
PhD (University of Bristol, 2008; honosítás: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2009)
habilitáció (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2015)
BA és MA történelem (Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2006)
BA és MA muzikológia (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2002)
Publikációk (válogatás)
Könyvek (szerzőként):
Péteri, Lóránt, Gustav Mahler körút: Hét tanulmány (Pécs: Kronosz Kiadó, 2023).
Péteri Lóránt, Mahler, a scherzo és a "kísérteties" (Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2015).
Könyvek, tematikus folyóiratszámok (társszerkesztőként):
Belinszky Anna, Péteri Lóránt (szerk.); Bozó Péter (főszerk.), Studia Musicologica – Special Issue: Rethinking Central European Music 65 (2024)/1–2.
Fazekas, Gergely; Péteri, Lóránt; Vikárius, László (eds.), Zenetörténetek Közép-Európából: Tanulmányok a Zenetudományi Tanszék vonzásköréből (Pécs: Kronosz Kiadó, 2024).
Gyarmati György és Péteri Lóránt (szerk.), 1956 és a zenei élet: Előzmények, történések, következmények (Budapest, Pécs: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Kronosz Kiadó, Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, 2019).
Dobszay Ágnes, Domokos, Zsuzsanna, Péteri Lóránt, Vikárius László (szerk.), Szekvenciáktól szimfóniákig: Tanulmányok Liszt, Bartók és Ligeti 140 éves Zeneakadémiája tiszteletére (Budapest: Rózsavölgyi és Társa, Zeneakadémia, 2015).
Könyvfejezetek:
Péteri, Lóránt, ‘“Mad Day” and the “March of Bacchus”: Figaro in Mahler's Third Symphony’, in Sheinberg, Esti; Dougherty, William (eds.), The Routledge Handbook of Music Signification (New York: Routledge, 2020), 114–125.
Péteri, Lóránt, ‘Whose Farewell?: Ligeti's Horn Trio and Mahler's Ninth Symphony’, in Granat-Janki, Anna (ed.), Musical Analysis: Historia – Theoria – Praxis, V (Wrocław: The Karol Lipinski Academy of Music in Wroclaw, 2019), 345–355.
Péteri, Lóránt, ‘Idyllic Masks of Death: References to Orphée aux Enfers in ‘Das himmlische Leben”’, in Barham, Jeremy (ed.), Rethinking Mahler (New York: Oxford University Press, 2017), pp. 127–137.
Péteri, Lóránt, ‘The “Question of Nationalism” in Hungarian Musicology during the State Socialist Period’, in Żerańska-Kominek, Sławomira (eds.), Nationality vs Universality: Music Historiographies in Central and Eastern Europe (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016) 125–144.
Péteri, Lóránt, ‘God and Revolution: Rewriting the Absolute: Bence Szabolcsi and the Discourse of Hungarian Musical Life’, in Blažekovic, Zdravko; Mackenzie Dobbs, Barbara (eds.), Music's Intellectual History (New York: International Repertory of Music Literature, 2009), 337–342.
Péteri, Lóránt, ‘“Soviet Music” in Hungary: Ilya Golovin Reaches Budapest’, in Bek, Mikuláš; Chew, Geoffrey; Macek, Petr (eds.), Socialist Realism and Music (Prague: KLP – Koniasch Latin Press, 2004), 151–157.
Cikkek:
Péteri, Lóránt, ‘Mahlers Musik im Budapest der Zwischenkriegszeit: Mahler-Aufführungen, Mahler-Diskurse’, Nachrichten zur Mahler-Forschung 77 (2024),61–78.
Péteri, Lóránt, ‘Mahler’s Music in Interwar Budapest: Performances and Discourses’, News about Mahler Research 77 (2024) 61–77.
Péteri, Lóránt, ‘Mahler's Music in Hungary, 1920–1956: Performance, Reception, Politics’, Studia Musicologica, 65 (2024)/1–2, 33–48.
Péteri, Lóránt, ‘“An Era More than Bleak” György Ligeti and Ferenc Farkas in the 1940s’, Studia Musicologica, 64 (2023)/3–4, 149–168.
Péteri, Lóránt, ‘National Icon and Cultural Ambassador: Zoltán Kodály in the Musical Life of State Socialist Hungary’, Polski Rocznik Muzykologiczny, 19 (2021)/1, 147-181.
Péteri, Lóránt, ‘Mahler: Music, Reception, Identity’, Studia Musicologica, 60 (2019)/1–4, 219–242.
Péteri, Lóránt, ‘Form, Meaning and Genre in the Scherzo of Mahler's Second Symphony’, Studia Musicologica, 50 (2009)/3–4, 221–299.
Péteri, Lóránt, ‘Scherzo and the Unheimlich: The Construct of Genre and Feeling in the Long 19th Century’, Studia Musicologica, 48 (2007)/ 3–4, 319–333.
A publikációk teljes listája:
mtmt.hu
Tagságok:
2020- : a Gustav Mahler Kutatóközpont tanácsadó testületének tagja, Toblach / Dobbiaco (Olaszország)
2012– Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Bizottsága szavazati jogú tagja
2012–14 Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Bizottsága titkára
2010- : Magyar Tudományos Akadémia Köztestülete tagja
2010- : Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem PhD Doktori Tanácsa tagja
2010- : Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság elnökségi tagja
2010- : Magyar Zene című zenetudományi folyóirat szerkesztőbizottsága tagja
2011 Pro Musicologia Hungarica Alapítvány kutatási támogatása; MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíja (2012–2015)
2002–2004: doktoranduszként óraadó oktató és konzulens tanár (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszéke)
2005–2008: egyetemi tanársegéd, tudományos segédmunkatárs (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszéke);
2008–2012: egyetemi adjunktus (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszéke, később Alkotóművészet és Zeneelméleti Ismeretek Tanszéke).
2013–2016: egyetemi docens (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi és Zeneelméleti Tanszéke)
2014–2016: mb. tanszékvezető (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi és Zeneelméleti Tanszéke)
2014-2019: tanszéki csoportvezető (Zenetudományi Tanszéki Csoport)
2016- : tanszékvezető (Zenetudományi Tanszék)
2016- : egyetemi tanár
2020: PhD Doktori Tanács elnöke
A Doktori Iskola törzstagja; a PhD Doktori Tanács tagja
DLA és PhD témavezetés; doktori szigorlatoztatás és opponensi vélemény:
doktori.hu
Oktatás az Erasmus+ mobilitás keretében:
Előadások Gustav Mahler, Kodály Zoltán és Ligeti György zenéjéről és pályafutásáról, Muzička akademija, Sveučilište u Zagrebu (Zágrábi Egyetem, Zeneakadémia, Zenetudományi Tanszék), Zágráb (Horvátország), 2024. október 14–18.
’Gustav Mahler and Ligeti György’, Master AReMus (Artistic Research in Music MA programme), Conservatorio di Musica ’Santa Cecilia’, 13–17 Rome, 2023.
Részvétel kutatócsoportok munkájában:
2002–2006: részvétel önálló kutatási területtel az MTA Zenetudományi Intézet „Kodály Zoltán és tanítványai” című, a Nemzeti Kulturális és Fejlesztési Pályázat támogatásával megvalósított kutatási programjában;
2009–2011: részvétel önálló kutatási területtel az MTA Zenetudományi Intézet „Magyar zenekultúra és zeneszerzés a 20. században” című, OTKA 73434 számú programjában, illetve a Magyarország zenetörténete című akadémiai sorozat 20. századi kötete előkészítő munkáiban.
2017- : részvétel szenior kutatóként a BTK Zenetudományi Intézet „Magyarország zenetörténete/5. A kézikönyv-sorozat 20. századi kötetének előkészítése” című, NKFIH K 123819 számú kutatási programjában;
2017- : részvétel önálló kutatási területtel az ELTE BTK „A trianoni Magyarország tradíció és modernitás határán – A Horthy-korszak történeti kézikönyve” című, NKFIH K 124142 számú kutatási programjában.
2022- : a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszéke Közép-európai Zenetörténeti Kutatócsoportjának vezetője
További tudományos tevékenység (válogatás):
2008- : „Kedd Délutáni Zenetudomány” címen tudományos előadássorozat szervezése, szerkesztése és vezetése a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen;
2009: tudományos ülésszak szervezése a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (Vikárius Lászlóval);
2016: „Eszterháza” című tudományos workshop szervezése (LFZE Zenetudományi Tanszéke);
2017: „1956 és a zenei élet: előzmények, történések, következmények” című tudományos konferencia szervezése Gyarmati Györggyel (LFZE, ÁBTL)
Egyéb szakmai tevékenység:
Szakfolyóiratokban (2000–), hetilapokban (2000–) és internetes oldalon (2008–) megjelenő művészetkritikai írások, könyvrecenziók, ismertetők szerzője.
Műismertetőket ír magyar hangversenyrendezők (Budapesti Tavaszi Fesztivál, Budapesti Fesztiválzenekar, Jakobi Koncert, Művészetek Palotája, Nemzeti Filharmonikusok) számára 2001-től. Az Óbudai Danubia Zenekar valamennyi műismertetőjének szerzője a 2008/09 évadban.
Ismeretterjesztő és klasszikus zenei aktualitásokkal foglalkozó rádióműsorok közreműködője, vezetője. 2001 óta a Bartók Rádió Új Zenei Újság című műsorának zenekritikusa. 2009 óta ugyanezen rádió Zenebeszéd című műsorának műsorvezetője.
2005-ben szakmai javaslatot készít a Művészetek Palotája „Mozart és Magyarország” című kiállításához.
2010-ben szakértő a Petőfi Irodalmi Múzeum „Alma Mahler Szalon” című rendezvényén.
2011-ben tagja a Liszt Ferenc Nemzetközi Lemeznagydíj zsűrijének.
2014 novemberében tagja az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mesterhangszer-pályázatát elbíráló bizottságnak.
2016 és 2019 között a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal „Kultúra” szakértői csoportjának tagja.
2019-ben a Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíj kuratóriumának tagja.
Részvétel a felsőoktatási (újra)akkreditációs eljárásokban:
A Külső Értékelő Bizottság tagja (egy intézmény), Ciprusi Felsőoktatási Minőségbiztosítási és Akkreditációs Ügynökség, Nicosia, Ciprus, 2023. február 28. – március 2.
A szakértői testület tagja (egy intézmény), Tudományos és Felsőoktatási Ügynökség, Zágráb, Horvátország, 2022. november 7–11.
A Külső értékelő bizottság tagja (két intézmény), Ciprusi Felsőoktatási Minőségbiztosítási és Akkreditációs Ügynökség, Nicosia, Ciprus, 2022. január 13–16.
Konferenciaszervezés:
Budapest, 2009. november 29. Tudományos ülésszak szervezése Kovács Sándor 60. születésnapja tiszteletére a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen – szervező (Vikárius Lászlóval).
Budapest, 2013. október 4–5. A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 10. tudományos konferenciája: A forráskutatás múltja, jelene és jövője a magyar zenetudományban – a programbizottság tagja (magyar nyelvű, nemzetközi konferencia).
Budapest, 2015. október 9–10. A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 12. tudományos konferenciája Komlós Katalin 70. születésnapja alkalmából – a programbizottság tagja (többnyelvű, nemzetközi konferencia).
Budapest, 2016. október 14–15. Az MTA BTK Zenetudományi Intézet, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság konferenciája Tallián Tibor 70. születésnapja alkalmából – szervező (Dalos Annával, Richter Pállal és Vikárius Lászlóval).
Budapest, 2017. február 16–17. Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára és az LFZE tudományos konferenciája: 1956 és a magyar zenei élet: előzmények, történések, következmények – szervező (Gyarmati Györgyel).
Péteri Lóránt, Zenetörténetek Közép-Európából: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszékének tudományos konferenciája a magyar zenetudományi képzés fennállásának 70. évfordulója alkalmából, LFZE, Budapest, 2021. november 19–20.
Federico Celestini, Milijana Pavlović, Thomas Peattie, Lóránt Péteri, The Compositional Reception of Gustav Mahler, Gustav Mahler Research Centre, Toblach / Dobbiaco (Italy), 15–16 July 2022.
Szervezi a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság elnöksége, Modell és inspiráció, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, LFZE, BTK Zenetudományi Intézet, Budapest, 2022. október 6–8.
Belinszky Anna, Fazekas Gergely, Péteri Lóránt, Rethinking Central European Music, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszékének Közép-európai Zenetörténeti Kutatócsoportja, Budapest (Magyarország), 2023. szeptember 8–9.
„Who Was Streamlining Whom?: A Contribution to the History of ’Sovietization’ of Hungarian Musical—Musicological Life”, Central European Music Research Centre (CEMRC), Cardiff University Zenei Tanszéke, együttműködésben a Bristol University Zenei Tanszékével, Socialist Realism in Central European Music: 1945–1955, Cardiff, 2001. március 10.
„Ilya Golovin Reaches Budapest: ’Soviet Music’ in Hungary”, Masaryk Egyetem Bölcsészettudományi Karának Zenetudományi Intézete, Socialist Realism and Music: Anti-Modernism and Avant-gardes, Brno, 2001. október 1–3.
„Crossroads: Changing Concepts in Musical Thought in Hungary in the Early 1960s”, University of Bristol Zenei Tanszéke, The Modernisms of the 1960s in Czechoslovakia, Hungary and Poland, Bristol, 2002. április 27.
„Hungarian Musicology under State Socialism: Institutions, Informal Networks, Scholarly Projects, and Ideologies”, American Musicological Society (Amerikai Zenetudományi Társaság), Seventy-ninth Annual Meeting, Pittsburgh, 2013. november 7–10.
‘Heavenly Life and Underworld: An Allusion to Offenbach in Mahler’, EMB, Henle, HAS Budapest Bartók Archives, Composition and Revision with the “Classics” of Twentieth-Century Music: Mahler, Debussy, Schoenberg, Bartók and Stravinsky, Budapest (Hungary), 24 September 2016.
‘Marches of Subversion: An Allusion to Figaro in Mahler’s Third Symphony’, Universität Innsbruck, 2nd International Gustav Mahler Workshop Toblach, Dobbiaco (Italy), 3–4 July 2018.
‘Zoltán Kodály in the Musical Life of State Socialist Hungary’, in absentia!, National Identitites – European Universality: Music and Musical Life in Central-Eastern Europe (1918–2018), Polish Composers’ Union, Institute of Musicology, University of Warsaw, National Centre for Culture, Warsaw, 30 November–1 December 2018.
‘“The Man Who Can Make Bach Interesting”: Gustav Mahler’s Bach Suite and its Early Performances in the US’, Transatlantic Relations in Music before World War I, The Institute for Advanced Study at Central European University, Budapest (Hungary), 17 September 2021.
Joan Grimalt, Lóránt Péteri, Eero Tarasti, ‘Homage to Constantin Floros’ (round-table), 15th International Congress on Musical Signification, Escola Superior de Musica de Catalunya, Barcelona (Spain), 15–19 June 2022.
Round-table with Stefan Hakenberg, Milijana Pavlović, Thomas Peattie, Lóránt Péteri, Sybille Werner and the young composers, The Compositional Reception of Gustav Mahler, Gustav Mahler Research Centre, Toblach / Dobbiaco (Italy), 15–16 July 2022.
További előadások nemzetközi konferenciákon:
‘Bruckner, Mahler, Two Scherzos, and the Fischpredigt Song’, The Fourth International Conference of the Institute of Austrian and German Music Research, Durham University and the Institute of Austrian and German Music Research, Durham (Egyesült Királyság), 2024. szeptember 6–7.
‘‘Mr. Mahler at the Harpsichord”: Mahler’s ‘Bach Suite’ and its Performances in the US’, Gustav Mahler’s Sound: Between Creative Process, Performance, and Reception, Gustav Mahler Research Centre, Toblach / Dobbiaco (Olaszország), 2024. július 18–20.
"Free Association”: The Association of Hungarian Musicians during the Revolution, the State Socialist Retaliation, and the Restoration (1956–1959)’, BASEES Study Group for Slavonic and Eastern European Music Annual Conference 2024, Durham University, Durham (UK), 17 February 2024.
’Mahler's Music in Hungary, 1920–1956: Performance, Reception, Politics’, Political Mahler – Gustav Mahler im politischen Kontext, Wissenschaftszentrum Gustav Mahler, mdw, Vienna (Austria), 22 November 2023.
’Mahler’s Music in Interwar Budapest: Performances and Discourses’, Rethinking Central European Music, Central European Music Research Group of the Musicology Department at the Liszt Ferenc Academy of Music, Budapest (Hungary), 8–9 September 2023.
‘Ligeti’s Mahler, Ligeti’s Kakania’, The Compositional Reception of Gustav Mahler, Gustav Mahler Research Centre, Toblach / Dobbiaco (Italy), 15–16 July 2022.
„God and Revolution – Szabolcsi Bence and the Discourse of Hungarian Musical Life, 1950s”, RILM (Répertoire International de Littérature Musicale), Music’s Intellectual History, New York, 2005. március 16-19.
„Scherzo and the Unheimlich: the Construct of Genre and Feeling in the Long 19th Century” Royal Musical Association, Research Students’ Conference 2007, Bristol, 2007. január 3–6.
“Idyllic Masks of Death: References to Orphée aux Enfers in ’Das himmlische Leben’”, University of Surrey, Gustav Mahler Centenary Conference, Guildford, 2011. július 7–9.
„The ’Question of Nationalism’ in Hungarian Musicology after 1956”, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (Fryderyk Chopin Intézet), Nationality–Universality: Musical Historiography in Central and Eastern Europe, Radziejowice, 2014. szeptember 15–17.
„The History of Hungarian Music Versus the Music History of Hungary: The ’Question of Nationalism’ in Hungarian Musicology During the Post-Stalinist Period”, MTA BTK ZTI 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum és Kutatócsoport, Nationalism in Music in the Totalitarian State (1945–1989), Budapest, 2015. január 24–25.
Felkérésre tartott előadások hazai, magyar nyelvű konferenciákon:
„Képzelt zeneszerző: Fiktív komponisták az 50-es évek magyar zenei diskurzusában”, Pécsi Tudományegyetem, A szerzői név és a személységi jog a művészetekben, Pécs, 2003. október 17–18.
„Scherzo és unheimlich: Műfaj és érzület konstrukciója a hosszú 19. században”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Zenetudományi konferencia a hatvanéves Tallián Tibor tiszteletére, Budapest, 2006. október 14–15.
„Magyar csárdás vagy haszid népdal? Mahler-recepció és a nemzeti zene konstrukciója”, Erasmus Kollégium és ELTE BTK, A zenén innen és túl, Budapest, 2008. május 16.
„A márki és a tejesember: A ’népi’ elem Gustav Mahler I. szimfóniájának 3. tételében”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Népzene és zenetörténet, Budapest, 2009. október 8–9.
„’A mi népünk az Ön népe, de az enyém is…’: Kodály Zoltán és Kádár János kapcsolatáról”, MTA BTK Zenetudományi Intézet, A 70 éves Berlász Melinda tiszteletére rendezett tudományos ülésszak, Budapest, 2012. november 29.
„Alkotás és személyes identitástörténet metszéspontjai Gustav Mahler pályáján”, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpontja, Identitások és váltások, Budapest, 2012. december 6–7.
„Mihály András 3. szimfóniája: Diskurzus az új zenéről 1962-ben”, MTA BTK ZTI 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum és Kutatócsoport, Évfordulók nyomában, Budapest, 2013. december 5.
„Járdányi Pál és az államszocializmus zenepolitikája”, előadás plenáris ülésszakon, MTA BTK Zenetudományi Intézet, Járdányi emléknap, Budapest, 2016. szeptember 16.
„’Szabad Szövetség’: 1956 és a magyar zenei intézmények”, Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára és Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 1956 és a magyar zenei élet: előzmények, történések, következmények, Budapest, 2017. február 16–17.
„Kodály az államszocializmusban”, előadás plenáris ülésszakon, Magyar Kodály Társaság és MTA BTK Zenetudományi Intézet, Zenetudományi konferencia Kodály Zoltán születésének 135. és halálának 50. évfordulóján, Budapest, 2017. április 27–28.
„Kodály Zoltán”, előadás plenáris ülésszakon, Magyar Tudományos Akadémia, Filozófiai és Történettudományok Osztálya, Értelmiségi válaszutak 1945 után, Budapest, 2017. május 18.
„A Zeneakadémia 1957/58. tanévben működő igazgatótanácsának dokumentumai”, A 20. századi zenetörténeti források hitelessége, MTA BTK Zenetudományi Intézet 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum. Budapest, 2019. május 28–29.
„’Felemás’ és ’hibrid’: Ligeti György nyilatkozatai a népzenei feldolgozásokról (1951)”, Zene és zeneélet a 20. századi Magyarországon, ELKH BTK Zenetudományi Intézet, 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum, Online konferencia, 2021. május 6–7.
„Kelet-, Külső- és Közép-Európa – régiók Szabolcsi Bence életében és írásaiban”, Szabolcsi Bence-emlékülés, MTA Nyelv és Irodalomtudományok Osztálya, MTA Zenetudományi Bizottsága, Budapest, 2023. január 23.
„A ’felejthetetlen’ és az ’időszerűtlen’: Gustav Mahler zenéje és emlékezete a magyar nyilvánosságban, 1920–1958”, Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem, Szegedi Egyetem BTK, Entartete Kunst – avagy az elfajzott művészet, Budapest, 2023. szeptember 19–21.
További előadások hazai, magyar nyelvű konferenciákon:
„Ilja Golovin Budapestre érkezik: A ’szovjet zene’ Magyarországon”, LFZE Zenetudományi Tanszék és Zenetudományi Doktori Iskola, Tudományos ülésszak a Zenetudományi Tanszék fennállásának fél évszázados jubileuma tiszteletére, Budapest, 2001. november 23–24.
„Programzene vagy abszolút zene? Mahler döntésének szociokulturális hátteréhez”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, A 70 éves Somfai László tiszteletére, Budapest, 2004. október 8–10.
„’Isteni kockavetések’ – Gustav Mahler 2. szimfóniája 3. tételének formája: egy új megközelítés”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Konferencia Bartha Dénes születésének 100. évfordulója tiszteletére, Budapest, 2008. október 3–4.
„A végtelen forma terve Mahler 2. szimfóniájának scherzójában”, ELTE BTK és Erasmus Kollégium, A zenén innen és túl II, Budapest, 2009. május 22.
„A halál idilli maszkjai: Orfeusz az alvilágban és Mennyei élet”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Műelemzés – ma, Budapest, 2011. október 7–8.
„Adalékok az MTA Népzenekutató Csoportjának 1967 és 1970 közötti történetéhez”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, In memoriam László Dobszay, 2012. október 11–13.
„Épületes ügy: Néhány adalék a Zenetudományi Intézet elhelyezésének történetéhez”, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Az intézményes zenetudományi kutatás Magyarországon, Budapest, 2014. október 2.
„Mozart-allúzió Mahler 3. szimfóniájában”, előadás plenáris ülésszakon, a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság 12. tudományos konferenciája Komlós Katalin 70. születésnapja alkalmából, A 18. századi zene előadó-művészete, története és elmélete, Budapest, 2015. október 9–10.
„Az Új Zenei Stúdió nyilvánossága és művelődéspolitikai környezete”, előadás plenáris ülésszakon, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, LFZE, MTA BTK Zenetudományi Intézet, A zenetörténetírás kritikájától a zenekritikaírás művészetéig: Konferencia a 70 éves Tallián Tibor tiszteletére, Budapest, 2016. október 14–15.
„Közvetített allúzió: Beethoven, Mahler, Ligeti”, előadás plenáris ülésen, Interpretáció és előadói gyakorlat, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság. Budapest, 2018. október 12–13.
„Adalékok a Budapesti Fesztiválzenekar megalakulásának történetéhez”, előadás plenáris ülésen, Zene és politika, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság. Budapest, 2019. október 11–12.
„Adalékok a Budapesti Fesztiválzenekar megalakulásának történetéhez”, 1989 és a rendszerváltás: a társadalmi cselekvés lehetőségei, előadás tematikus panelben, Szegedi Tudományegyetem ÁJTK, MTA BTK, MTA TTK, ELTE BTK, Eszterházy Károly Egyetem Történettudományi DI, 1956-os Intézet Alapítvány. Szeged, 2019. november 28–30.
„’Hommage à Mahler’: A 3. szimfónia IV. tételének parafrázisa Jeney Zoltán Aus tiefer Not című kantátájában”, Átirat, átdolgozás, feldolgozás, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Online konferencia, 2020. október 9–10.
„’Mr. Mahler at the Harpsichord’: Gustav Mahler Bach-szvitje”, Zenetörténetek Közép-Európából: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszékének tudományos konferenciája a magyar zenetudományi képzés fennállásának 70. évfordulója alkalmából, LFZE, Budapest, 2021. november 19–20.
„Zenetörténet-írás és tudománypolitika, hazai és nemzetközi kontextus: Szabolcsi Bence az 1960-as évek végén”, Kádár-korszak, kádárizmus, korlátozott mozgástér: magyar modell? Országos jelenkortörténeti konferencia, Miskolci Egyetem, Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Történelemtudományi Doktori Iskola, Szegedi Tudományegyetem ÁJK Politológiai Tanszék, ELTE BTK Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék, 1956-os Intézet Alapítvány, Miskolc, 2022. szeptember 1–3.
„Ligeti Mahlere, Ligeti Kákániája”, Modell és inspiráció, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, LFZE, BTK Zenetudományi Intézet, Budapest, 2022. október 6–8.
Felkérésre tartott önálló előadások:
‘Mahler Reception, Jewish Experience, and Cinema during the 'Hungarian Sixties’, Vienna Mahler Lecture #8, mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Bécs (Ausztria), 2024. november 18.
‘“Mr. Mahler at the Harpsichord”: Mahler’s ‘Bach Suite’ and its Performances in the US’, Utorak na Drugom, Muzička akademija, Sveučilište u Zagrebu (Zágrábi Egyetem, Zeneakadémia, Zenetudományi Tanszék), Zágráb (Horvátország), 2024. október 15.
„Vonzások és választások: Kodály, népzene és kultúrpolitika a »hosszú ötvenes években«”, Hagyományok Háza, Népismei Tudománytár, Budapest, 2008. április 24.
„Adalékok az MTA Zenetudományi Bizottságának történetéhez”, MTA Zenetudományi Bizottsága, a Bizottság ülése, Budapest, 2008. május 22.
További önálló előadások:
„Restauráció és átrendeződés az 1956 utáni magyar zenei életben”, LFZE, Kedd Délutáni Zenetudomány, Budapest, 2011. május 3.
Kerekasztal-beszélgetés, műhely:
Kritikai agora: Mire valók a művészeti egyetemek? Mire való az elméleti tudás egy tervező/művész számára?, kerekasztal-beszélgetés Veres Bálint vezetésével, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Transfer lab., Budapest, 2012. október 24.
„Szenvedély és alkotófolyamat a művészetekben és a pszichoterápiában: változatok a kreatív munkamódra”, műhely Szőke Katalin és Zana Katalin vezetésével, Magyar Pszichoanalitikus Egyesület, Szenvedély és közöny: Érzelmek és kapcsolatok, Budapest, 2014. október 17–18.
Elnöklés ülésszakon:
Liszt és magyar kortársainak kapcsolata Magyarország művelődéstörténetének tükrében, LFZE, Budapest, 2021. október 18–19.
Stílusok, korszakok, átmenetek, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Budapest, 2024. október 11–12.
Díjak: