: IX/2. Sardanapalo, Atto primo, Fragment, közr. David Trippett, szerk. --.
– 2021: Supplement 16. (Free Arrangements and Technical Studies). Közr. Sas Ágnessel és Nicolas Dutefellel

2. Neue Liszt Ausgabe / Liszt Ferenc Zeneműveinek Kiadása – egyes művek közreadása, kommentálása, korábbi kiadás revíziója, kiadványszerkesztés:
– 2011: Emléklapok – Miniatűrök. Az Új Liszt-Összkiadás köteteiből válogatta és kommentálta --.
– 2014: Valse-Impromptu, Petite valse favorite. Separate ed. from the New Liszt Complete Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2014: Két koncertetűd, Ab irato, Etude de perfectionnement. Separate edition from the New Liszt Complete Edition. Ed. by István Szelényi, Zoltán Gárdonyi. New, enlarged ed. by --.
– 2015: Liebesträume. Separate ed. from the New Liszt Complete Edition, Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2015: Five Mephisto Waltzes, Mephisto Polka. Separate edition from the New Liszt Complete Edition, Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New ed. by --.
– 2016: Après une lecture du Dante. Earlier version and final version. Separate edition from the New Liszt Complete Edition, Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2016: Consolations (Erstfassung und revidierte Fassung / First version and revised version), Madrigal. Separate edition from the New Liszt Complete Edition, Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by Ágnes Sas and --.
– 2016: Sonata. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition with preface and critical notes, ed. by Antal Boronkay. New, enlarged ed. by --.
– 2017: 3 Études de concert. New edition based on the composer's manuscript: Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition with preface and critical notes by --.
– 2017: Grandes études de Paganini. Separate edition from the New Liszt Complete Edition, Ed. by Z. Gárdonyi, I. Szelényi. New, enlarged ed. by --.
– 2017: IIe Rhapsodie hongroise. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by Z. Gárdonyi, I. Szelényi. New, enlarged ed. by --.
– 2018: Tre sonetti del Petrarca: 1st version and 2nd version. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2018: Totentanz / Danse macabre. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2018: 2nd ballade. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2019: Légendes. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2020: Les Jeux d'eau à la Villa d'Este / Die Wasserspiele in der Villa d'Este. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.
– 2020: Weihnachtsbaum. Separate edition from the New Liszt Complete Critical Edition. Ed. by I. Mező, I. Sulyok. New, enlarged ed. by --.

Tanulmányok gyűjteményes kötetekben és folyóiratokban:
– 1993: „De profundis – Psaume instrumental. A kézirat három értelmezése”, Muzsika XXXIII/1, 18–23.
– 1993: „A Funérailles genezise (Liszt Forradalmi szimfóniájának és Harmonies poétiques et  religieuses-ciklusának összefüggéseiről)”, Magyar Zene XXXIV/3, 274–298.
– 1994: „The Genesis of Funérailles (The Connection between Liszt's Symphonie révolutionnaire and the Cycle Harmonies poétiques et religieuses)”, Studia Musicologica 35/4, 361–398.
– 1994: „Liszt: Marie, poème. Egy tervezett zongoraciklus”, Magyar Zene XXXV/2, 161–172.
– 1996: „Variációk egy zongoraciklusra – Harmonies poétiques et religieuses”, in Zenetudományi Tanulmányok Kroó György tiszteletére. (Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság: Budapest), 79–95.
– 1996: „Az Harmonies poétiques et religieuses-től (1835) a Pensée des morts-ig (Liszt Ferenc zeneszerzői indulása)”, Magyar Zene XXXVI/2-4, 171–233.
– 1997: „Liszt: Marie, Poème (A Planned Piano Cycle)”, Journal of the American Liszt Society 41, 88–101.
– 1997: „Két szócikk-tervezet Liszt műveinek tematikus katalógusába: Symphonie révolutionnaire és Harmonies poétiques et religieuses-zongoradarab”, Zenetudományi Dolgozatok 1995–1996. (MTA ZTI: Budapest) 200–208.
– 2000: „Az elfelejtett szimfónia”, Magyar Zene XXXVII/2, 193–204.
– 2000: „Die vergessene Symphonie”, Studia Musicologica, 41/4, 67–80.
– 2000: „La symphonie oubliée: les problèmes compositionnels de la Symphonie révolutionnaire de Liszt”, Cahiers Franz Schubert, Revue de musique classique & romantique 8/16, 35–49.
– 2001: „'Conquassatus, sed ferax' Liszt Ferenc az 1848–49-es magyar események után”, in A forradalom után. A Budapesten 1999. nov. 5-6-án, az MTA-n megtartott nemzetközi konferencia anyaga. Szerk.: Cséve Anna (Petőfi Irodalmi Múzeum: Budapest), 98–104.
– 2001: „A parafrázistól az operáig és vissza. Liszt: Sardanapale”, Magyar Zene 39/3, 287–299.
– 2001: „Faragó György”, „Kabos Ilonka”, „Keéri-Szántó Imre”, „Kentner Lajos”, „Szendy Árpád” (öt Liszt-tanítvány, ill. „-unoka” arcképe), in Nagy tanárok, híres tanítványok. A 125 éves Zeneakadémia, szerk. Gádor Ágnes és Szirányi Gábor (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2001) 90–91, 142–143, 146–149, 286–287.
– 2002: „De la paraphrase à l’opéra et inversement. Liszt: Sardanapale”, Ostinato rigore, Revue Internationale d’Etudes Musicales, No 18, 99–112.
– 2002: „Liszt, Lamennais und der TotentanzStudia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae 43/1–2 (Budapest 2002) 53–72.
– 2003: „Liszts Opernplan: 'Sardanapale'”, in The Past in the Present. Papers Read at the IMS Intercongressional Symposium and the 10th Meeting of the CANTUS PLANUS, Budapest & Visegrád, 2000. Ed. by László Dobszay. (Liszt Ferenc Academy of Music: Budapest) Vol. 1, 337–353.
– 2003: „Saint-simonista zenei emlék Lisztnél”, Muzsika 46/6, 6–9.
– 2004: „Liszt Ferenc első magyar–szimfonikus kísérlete: Magyar nemzeti szimfónia”, Magyar Zene, XLII/3–4, 337–350.
– 2005: „Franz Liszt’s First Hungarian Symphonic Attempt: The National–ungarische Symphonie”, in Essays in Honor of László Somfai on His 70th Birthday. Studies in the Sources and the Interpretation of Music. Ed. by László Vikárius and Vera Lampert. (Lanham Maryland: Scarecrow Press, 2005), 273–286.
– 2006: „Magyar Háromkirályok (Liszt: Krisztus-oratórium, I.5)”, Magyar Zene 44/4, 387–415.
– 2007: „Liszt Ferenc, Bartók Béla és Kodály Zoltán”, in „Szabadság, szerelem” – Fókuszban a magyar kultúra. Szerk.: Zongor Attila, Révész Ágota (Oktatási és Kulturális Minisztérium, Hungarofest Kht – KultúrPont Iroda, Budapest 2007), 50–51.
– 2008: „Ungarische Dreikönige (Christus Oratorium, I.5)”, in Liszt und Europa. Weimarer Liszt-Studien 5. Hrsg. v. Detlef Altenburg. (Laaber: Laaber-Verlag 2008), 113–144.
– 2009: „Az Új Liszt-Összkiadás pótkötet-sorozatáról / On the Supplementary Series of the New Liszt Edition” Liszt magyar szemmel. A Magyar Liszt Társaság információ kiadványa / The Hungarian View of Liszt. Newsletter of the Hungarian Liszt Society 4, 8–9.
– 2010: „Az ismeretlen Liszt. Az Új Liszt-Összkiadás pótkötet-sorozatáról”, in Muzsika, 53, 9–12.
– 2010: „A halál képei: Holbein kontra Orcagna (Liszt Haláltáncának inspirációs háttere)”, in Dorog és a tudományok: Kutatók almanachja. Szerk.: Kovács Lajos (Dorog Város Barátainak Egyesülete 2010), 64–72.
– 2011: „Die Entdeckung der ungarischen Identität”, in Franz Liszt – Ein Europäer in Weimar. Katalog der Landesausstellung Thüringen im Schiller-Museum und Schlossmuseum Weimar 24. Juni–31. Oktober 2011. Hrsg. von Detlef Altenburg. (Köln: Walther König, 2011)
– 2011: „Liszt, Lamennais et la Danse des morts”, Analyse musicale 65/3 (2011), 6–16.
– 2011: 26 szócikk, in Génie oblige! A budapesti Liszt Ferenc Emlékmúzeum kincsei. Szerk. Eckhardt Mária (Budapest: Helikon).
– 2012: „The French Intermediaries of the Classical Literature for Liszt”, in Liszt et la France. Éd. par Malou Haine, Nicolas Dufetel en collaboration avec Dana Gooley, Jonathan Kregor (Librairie Philosophique, J. Vrin), 190–197.
– 2012: Eckhardt Mária (1-6.) és -- (7.): Liszt és a társművészetek. Emlékkiállítás Liszt Ferenc születésének 200. évfordulójára  (MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont: Budapest), 106–116.
– 2012: „From East to West. The Contributions of the Hungarian Academy of Sciences and the Academy of Music to Hungarian Musical Culture”, in L'insegnamento dei conservatori, la composizione e la vita musicale nell'Europa dell'Ottocento. A cura di Licia Sirch, Maria Grazia Sità, Marina Vaccarini (Libreria Musicale Italiana: Lucca, 2012), 109–123.
– 2015: „Az albumlap mint Liszt-forrás”, Tanulmánykötet a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem fennállásának 140. évfordulója alkalmából. Szerk. Dobszay Ágnes, Domokos Zsuzsanna, Péteri Lóránt, Vikárius László (Rózsavölgyi: Budapest), 121–137.
– 2016: „Liszt és a klasszikus antikvitás: latin idézetek az életműben”, in Zenetudományi dolgozatok 2013–2014 (Budapest: MTA BTK Zenetudományi Intézet), 144–162.
– 2016: „»Vexilla regis prodeunt«: Költészet és zene bensőbb kapcsolata a Dante-szimfónia Inferno tételében”, in Draskóczy Eszter, Ertl Péter, Pál József (szerk.) „Elhallgatom, hogy rájöhess magadtól”: Az Isteni színjáték forrásai és hatása. (Szeged: Szegedi Tudományegyetem Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék, 279–298.
– 2017: Sulyok Imre: Életrajz, munkásság, bibliográfia in Magyar Művészeti Akadémia honlapja

4. Recenziók, egyéb írások:
– 2000: „Itinerarium Lisztianum, Sólyom György: Kérdések és válaszok Liszt Ferenc pályájának utolsó szakaszában ”, rec. Magyar Zene 38/4, 405–408.
– 2001: „Liszt és az európai felsőfokú zeneoktatás”, beszámoló a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont által 2000. novemberében megtartott nemzetközi konferenciáról, Muzsika 44/1, 18–19.
– 2001: „Liszt 2000. Egy levélgyűjtemény és egy tanulmánykötet”, rec. a Hamburger Klára által szerkesztett két kötetről, Magyar Zene 39/1, 103–107.
– 2002: „The Critical Edition of the First Hungarian National Opera. Ferenc Erkel: Bátori Mária. Opera in Two Acts”, rec., Journal of the American Liszt Society 51, 95–103.
– 2003: „A hiteles Erkel-kép felé. Erkel Ferenc: Bátori Mária. Közreadja Dolinszky Miklós és Szacsvai-Kim Katalin. In: Erkel Ferenc: Operák 1. Közreadja a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete és az Országos Széchényi Könyvtár. Főszerkesztő: Tallián Tibor (Rózsavölgyi és Társa, Budapest 2002)”, rec. Magyar Zene 41/1, 113–119.
– 2003: „Revideált Bihari-portré. Sárosi Bálint: Bihari János.” (=Magyar Zeneszerzők 21. Szerk.          Berlász Melinda. Mágus Kiadó, Budapest 2002), rec., Muzsika 46/10, 15.
– 2004: „Szemtől szemben Liszt abbéval. Alan Walker: Liszt Ferenc 3. Az utolsó évek. 1861–1886. Ford.: Fejérvári Boldizsár. (EMB, Budapest 2003)”, rec., Muzsika 47/3, 
– 2005: „Zenéről Nyugattól Keletig. Szabolcsi Bence válogatott írásai. A kötet anyagát válogatta, a szöveget gondozta és az utószót írta: Wilheim András”, rec., Magyar Zene XLIII/1, 101–105.
– 2006: „Glau, Katherina: Rezitation griechischer Chorlyrik. Die Parodoi aus Aischylos’ Agamemnon und Euripides’ Bakchen als Tonbeispiel auf CD mit Text- und Begleitheft”, rec.,  Antik Tanulmányok 50, 377–379.
– 2006: „Glau, Katherina: Rezitation griechischer Chorlyrik. Die Parodoi aus Aischylos’ Agamemnon und Euripides’ Bakchen als Tonbeispiel auf CD mit Text- und Begleitheft”, rec., Acta Antiqua 46, 327–328.
– 2010: „Vezetőkkel a Bánk bán-labirintusban. Erkel Ferenc: Bánk bán. Közreadta és bevezette Dolinszky Miklós”, rec., Magyar Zene XLVIII/3, 369–375.
– 2013: „Járt utak és járatlanok. A MZZT X. tudományos konferenciája a forráskutatásról” (MTA BTK Zenetudományi Intézet, 2013. október 4-5.) Muzsika 56/12, 13–15.
– 2016: „Franz Liszt: Klaviersonate in h-Moll. Faksimile nach dem Autograph im Besitz von Robert Owen Lehman. Depositum in der Pierpont Morgan Library. Geleitwort von Claudio Arrau. Einleitung von Mária Eckhardt. München: G. Henle Verlag, 2015”, rec., Liszt Magyar Szemmel: A Magyar Liszt Ferenc Társaság információs kiadványa 23, 11–14.
– 2019: Les grands topoï du XIXe siècle et la musique de Franz Liszt, sous la direction de Márta Grabócz (Paris: Éditions Hermann, 2018), rec., Liszt Magyar Szemmel: A Magyar Liszt Ferenc Társaság információs kiadványa, 35, 13–17.

5. Műsorok a Magyar Rádióban:
– 1997: Liszt: Funérailles, in A hét zeneműve, szerk. Kroó György
– 1998: Liszt: Elfelejtett keringők, in A hét zeneműve, szerk. Papp Márta
– 2007: Most jelent meg! A Liszt-összkiadás legújabb kötete. Kaczmarczyk Adrienne-nel és Mező Imrével, a kötet szerkesztőivel beszélget Katona Márta
– 2011: „Liszt és Dante”, in Előadások a zenéről, szerk. Katona Márta

6. Egyéb:
– 1995: Bartók Béla (1881–1945), CDRom, szerk. Kroó György (Magyar Rádió Rt., Budapest 1995) – közreműködés zenei munkatársként
– 2002: „Liszt és Berlioz – Kiállítás Berlioz születésének 200. évfordulója alkalmából”, Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont. Kiállításrendezés Eckhardt Máriával.
– 2006: Szamosujvári Laura: A Győri Leánykar története, 1958–2006. (Universitas-Győr Kht., Győr) – a könyv lektorálása
– 2011: New Liszt Edition. Updated Catalogue. Compiled by I. Mező, --. (Editio Musica Budapest)
– 2011: Mikes Éva: „Ötvenkötetnyi dilemma. Beszélgetés Kaczmarczyk Adrienne-nel, az Új Liszt-Összkiadás főszerkesztőjével”, Muzsika 54/10, 19–21.
– 2011: „Liszt és a társművészetek. Emlékkiállítás Liszt Ferenc születésének 200. évfordulójára”, MTA Zenetudományi Intézet, Zenetörténeti Múzeum, Budapest, 2011. október 1. – 2012. augusztus 26., Rendező intézmények: MTA Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeuma, LFZE Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont, Országos Széchényi Könyvtár. Kiállításrendezés Eckhardt Máriával.
– 2015: Kusz Veronika, Ránki András, Szabó Ferenc János: „Portrék és tanulmányrészletek, szemelvények a Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíj sajtórecepciójából”, in Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíj (1985−2015) (Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft., Budapest), 77–78. – portré és tanulmányrészlet


Tagság:

Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság
 

Elérhetőség: kaczmarczyk[kukac]t-online.hu