Marton Éva Fotó: Emmer László

Marton Éva

Ének Tanszék

Magánének főtárgy, Operaének főtárgy

Született: Heinrich Éva, 1943. június 18. Budapest
 
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: professor emerita, dr. habil, SZTE díszdoktora
 
Tanulmányok:
1962–1968: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – operaénekes és énektanári diploma

Oktatói tevékenység:
2005–2013-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének vezetője, 2013-tól mint professor emerita tanít tovább.

Mesterkurzusok:
Számos nemzetközi és hazai mesterkurzus mellett 2005-től minden évben nemzetközi mesterkurzust ad július közepén a Szegedi Nemzetközi Zenei Napok keretében.

Fontosabb koncertek:

Marton Éva a világ egyik legkiemelkedőbb drámai szoprán énekesnője. Széleskörű repertoárja szinte egyedülálló, a Verdi-, Puccini-, Richard Strauss- és Wagner-szerepek mellett otthon van a verismo (Giordano, Ponchielli) világában is. A lírai szoprán Marton Évából az évek folyamán következetes munkával fejlődött ki korunk egyik legnagyobb drámai szopránja, aki immár több mint 30 éve a világ legjobbjaihoz tartozik.

A világ valamennyi számottevő operaházában fellépett, így többek között a milánói Scalában, a New York-i MET-ben, a bécsi Staatsoperben, a Buenos Aires-i Teatro Colónban, Barcelonában, Chicagóban, San Franciscóban, Houstonban, a londoni Covent Gardenben, Párizsban, Hamburgban, Münchenben, Berlinben, Moszkvában, Sydneyben, hogy csak néhányat említsünk. A fontosabb koncerttermeken kívül állandó szereplője a különböző fesztiváloknak, így rendszeresen visszatér a veronai Arénába, a salzburgi, müncheni fesztiválokra, Bayreuthba, a római Caracallába, Torre del Lagóba, Maccerátába stb.

Kiterjedt repertoárjának köszönhető, hogy közel 30 komplett operafelvétele, valamint számos ária, koncert hangfelvétele, továbbá video-, lézer-, és DVD-felvétele van. Az utóbbi években rendszeresen vesz rész jótékonysági koncerteken, több humanitárius társaság elnökségének tiszteletbeli tagja. Amerikában a New York Times 1981-ben és 1986-ban az év énekesének, 1982-ben pedig az év művészének választotta. Számos megtisztelő kitüntetése közül – amellett, hogy a bécsi Staatsoper örökös tagja, a Kammersängerin (Ks.) cím tulajdonosa – a Bartók–Pásztory- és a Kossuth-díjat, valamint a Magyarság Hírnevéért Díjat kell kiemelnünk. 1996 óta Ferencváros díszpolgára, 2002 és 2007 között a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál művészeti igazgatója, 2008 óta Miskolc, 2015 óta a főváros díszpolgára (lásd a díjak, kitüntetések részletes listáját).

Életútja, művészeti pályája elismeréseként 2003. augusztus 20-án a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetést kapta Mádl Ferenc köztársasági elnöktől, 2003. szeptember 15-én pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tiszteletbeli professzor címet adományozott neki. 2005 szeptemberétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének vezetője. 2007. szeptember 1-től egyetemi tanár.

1972-ben Riccardo Muti vezényletével Rossini Tell Vilmos című operájában Mathilde szerepét énekelte a firenzei Maggio Musicalén, partnere többek között Nicolai Gedda volt. Még ez év nyarán Verdi Attila című operájában Odabellaként mutatkozott be, Lamberto Gardelli dirigált. A bécsi Staatsoper színpadán 1973-ban nagy sikerrel Toscaként debütált, amit rövidesen egy új Anyegin-produkcióban Tatjána szerepe követett. 1974-ben a müncheni Bajor Állami Opera közönségét hódította meg Don Giovanni Donna Annájaként Ruggero Raimondi és Peter Schreier oldalán, az előadáson Wolfgang Sawallisch vezényelt. 1976-ban már A nürnbergi mesterdalnokok Évájaként debütált a New York-i Metropolitan színpadán.

1977-1978-ban a Bayreuth-i Ünnepi Játékokon a Tannhäuserben hatalmas sikerrel énekelte előadásonként mindkét női szerepet, Vénuszt és Erzsébetet Sir Colin Davis vezényletével. A milánói Scalában 1978-ban A trubadúr Leonorájaként debütált kirobbanó sikerrel, az előadást Zubin Mehta vezényelte. Ezt követte novemberben Bartók A kékszakállú herceg vára premierje, partnere Melis György volt, a karmester Peskó Zoltán, a rendező pedig Presszburger György. A kétszáz éves Scala történetében először énekeltek magyarul – ráadásul nagy sikerrel.

Különböző emlékezetes előadások, többek között:

  • Frankfurt/Main: A végzet hatalma (Plácido Domingo, 1974)
  • München: Tosca (Plácido Domingo, Sherill Milnes, 1976);
  • Madrid: Aida (Plácido Domingo, 1977);
  • San Francisco: Aida (vezényelt: Gianandrea Gavazzeni, 1977)

Madrid: Manon Lescaut (Plácido Domingo, 1978);

  • Hamburg: Az árnyéknélküli asszony Császárnéja
    (Birgit Nilsson, René Kollo, vezényelt: Christoph von Dohnányi, 1977),
  • Hamburg: Manon Lescaut (Plácido Domingo, rendezte Götz Friedrich, vezényelte Silvio Varviso, 1979. április)

1979-ben óriási sikerrel debütált a Buenos Aires-i Teatro Colónban a Lohengrin Elsájaként, majd Császárnéként Birgit Nilsson oldalán, az előadást Marek Janowski vezényelte. 1979-ben többek között még egy emlékezetes sikere volt, Chicagóban debütált Giordano Andrea Chénier című operájában Maddalena szerepében, Plácido Domingo és Renato Bruson oldalán, az előadást Tito Gobbi rendezte és Bruno Bartoletti vezényelte. Ezt követte még decemberben egy kuriozitás: először énekeltek operát a Fülöp-szigeteken: a San Francisco-i opera vendégszereplésében Toscát játszottak (Marton, Domingo, Diaz, vezényelt Kurt Adler), valamint A végzet hatalmát (Marton, Giacomini, Diaz, vezényelt Kurt Adler).

1980 februárjában debütált a genfi operában mint Ariadné az Ariadné Naxos szigetén című Richard Strauss-operában, partnere Edita Gruberová volt. A milánói Scalában a Tosca-sorozatban (premier 1980. március 15-én Luciano Pavarottival, vezényelte Seiji Ozawa) nyújtott rendkívüli művészi és énekesi teljesítményéért az Ezüst Rózsa díjjal tüntették ki. A müncheni fesztiválon Ariadnét énekelt Wolfgang Sawallisch vezényletével, majd a római Caracallában Aidaként lépett fel. Hamburgban vendégszerződését nem hosszabbította meg, ezt követően szabadúszóként működött tovább.

1981 májusában Japánban Fidelio szerepében debütált Wolfgang Sawallisch vezényletével, majd a Müncheni Fesztiválon először énekelte Heléna szerepét Richard Strauss Az egyiptomi Heléna című operájában, szintén Sawallisch dirigálásával. Még ez év októberében a New York-i MET-ben óriási sikerrel énekelte a Császárné szerepét Richard Strauss Az árnyéknélküli asszony című operájában, partnere Birgit Nilsson volt, az előadást Erich Leinsdorf vezényelte. Kiváló teljesítményéért a New York Times az év énekesnőjének választotta.

1982 márciusában Zürichben debütált mint Fedora, Giordano Fedora című operájában, Nello Santi vezényletével. Májusban, a Falkland-szigeteki háború miatt, rendkívül nehéz körülmények között énekelte a Toscát Buenos Airesben a Teatro Colónban, partnere Plácido Domingo volt. A közönség hálája nem maradt el, leírhatatlan sikerük volt. Júliusban a Salzburgi Fesztiválon debütált, ahol Fideliót énekelt, partnere Reiner Goldberg volt, az előadást Lorin Maazel vezényelte. Szeptemberben a MET-ben – a szezonnyitó előadáson – Giocondaként debütált Plácido Domingo oldalán, Giuseppe Patanè vezényletével, ezt követően novemberben szintén a MET-ben Erzsébetet énekelt Wagner Tannhäuser című operájában, partnerei Richard Cassilly és Bernd Weikl voltak, az előadást James Levine vezényelte. Az operát filmre rögzítették. A két szerepben nyújtott teljesítményéért a New York Times az év művészének választotta.

1983 februárjában debütált elsöprő sikerrel a barcelonai Gran Teatre del Liceuban mint Leonora A végzet hatalmában. Áprilisban a bécsi Staatsoperben mutatkozott be mint Maddalena az Andrea Chénierben. Június 12-én énekelte először Turandot szerepét a bécsi Staatsoperben és ezzel a szerepével végleg befutott Európában is. Turandot lett egyik kulcsszerepe. Partnerei Katia Ricciarelli és José Carreras voltak, a karmester Lorin Maazel, a rendező pedig Harald Prince volt. Az előadást a televízió egyenesben közvetítette, film-, valamint lemezfelvétel is készült. Még ez év októberében Hamburgban énekelte ezt a szerepet egy új rendezésben (Giancarlo del Monaco), partnere Franco Bonisolli volt, Giuseppe Patanè dirigált. Két hamburgi előadás között október 22-én New Yorkban Turandot áriájával („In questa reggia”) nyitotta meg a „100 éves a MET” nyolcórás gálakoncertjét. Novemberben már Bostonban énekelte ugyanezt a szerepet. Nyáron ismét a Salzburgi Fesztiválon szerepelt, Fideliót énekelte, partnere James King volt, az előadáson ismét Lorin Maazel dirigált. Az egyik előadásról élő CD-felvétel készült az Orfeo lemeztársaság gondozásában. Ugyanezzel a szereppel fejezte be az évet a MET-ben, partnere ezúttal Jon Vickers, a karmester pedig Klaus Tennstedt volt.

1984. április 12-én debütált a houstoni Grand Operában. Toscát énekelt Plácido Domingo és Ingvar Wixell társaságában, John DeMain vezényletével. Május 26-án a San Francisco-i Nyári Fesztiválon óriási sikerrel énekelte először a Siegfriedben Brünnhildét, partnere René Kollo volt, az előadást Edo de Waart dirigálta és Nikolaus Lehnhoff rendezte. Augusztusban lépett fel először a Veronai Arénában, Toscát énekelt, partnerei Giacomo Aragall és Ingvar Wixell voltak, Daniel Oren vezényelt. A produkciót filmre vették. Szeptember 24-én a MET évadnyitó Lohengrin-előadásán énekelte élete első Ortrudját. A MET történetében először az „Entweihte Götter...” után megszakadt egy Wagner-előadás, a közönség állva tombolt! Az előadáson partnerei Anna Tomowa-Sintow, Plácido Domingo és Leif Roar voltak, James Levine vezényelt, az előadást Prof. August Everding rendezte. Még ez évben Barcelonában Giocondát énekelt José Carreras oldalán. Eddigi énekesi és művészi teljesítményéért elnyerte az Orpheus német szaklap Große Lob díját.

1985 áprilisában Turandotot énekelt a milánói Scalában, partnere Nicola Martinucci, a karmester Lorin Maazel volt. Június 8-án a San Francisco-i Nyári Fesztiválon debütált mint Brünnhilde Az istenek alkonyában, a karmester Edo de Waart, a rendező pedig Nikolaus Lehnhoff volt. Júliusban a Scalában Maddalenát énekelt az Andrea Chénierben, partnerei José Carreras és Piero Cappuccilli voltak, Riccardo Chailly vezényelt. A produkciót filmre rögzítették. Október 16-án először lépett fel Ausztráliában, Sydney-ben. Toscát énekelt Alberto Erede vezényletével. Az előadásról film készült. Még ez év december 20-án Elsát énekelt a MET Lohengrinjében, partnerei Leonie Rysanek és Peter Hofmann voltak, a karmester James Levine, a rendező pedig Prof. August Everding. Film készült az előadásból.

1986 márciusában a Császárné szerepét énekelte a milánói Scalában Richard Strauss Az árnyéknélküli asszony című operában Wolfgang Sawallisch vezényletével, Jean-Pierre Ponnelle rendezésében. Május 24-én Giocondát énekelte a bécsi Staatsoperben Plácido Domingo oldalán, az előadást Fischer Ádám vezényelte. A produkciót egyenesben közvetítette a televízió, valamint film is készült belőle. Októberben Toscát énekelt a MET-ben, partnerei Plácido Domingo és Juan Pons voltak, a karmester Luis Antonio García Navarro. Énekesi és művészeti teljesítményéért a New York Times Joan Sutherland mellett az év énekesének válaszotta.

Az 1987. március 12-i premieren a New York-i Metropolitan Operában Turandotot énekelt, partnerei Plácido Domingo és Leona Mitchell voltak, az előadást James Levine vezényelte, a rendező Franco Zeffirelli volt. Az előadást filmre rögzítették. Május 11-én szintén ezzel a szereppel debütált a londoni Covent Gardenben. Május 29-én először énekelte el Salome szerepét koncertszerű előadáson a párizsi Theatre Chatelet-ben, Marek Janowski dirigálása mellett. Szeptember 8-án a genfi operában szintén először énekelte egy új produkcióban Brünnhilde szerepét Wagner A walkür című operájában, ahol Armin Jordan vezényelt. Még ez évben a bécsi Staatsoperben elnyerte a Kammersängerin címet.

1988 áprilisában a houstoni Grand Operában ismét elénekelte egy este mindkét női szerepet a Tannhäuserban – Venust és Erzsébetet –, Julius Rudel vezényletével. Visszatért a Veronai Arénába is, Turandotot énekelt Nello Santi dirigálásával. Szeptember 26-án a MET nyitó előadásán Verdi A trubadúr Leonoráját énekelte egy új produkcióban, partnerei Dolora Zajick, Luciano Pavarotti és Sherrill Milnes voltak, vezényelt James Levine, rendezte Fabrizio Melano. A produkciót október 15-én egyenes adásban közvetítette a televízió világszerte (kivéve Magyarországot), valamint film is készült belőle. Még ebben az évben Giocondaként szerepelt a San Francisco-i Operában.

1989. február 20-án egy új produkcióban debütált mint Salome a New York-i Metropolitan Opera színpadán, partnere Bernd Weikl, a karmester Marek Janowski, a rendező Nikolaus Lehnhoff volt. Április 9-én a bécsi Staatsoper Verdi A végzet hatalma premierjén Leonorát énekelte, partnerei Peter Dvorský és Renato Bruson voltak, a Giancarlo del Monaco által rendezett előadáson Luis Antonio García Navarro dirigált. Június 10-én debütált mint Elektra egy Harry Kupfer rendezte új produkcióban a bécsi Staatsoperban, ahol Claudio Abbado vezényelt. A premiert egyenes adásban közvetítette a rádió és televízió, valamint film is készült belőle. Nyáron, a Salzburgi Fesztiválon ezzel a produkcióval szerepelt a bécsi Staatsoper és ugyancsak ezzel a produkcióval nyitotta az 1989/90-es szezonját. November 9-én átvette a Magyar Köztársaság Csillag Aranyban érdemérmét, ezt követte 11-én egy Tosca gálaelőadás a Magyar Állami Operaházban, majd másnap, 12-én Elektra-premieren énekelt a Stuttgarti Operában, Luis Antonio García Navarro vezényletével.

1990 elején Münchenben az EMI lemezfelvételt készített vele az Elektrából kiváló szereposztásban, Wolfgang Sawallisch vezényletével. A barcelonai Gran Teatre del Liceuban a január 27-i premieren énekelte óriási sikerrel Elektrát Uwe Mund dirigálása mellett, az előadást Núria Espert, Spanyolország vezető színésznője és rendezője rendezte. Ezt követte március 3-án egy elsöprő sikerű Elektra Prof. Götz Friedrich új produkciójában a londoni Covent Gardenben, ahol Solti György vezényelt. „Double Hungarian Triumpf.” – írta címoldalán a londoni Times. A „Bécsi Staatsoper–Marton-hetek keretében május 19. és június 30. között 11 alkalommal lépett fel a bécsi Staatsoperben mint Elektra, Tosca, Leonora (A végzet hatalma) és Turandot. Szeptemberben Salomeként mutatkozott be Tokióban Seiji Ozawa vezényletével, ugyanezt a szerepet pedig novemberben a Philharmonie Berlinben énekelte a Berlini Filharmonikusokkal Zubin Mehta dirigálása mellett, a fellépés ideje alatt a Sony megbízásából lemezfelvétel is készült. Ezt követte még egy Elektra-sorozat Antwerpenben, ahol Stefan Soltesz vezényelt, majd Ariadné a bonni Operában.

1991 januárjában ismét Toscát énekelt a houstoni Grand Operában, ezúttal Jonathan Miller rendezésében, akivel ugyanezt már Firenzében a Maggio Musicalén is játszották (1986, dirigálta Zubin Mehta). Március 3-án óriási sikerrel énekelte Elektrát koncerten a New York-i Carnegie Hallban a Bécsi Filharmonikusokkal, Lorin Maazel vezényletével. Márciusban Budapesten megkapta a Bartók–Pásztory-díjat. Különleges énekesi és művészi teljesítményéért, mint Elektra a londoni Covent Gardenben, nominálják a Sir Lawrence Olivier-díjra. A bécsi Staatsoper örökös tagjává választották, Olaszországban pedig a Mario del Monaco díjjal tüntették ki.

1992-ben David Hockney új produkciójában énekelte Turandotot a chicagói Lyric Operában. Salzburgban a Húsvéti Fesztiválon énekelte először Richard Strauss Az árnyéknélküli asszony című operájában a kelmefestő asszony szerepét, partnerei Marjana Lipovsek, Cheryl Studer, Robert Hale és Thomas Moser voltak, az előadást Solti György  és Prof. Götz Friedrich rendezte. A Salzburgi Nyári Fesztiválon a produkciót ugyanebben a szereposztásban megismételték, a televízió egyenesben közvetítette, valamint film is készült belőle. A darabot – az ősbemutató kivételével – húzás nélkül ekkor mutatták be először.

1993-ban Ortrudot énekelt a barcelonai Gran Teatre del Liceuban, Ariadnét a houstoni Grand Operában, valamint Turandotot Washingtonban. Áprilisban óriási sikerrel énekelte Juditot Bartók A kékszakállú herceg várában, a párizsi Theater de Chatelet-ben. Partnere Airizer Csaba volt, az előadást Charles Dutoit vezényelte és Stephen Braunschweig rendezte. Szeptemberben ünnepelte 25 éves pályafutását, a Magyar Állami Operaházban először énekelte Gertrúd szerepét Erkel Bánk bánjában Molnár András oldalán, a duettet felvette a televízió, az operából pedig stúdióban lemezfelvétel készült. Ismét a híres festő, David Hockney Turandot-produkciójában énekelte a főszerepet, ezúttal San Franciscóban, partnere Michael Sylvester volt, vezényelt Donald Runnicles. Az operát filmre is rögzítették. Novemberben egy új A walkür produkcióban Brünnhildét énekelt a chicagói Lyric Operában, partnerei Siegfried Jerusalem, James Morris és Tina Kiberg voltak, a kermester Zubin Mehta, a rendező pedig Prof. August Everding. Énekesi és művészi munkájáért Chicagóban a John Seabury díjjal tüntették ki.

1994-ben ismét óriási sikerrel énekelte Elektrát a londoni Covent Gardenben, ezúttal Christian Thielemann vezényletével. Miután a barcelonai Gran Teatre del Liceu teljesen leégett, a tervezett Turandotot koncertszerűen adták elő az olimpiai Sant Jordi sportcsarnokban, 16000 néző előtt, nagy sikerrel. Partnere Giuseppe Giacomini volt. A Turandottal folytatta sikersorozatát a Buenos Aires-i Teatro Colónban: a negyedik előadás után hétemeletes álló ováció fogadta előadását (a bennfentesek szerint hasonló siker ezt megelőzően a hétemeletes házban 10 évvel korábban volt egy Rigolettónál, amelyben Pavarotti énekelt), ezt követte Mexikóváros, majd novemberben Sydney, ahol 40000 ember előtt énekelte el a szerepet egy futball stadionban. Még ebben az évben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét.

1995-ben a chicagói Lyric Opera új Ring-produkciója keretében Brünnhildét énekelt a Siegfriedben, partnere Siegfried Jerusalem, a karmester Zubin Mehta, a rendező Prof. August Everding volt. Nagy sikerrel énekelte Turandotot a müncheni Staatsoperben. Velencében a Teatro La Fenicében debütált Schönberg Várakozásában, az előadást Isaac Karabtchevsky vezényelte, az est második részében pedig Bartók A kékszakállú herceg várának Juditját énekelte Airizer Csaba oldalán. Egy új Turandot-produkcióban tért vissza ismét a Veronai Arénába. Partnerei Katia Ricciarelli és Nicola Martinucci voltak, a karmester Daniel Oren, a rendező Giuliano Montaldo. A Deutsche Oper Berlinben a Ring-ciklusban Brünnhildét énekelte Jiří Kout dirigálásával, Prof. Götz Friedrich rendezésében. A milánói Scalában koncertszerűen éneklte Juditot Bartók A kékszakállú herceg várában Riccardo Chailly vezényletével, majd szintén koncertszerűen a Drezdai Filharmonikusokkal, Michel Plasson dirigálása mellett, mindkét előadáson Polgár László volt a partnere. Drezdában filmre rögzítették a koncertet.

1996-ban a Chicagói Lyric Opera Ring-produkciója keretében Az istenek alkonyában Brünnhildét énekelte Zubin Mehta vezényletével, Prof. August Everding rendezésében, majd az egészet bezárólag két Ring-ciklus Brünnhildéjét énekelte. Santuzzaként debütált Budapesten, majd ezzel a szerepével mutatkozott be a bécsi Staatsoperben is, partnerei Luis Lima és Paolo Gavanelli voltak, vezényelt Marcello Viotti. São Paulóban Turandotot énekelt, valamint Juditot A kékszakállú herceg várában, az előadást Isaac Karabtchevsky vezényelte.  A washingtoni Kennedy Centerben a Magyarország tiszteletére rendezett Millenniumi Gálakoncerten lépett fel. Ferencváros díszpolgárává választották.

1997 márciusában a washingtoni Kennedy Centerben Elektrát énekelt hatalmas sikerrel, az előadást Heinz Fricke vezényelte és Elijah Moshinsky rendezte. Addigi munkásságáért megkapta a Kossuth-díjat. Júniusban Lyonban – szabadtéren – szintén Elektra szerepében lépett fel, Kent Nagano dirigálásával. Megkapta a Magyar Köztársaság Magyarság Hírnevéért Díját és a velejáró harangot mint egyedüli nő 14 férfi – többek között Nobel-díjas matematikusok, kémikusok, fizikusok valamint az aranycsapat tagjai – társaságában. Októberben Juditot énekelt A kékszakállú herceg várában Rio de Janeiróban, partnere Airizer Csaba volt, az előadáson Ötvös Gábor vezényelt. Novemberben hosszabb szünet után a Turandottal tért vissza a MET-be, ahol telt ház előtt óriási sikerrel énekelt. Az évet szintén a Turandottal zárta a bécsi Staatsoperben.

1998 januárjában a hamburgi Staatsoperben premieren énekelte a Lohengrin Ortrudját, partnerei Inga Nielsen és Thomas Moser voltak, Ingo Metzmacher vezényelt. A diákoknak öltöztetett szereplők, az iskolapadok között játszódó darab a rendező, Peter Konvichny zseniális ötlete volt. A közönség kis részének kezdeti negatív reakcióját a darab elsöprő sikere váltotta fel, és 1998-ban az év darabjának választották a produkciót Németországban. Áprilisban újabb sikerelőadás született Hamburgban: Janáček Jenufája került színre, a templomos asszony szerepében debütált óriási sikerrel, partnere Karita Mattila, a karmester Peter Schneider, a rendező Olivier Tambosi volt. Júniusban Giocondát éneklt a Deutsche Oper Berlinben, L. Viotti vezényletével. Szeptemberben ugyancsak itt, új produkcióban ismét húzás nélkül énekelte a kelmefestő asszony szerepét Richard Strauss Az árnyéknélküli asszonyában, partnerei Deborah Voigt, Jane Henschel, Thomas Moser és Alan Titus voltak, az előadást Christian Thielemann vezényelte és Arrnoud rendezte. Novemberben már az Elektra premierjére került sor a madridi Teatro Realban, Luis Antonio García Navarro vezényletével és Henning Brockhaus rendezésében. Az évet Barcelonában zárta, ahol először énekelte Kundryt a Parsifalban. A 2. felvonást mutatták be koncertszerűen a Palau de la Músicában, partnerei az előadáson Robert Dean Smith, Bernd Weikl, Hans Sotin és Sergej Putilin voltak Rosa del Marba dirigálása mellett.

1999 februárjában, márciusában valamint április elején folytatódtak a Lohengrin és a Jenufa előadás-sorozatai (14 előadás) Hamburgban. Ezt követte A kékszakállú herceg várának Juditja koncertszerűen a budapesti Zeneakadémián, majd Amsterdamban a Concertgebouw-ban, partnere Kováts Kolos volt, a Fesztiválzenekart Fischer Iván vezényelte. Április 16-án már gálapremieren énekelte ugyanezt a szerepet a varsói Teatr Wielkiben, partnere Kálmándy Mihály volt, az előadást Jacek Kaspszyk vezényelte. Turandotot énekelt még Hamburgban, a Lohengrinből Ortrudot és a kelmefestő asszonyt a Deutsche Oper Berlinben. Ezt követte októberben az újjáépített barcelonai Gran Teatre del Liceu megnyitása egy új Turandot-produkcióval Núria Espert rendezésében, ahol Bertrand de Billy vezényelt. Novemberben sikeres Tosca-sorozatot énekelt a New York-i Metropolitan Operában.

2000 márciusában és áprilisában a hamburgi Lohengrin-produkciót (Ortrud) nagy sikerrel mutatták be a barcelonai Gran Teatre del Liceuban is, ezúttal Peter Schneider vezényelt. Majd a Jenufa templomos asszony szerepét énekelte Hamburgban. Május végén ugyanitt debütált mint Isolda egy felújított Ruth Berghaus Trisztán és Izolda-produkcióban, Ingo Metzmacher vezénylete mellett. A sikeresnek induló sorozat második előadásának végén, már a tapsnál egy színpadi baleset során Achilles-ín-szakadást szenvedett és csak szeptember végén lépett újra színpadra a Deutsche Oper Berlinben mint kelmefestő asszony Richard Strauss Az árnyéknélküli asszonyában, ahol Christian Thielemann vezényelt. Novemberben, egy Andreas Homoki-produkcióban ismét a kelmefestő asszonyt énekelte a barcelonai Gran Teatre del Liceuban, ezúttal Peter Schneider vezényelt.

2001 februárjában a lisszaboni São Carlos Nemzeti Színházban Kundryt énekelt a Parsifalban, Ötvös Gábor vezénylete mellett. Márciusban Budapesten lemezre vették Erkel Bánk bán című operáját, amiben Gertrúd szerepét énekelte, a felvétel ideje alatt a darabot koncertszerűen is bemutatták az Erkel Színházban, Pál Tamás vezényletével. Ezt követően áprilisban és májusban Turandotot, Ortrudot énekelt Hamburgban, valamint Ortrudot Münchenben. Júniusban operafilmet készítettek a Bánk bánból, partnerei többek között Rost Andrea és Kiss B. Atilla voltak, a produkciót Káel Csaba rendezte, az operatőr az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos volt. A szeptember 12-re tervezett Lohengrin-premiert (Ortrud) Los Angelesben a 11-i New York-i terrortámadás miatt október 1-re tették át, a Maximilian Schell rendezte előadássorozat 15-én a tervezett második előadással kezdődött,  Kent Nagano vezénylete mellett.

2002 áprilisában Elektrát énekelt a Deutsche Oper Berlinben, koncerteken énekelt Madridban, Valenciában, majd a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon Puccini-újdonságokat, dalokat vett fel lemezre, valamint koncertet adott Puccini-operarészletekből Kiss B. Atillával, mindkét esetben Kovács László vezényelt. A fesztivál művészeti igazgatója lett. A Ravellói Fesztiválon Olaszországban koncertszerű előadáson énekelt Fekete Gyula Római láz című művében. Októberben az Athéni Fesztiválon a kelmefestő asszonyt énekelte Richard Strauss Az árnyéknélküli asszony című operájában. Turandotként lépett fel a Paphosi, Máltai Fesztiválokon, valamint a varsói Teatr Wielkiben.

2003 januárjában mint vendégsztár Turandotot énekelt a varsói Teatr Wielki japán turnéján. Februárban ismét visszatért Tokióba, ahol egy koncertsorozaton világhírű kollégákkal énekelt együtt. Spanyol koncertek után Turandotot énekelt Hamburgban, majd május-júniusban Isaac Albéniz Merlin című operájának ősbemutatóján működött közre mint Morgan la Fay. Júniusban a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon, ahol mint művészeti igazgató is tevékenykedett, koncerten Bartók A kékszakállú herceg várának Juditját énekelte, partnere Robert Hale volt, az előadást Kovács László dirigálta. Augusztus 30-án Frankfurtban a színház kívánságára nosztalgia-gálaelőadáson Puccini Manon Lescaut-ját énekelte el hatalmas sikerrel. Majd októberben a Prágai Állami Operaház japán turnéján Toscát énekelt (október 16., Hamamatsu: 225. Tosca-előadás). Nagy sikerű Elektra-előadásokkal lépett fel Hamburgban Stefan Soltesz vezénylete mellett. Augusztus 20-án megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetést, majd szeptember 15-én a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tiszteletbeli professzorává választották.

2004 márciusában bemutatták Janáček Jenufáját eredeti nyelven a Magyar Állami Operaházban. A templomos asszony szerepét énekelte ezúttal is, partnerei Bátori Éva, Kiss B. Atilla és Wendler Attila voltak, a produkciót Vidnyánszky Attila rendezte és  Kovács János vezényelte. Az előadásnak elsöprő közönségsikere, valamint rendkívül pozitív hazai és nemzetközi sajtóvisszhangja volt. Októberben ugyanabban a szereposztásban ismét óriási sikerrel adták sorozatosan a Jenufát. Májusban Katharina Wagner, az egyik Wagner-dédunoka rendezésében mutatták be a Lohengrint (Ortrud) a budapesti Erkel Színházban. A modern felfogás ugyan sok vitára adott okot, de nem vált kárára a magyar operajátszásnak. A művésznő partnerei Sümegi Eszter, Kiss B. Atilla és Perencz Béla voltak, az előadást Jurij Szimonov dirigálta.

2005 februárjában, továbbá áprilisban dal- és áriaesteket adott Spanyolországban, majd májusban a barcelonai Gran Teatre del Liceuban a Jenufában ismét a templomos asszonyt énekelte, partnere Nina Stemme volt, a darabot Olivier Tambosi rendezte és Peter Schneider vezényelte. Az előadásnak hatalmas sikere volt, filmre is rögzítették. Ezt követően ismét a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon vett részt mint a fesztivál művészeti vezetője. Számos nemzetközi és hazai mesterkurzus után július közepén a Szegedi Fesztivál keretében szintén nemzetközi mesterkurzust tartott. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének vezetőjévé nevezték ki, és ezzel pályafutásának egy új fejezete kezdődött.

Augusztus 21-én a Veszprémi Fesztivál keretében Balatonfüreden adott dal- és áriaestet, majd szeptember 18-án a Zeneakadémia javára szervezett jótékonysági koncerten lépett fel. Novemberben a templomos asszony szerepét énekelte a Magyar Állami Operaház Jenufa-előadásán, majd Dortmundban Mahler Egy vándorlegény dalai című dalciklusát tolmácsolta három koncerten, Arthur Fagen vezényletével. December 31-én is a Zeneakadémián lépett fel: az Amadinda Ütőegyüttes immár hagyományos szilveszteri koncertjén közreműködött.

2006: Egyetemi elfoglaltsága mellett március 5-én a Zeneakadémia javára adott jótékonysági koncertet, majd április végén Szegeden a Simándy József Énekverseny zsűrielnöke volt. Júniusban ismét a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon vett részt művészeti vezetőként, és a fesztivál keretében Giordano Fedora című operájának címszerepét énekelte koncertszerű előadáson, partnere – mint annak idején, 1989-ben a Carnegie Hallban – Giuseppe Giacomini volt. Júliusban mesterkurzust tartott Szegeden a Szegedi Nemzetközi Zenei Napok alkalmából, valamint a svájci Locarnóban. Augusztus 18-án és 20-án Erkel Bánk bán című operájának Gertrúdjaként lépett színpadra a Szegedi Szabadtéri Játékokon, Szikora János rendezésében, Kesselyák Gergely vezényletével. Novemberben a Magyar Állami Operaházban énekelte a templomos asszony szerepét a Jenufa című operában, az előadást Kovács János vezényelte. Ugyanezzel a szereppel lépett fel decemberben Hamburgban is, ahol Győriványi Ráth György volt a karmester. Még ebben az évben habilitált a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

2007: Az egyetemi oktatás mellett tavasszal a zsűri elnökeként vett részt a Spoletói Nemzetközi Énekversenyen, majd március 25-én Bartók Béla emlékére a Kékszakállú Juditját énekelte a Zeneakadémián Palerdi András oldalán, Kovács László vezényletével. Júniusban Hamburgban ismét templomos asszonyt énekelt a Jenufában, és változatlanul a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál művészeti vezetőjeként tevékenykedett. Júliusban újra Szegeden tartott mesterkurzust, majd augusztusban a Szent Pétervári Nemzetközi Énekversenyen zsűrizett. Szeptember elején vette át egyetemi tanári kinevezését Sólyom László államelnöktől. Ezt követően a templomos asszony szerepében lépett fel a Düsseldorfi Operaházban, majd a Kínai Magyar Napok keretében mesterkurzust tartott Sanghajban. Egyetemi elfoglaltságára való tekintettel lemondott a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál művészeti vezetői posztjáról.

2008 februárjában és március elején a barcelonai Gran Teatre del Liceuban még hét alkalommal – Chrysothemis és Elektra után – elénekelte Klytaemnestrát is Richard Strauss Elektrájában. Március végén a New York-i MET tiszteletbeli vendége volt a Franco Zeffirelli 85. születésnapjára rendezett ünnepségeken. A meghívás alapja, hogy a mester két New York-i rendezésében is részt vett mint Tosca és Turandot. Április végén az első Nemzetközi Simándy József Énekverseny zsűrielnöke volt Szegeden. Május 9-én Miskolc város díszpolgárává avatták. Május 31-én Ludwigshafenben lépett fel egy jótékonysági koncerten a Hannelore Kohl Alapítvány felkérésére.

Júliusban Szegeden tartott mesterkurzust, továbbá tanított a Bécsi Zene- és Előadó-művészeti Egyetem augusztusi nyári akadémiáján Reichenauban, valamint egy dal- és áriaestet tartott a Barcelona melletti Sitges-i Fesztiválon. Novemberben részt vett a Szegeden tartott Mezzo Operafesztivál zsűrijében.

2009 januárjában Verona város énekversenyén ő volt a zsűri elnöke (a verseny témája Puccini Turandot című operája). Márciusban a Spoletóban rendezett énekversenyen zsűritagként vett részt. Július-augusztus folyamán Spanyolországban koncertezett. Augusztusban Reichenauban tartott mesterkurzust. Augusztus végén Szent Pétervárott vett részt az Elena Obraztsova Énekverseny zsűrijében, majd szeptemberben a Maria Caniglia Énekverseny zsűrielnöke volt Sulmonában, Olaszországban. Novemberben a Mezzo Énekversenynek volt zsűritagja. Decemberben koncertet adott Moszkvában.

Még januárban az oktatói munkában elért eredményeiért a Pro Renovada Cultura Hungariae Alapítvány Pázmány Péter-díját vethette át. Októberben a barcelonai Gran Teatre del Liceuban hosszú évtizedeken átívelő kiváló szerepléséért az Arany Medalion kitüntetést kapta. Novemberben a Szegedi Tudományegyetem díszdoktorává avatták. 

2010 júliusában a Grazi Operaház ISO d'ORO 2010 életműdíjjal jutalmazta kiemelkedő operaénekesi pályafutásáért, valamint a nemzetközi és magyar énekesutánpótlás-nevelésében kifejtett aktív tevékenységéért. Szeptember 12-én Peter Dvorský meghívására a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház ünnepi gálakoncertjén énekelt. Novemberben Genfben az Elektra Klytaemnestráját alakította Stefan Soltesz vezényletével, Christof Nel rendezésében. Ezzel gyakorlatilag negyven év után elbúcsúzott a nemzetközi operaszínpadtól.

2011 szeptemberében a Magyar Állami Operaházban Erkel Bánk bán című operájának ősváltozatában Gertrúd szerepében – 43 év után – búcsúzott el véglegesen az operaszínpadtól. November 11-én a Magyar Állami Operaházban, a Zeneakadémia orgonájának felújítására rendezett Liszt-jótékonysági koncerten énekelt két Liszt-dalt Vigh Andrea hárfakíséretével.

2012. május 30-án átvette az egyik legrangosabb magyar kitüntetést, a Corvin-láncot, azóta is a testület alelnöke. Szeptembertől a Magyar Állami Operaház főtanácsadója, decembertől pedig a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.

2012. január 31-én a Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozata a tagozat vezetőjének választotta. Június 16-án 70. születésnapja tiszteletére nagyszabású gálakoncertet rendezett a Magyar Állami Operaház. Az esten világhírű kollégák, Grace Bumbry és Jonas Kaufmann köszöntötték, befejező számként Tosca imáját még egyszer és egyben utoljára énekelte el. Felléptek továbbá a tanítványai, Rácz Rita, Vörös Szilvia, Pataky P. Dániel és Orendt Gyula, az esten Ondrej Lenárd vezényelt, a rendező Káel Csaba, a házigazda Dr. Batta András és Ókovács Szilveszter volt. A koncertet az MTV élőben közvetítette és a Szent István Bazilika előtt kivetítőn is láthatták az érdeklődők.

Kora miatt szeptembertől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszékének tanszékvezetői posztjáról lemondott, de professor emeritaként tanít tovább. November 9-én megkapta a Hazám-díjat. Decemberben a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében színre kerülő Mozart A varázsfuvola című operájának művészeti vezetője volt. Decemberben megkapta a zeneművészeti kategóriában a Prima Primissima Díjat.

2014. szeptember 15. és 21. között került sor az I. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre a Zeneakadémián és a Magyar Állami Operaházban. A verseny fővédnöke Dr. Áder János köztársasági elnök volt. 2014 novemberében megkapta a Nemzet Művésze-díjat. Kapcsolatom Richard Strauss zenéjével az Elektra tükrében címen tartotta meg 2014. április 11-én a Magyar Művészeti Akadémián székfoglaló előadását, és még ebben az évben beválasztották az MMA elnökségébe.

2015 júniusában Budapest díszpolgára kitüntetést vehetett át.  2015. augusztus 15-én az ősbemutató 150 éves évfordulójára, Marton Éva szervezésében és a Művészeti Akadémia támogatásával, a Pesti Vigadóban eredeti magyar nyelven bemutatták Liszt Ferenc Szent Erzsébet legendáját.

2016. augusztus 20-án megkapta a legmagasabb hazai kitüntetést, a Magyar Szent István-rend kitüntetést. Szeptember 19. és 25. között sikeresen lezajlott a II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny is.

2017 márciusában a VIII. kerület (Józsefváros) díszpolgárává választották.

2018. szeptember 10. és 16. között sikeresen lezajlott a III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny. A tanítás mellett ebben az évben is több hazai és külföldi mesterkurzust tartott, valamint különböző énekversenyek zsűrijében vett részt.

2019-ben mesterkurzust tart Szegeden, Moszkvában, Barcelonában, Weimarban, valamint az Elena Obraztsova Énekverseny zsűritagja Szentpétervárott. A John F. Kennedy Center for Performing Art társaság (Kennedy Center International Commitee on the Arts, KCICA, Washington, USA) munkásságáért kitünteti a Gold Medal in the Arts díjjal.

CD-felvételek:

Bartók: A Kékszakállú herceg vára
Judit + Samuel Ramey / Fischer Ádám, Magyar Állami Hangversenyzenekar. CBS

Beethoven: „Ah, Perfido!”
+ / Michael Tilson Thomas, English Chamber Orchestra. CBS

Beethoven: Fidelio
Leonora + James King, Theo Adam, Aage Haugland, Lilian Watson, Thomas Moser, Kurt Rydl / Lorin Maazel, Wiener Philharmoniker, 1983, live, Orfeo

Boito: Mefistofele
Margherita/Elena + Samuel Ramey, Plácido Domingo / Giuseppe Patanè, Magyar Állami Hangversenyzenekar. SONY

Bottesini: Works for Double Bass, Vol. 3
+ Járdányi Gergely, Lantos István. Hungaroton

Catalani: La Wally
Wally + Francisco Araiza, Alan Titus, Julie Kaufmann / Pinchas Steinberg, Münchener Rundfunkorchester. BMG/Eurodisc

D’Albert: Tiefland
Marta + René Kollo, Bernd Weikl, Kurt Moll, Carmen Anhorn / Marek Janowski, Münchener Rundfunkorchester. Acanta

Erkel: Bánk bán
Gertrud + Molnár András, Gurbán János, Daróczy Tamás, Gáti István, Kertesi Ingrid / Oberfrank Géza, Budapesti Szimfonikusok. Alpha Line Records

Erkel: Bánk bán
Gertrud + Kiss B. Atilla, Rost Andrea, Kováts Kolos, Gulyás Dénes, Miller Lajos, Sólyom-Nagy Sándor/ Pál Tamás, a Magyar Millennium Zenekara. Warner Music

Giordano: Andrea Chénier
Maddalena + José Carreras, Giorgio Zancanaro / Giuseppe Patanè, Magyar Állami Hangversenyzenekar. CBS

Giordano: Andrea Chénier
Maddalena + Plácido Domingo, Renato Bruson / Bruno Bartoletti, Lyric Opera of Chicago. Gála

Giordano: Fedora
Fedora + José Carreras, Martin János, Gregor József, Kincses Veronika / Giuseppe Patanè, a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara. CBS

Haydn: Church Music: Missa Sancti Aloisii. Hungaroton

Kálmán: Operetta
+ /Mihail Jurovszkij, WDR Radio Orchestra. Capriccio

Korngold: Violanta
Violanta + Siegfried Jerusalem, Walter Berry, Horst R. Laubenthal, Ruth Hesse / Marek Janowski, Münchener Rundfunkorchester. CBS

Liszt: Szent Erzsébet legendája
Erzsébet + Kováts Kolos, Sólyom-Nagy Sándor, Gregor József, Gáti István, Farkas Éva / Joó Árpád, Magyar Állami Hangversenyzenekar, Hungaroton

Liszt: Via Crucis. Hungaroton

Mahler: Symphony No. 2
+ Jessye Norman / Lorin Maazel, Wiener Philharmoniker. SONY

Marton Éva: Összeállítások 1971-77. Hungaroton

Eva Marton in Concert
+ / Julius Rudel, Magyar Állami Hangversenyzenekar. Hungaroton

Marton Éva és a New York-i Hárfaegyüttes
+ / Aristid von Würtzler, New York Harp Ensemble. Hungaroton

Marton Éva karácsonyi lemeze. Hungaroton

Marton Éva: „A Vén Európa” – Atlétikai Európabajnokság
+ Varga Miklós. Szabad Tér Produkció

Ponchielli: La Gioconda
Gioconda + Giorgio Lamberti, Sherrill Milnes, Samuel Ramey, Budai Lívia, Anne Gjevang / Giuseppe Patanè, Magyar Állami Hangversenyzenekar. CBS

Puccini: Románcok és áriák
+ / Kovács László, Miskolci Szimfonikus Zenekar. Hungaroton

Puccini: Áriák
+ / Giuseppe Patané, Münchener Rundfunkorchester. CBS

Puccini: Tosca
Tosca + José Carreras, Juan Pons / Michael Tilson Thomas, Magyar Állami Hangversenyzenekar. SONY

Puccini: Tosca
Tosca + Giacomo Aragall, Kostas Paskalis / Alberto Erede, Wiener Staatsoper. MYTO

Puccini: La Fanciulla del West
Minnie + Dennis O’Neill, Alain Fondary / Leonard Slatkin, Münchener Rundfunkorchester. RCA

Puccini: Turandot
Turandot + José Carreras, Katia Ricciarelli / Lorin Maazel, Orchester der Wiener Staatsoper. CBS

Puccini: Turandot
Turandot + Ben Heppner, Margaret Price / Roberto Abbado, Münchener Rundfunkorchester. RCA

Respighi: Semirama
Semirama + Lando Bartolini, Miller Lajos, Polgár László, Kincses Veronika / Lamberto Gardelli, Magyar Állami Hangversenyzenekar. Hungaroton

Rossini: Guglielmo Tell
Mathilde + Nicolai Gedda, Norman Mittelmann / Riccardo Muti, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino. Bongiovanni

Schönberg: Erwartung / Wagner: Wesendonck Lieder / Tristan und Isolde: Liebestod
+ / John Carewe, Kovács János, Budapest Symphony Orchestra. Hungaroton

Schönberg: Gurre-Lieder (Gurre-dalok)
+ Gary Lakes / Zubin Mehta, New York Philharmonic. SONY

Strauss: Salome
Salome + Bernd Weikl, Heinz Zednik, Brigitte Fassbaender / Zubin Mehta, Berliner Philharmoniker. SONY

Strauss: Salome zárórész, Négy utolsó ének + Malven
Salome + Sir Andrew Davis, Toronto Symphony, CBS

Strauss: Elektra
Elektra + Marjana Lipovšek, Cheryl Studer, Bernd Weikl, Hermann Winkler / Wolfgang Sawallisch, Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks. EMI

Wagner: A Walkür
Brünnhilde + James Morris, Reiner Goldberg, Matti Salminen, Cheryl Studer, Waltraud Meier / Bernard Haitink, Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks. EMI

Wagner: Siegfried
Brünnhilde + Siegfried Jerusalem, James Morris, Peter Haage, Theo Adam, Kurt Rydl, Jadwiga Rappé, Kiri Te Kanawa / Bernard Haitink, Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks. EMI

Wagner: Götterdämmerung
Brünnhilde + Siegfried Jerusalem, John Tomlinson, Thomas Hampson, Theo Adam, Marjana Lipovšek, Eva-Maria Bundschuh / Bernard Haitink, Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks. EMI

Wagner: Lohengrin
Ortrud + Ben Heppner, Sergei Leiferkus, Bryn Terfel, Jan-Hendrik Rootering, Sharon Sweet / Sir Colin Davis, Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks. RCA

Wagner: Die Walküre, Act I Sieglinde + Peter Hofmann, Martti Talvela / Zubin Mehta, New York Philharmonic. CBS

Zemlinsky / Schönberg / Schreker / Korngold: Songs.
+/ John Carewe, Budapest Symphony Orchestra. Hungaroton


DVD-felvételek:

Albéniz: Merlin
Morgan le Fay + David Wilson-Johnson, Stuart Skelton, Carol Vaness / José de Eusebio, Orchestra of the Teatro Real, Madrid.

Giordano: Andrea Chénier
Maddalena + José Carreras, Piero Cappuccilli / Riccardo Chailly, Milánó, Scala. Warner

Erkel: Bánk bán
Gertrud + Kiss B. Atilla, Rost Andrea, Kováts Kolos, Gulyás Dénes, Miller Lajos, Sólyom-Nagy Sándor/ Pál Tamás, a Magyar Millennium Zenekara. Budapest Film

Janáček: Jenufa
Tempolomosasszony + Nina Stemme / Sebastian Weigle, Barcelona, Gran Teatre del Liceu. BBC

Ponchielli: La Gioconda
Gioconda + Plácido Domingo, Matteo Manuguerra, Ludmila Semtschuk, Kurt Rydl / Fischer Ádám, Wiener Staatsoper. Arthaus

Puccini: Tosca
Tosca + Giacomo Aragall, Ingvar Wixell / Daniel Oren, Orchester Arena di Verona. Kultur Video

Puccini: Tosca
Tosca + Lamberto Furlan, John Shaw / Alberto Erede, Australian Opera Sydney. Kultur Video

Puccini: Turandot
„In questa reggia” Centennial Gála MET, + / James Levine, Metropolitan Opera, Pioneer

Puccini: Turandot
Turandot + José Carreras, Katia Ricciarelli / Lorin Maazel, Wiener Staatsoper.

Puccini: Turandot
Turandot + Plácido Domingo, Leona Mitchell / James Levine, Metropolitan Opera. DG

Puccini: Turandot
Turandot + David Hockney, Michael Sylvester, Lucia Mazzaria / Donald Runnicles, San Francisco Opera. Arthaus

Strauss: Elektra
Elektra + Brigitte Fassbaender, Cheryl Studer, Franz Grundheber / Claudio Abbado, Wiener Staatsoper. Arthaus

Strauss: Die Frau ohne Schatten (Az árnyék nélküli asszony)
Barak felesége (kelmefestőné) + Cheryl Studer, Marjana Lipovšek, Thomas Moser, Robert Hale / Sir George Solti, Salzburgi Ünnepi Játékok. DECCA

Verdi: A trubadúr
Leonora + Luciano Pavarotti, Sherrill Milnes, Dolora Zajick / James Levine, Metropolitan Opera New York. DG

Wagner: Lohengrin
Elsa + Peter Hofmann, Leif Roar, John Macurdy, Leonie Rysanek / James Levine, Metropolitan Opera New York. Pioneer

Wagner: Tannhäuser
Elisabeth + Richard Cassilly, Bernd Weikl, John Macurdy, Tatiana Troyanos / James Levine, Metropolitan Opera New York. Pioneer

Díjak, kitüntetések:

1979: Legjobb Bemutatkozás a Teatro Colónban. Buenos Aires, Argentína
1980: Ezüst Rózsa a Scalában. Milánó, Olaszország
1981: Jelölés: Zenei díj (Korngold: Violanta, CBS)
1981: Az Év Énekese a New York Times szerint. MET, New York, USA
1982: Az Év Művésze a New York Times szerint. MET, New York, USA
1983: Az Amerikai-Magyar Alapítvány díja. New York, USA.
1984: Große Lob díj. Orpheus, Berlin, Németország
1986: Az Év Énekese a New York Times szerint. MET, New York, USA
1987:Kammersängerin a Bécsi Állami Operaháznál. Bécs, Ausztria
1989: Csillag Aranyban díj. Budapest, Magyarország
1991: Jelölés – Zenei díj (R. Strauss: Elektra, EMI)
1991: Jelölés – Laurence Olivier díj (R. Strauss: Elektra). London, Nagy Britannia
1991: Bartók–Pásztory-díj. Budapest, Magyarország
1991: A Bécsi Állami Operaház Örökös Tagja. Bécs, Ausztria
1991: Mario del Monaco díj. Fano, Olaszország
1993: A Chicago-i Lírai Opera John W. Seabury díja. Chicago, USA
1994: A Magyar Köztársaság középkeresztje. Budapest, Magyarország
1996: Ferencváros díszpolgára. Budapest, Magyarország
1997: Kossuth-díj. Budapest, Magyarország
1997: Magyarság Hírnevéért Díj. Budapest, Magyarország
1998: Inter-Lyra díj. Budapest, Magyarország
2001: A Millenium Health Foundation díja. New York, USA
2003: A Magyar Köztársaság középkeresztje a csillaggal kitüntetés. Budapest, Magyarország
2005: Múzsa díj. Miskolc, Magyarország
2006: Persian Golden Lioness díj
2008: Miskolc díszpolgára. Miskolc, Magyarország
2009: Pro Cultura Hungarica díj
2009: Arany Medalion, a barcelonai Gran Teatre del Liceu kitüntetése
2009: A Szegedi Tudományegyetem díszdoktora
2010: a Grazi Operaház ISO d’ ORO 2010 életműdíja
2012: Corvin-lánc
2012: A Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, Budapest
2013: professor emerita, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest
2013: Hazám-díj
2013: Prima Primissima Díj
2014: A Nemzet Művésze
2015: Budapest díszpolgára
2016: Magyar Szent István-rend Nagykeresztjének birtokosa
2017: Józsefváros díszpolgára
2019: Kennedy Center Gold Medal in the Arts díj – The John F. Kennedy Center for the Performing Arts (KCICA), Washington, USA

Család:

Férjezett, férje: Dr. Marton Zoltán Gábor (1938), orvos (sebész), menedzser
Házasságkötés ideje: 1965. szeptember 04.
Gyerekeik: Zoltán (1966), Diana (1974)
Unokák: Zoltán (1990), Péter-Pál (1993), Blanka (2006), Flóra (2010)


Saját honlap: www.martoneva.hu

Elérhetőség: mzg[kukac]floria1974.hu