Stachó László

Stachó László

Doktori Iskola, Tanárképzési Tanszék

Kutató, Művelődéstörténeti és idegen nyelvű szeminárium

Született: 1977, Szeged
 
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: PhD, tudományos munkatárs

Oktatott tárgyak:

Mentális felkészítés előadóművészeknek (Gyakorlásmódszertan), 20. századi előadóművészet-történet, Bartók, A tehetség felismerése és fejlesztésének lehetőségei, Interakcióelemzés a zeneoktatásban, Zenei nevelés az Európai Unióban

Tanulmányok:

Végzettség:

– PhD (zenetudomány), Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (2013)
– pszichológusi diploma, Eötvös Loránd Tudományegyetem (2006)
– elméleti nyelvészi diploma, Szegedi Tudományegyetem (2007)
– média-kommunikáció szakirányi oklevél, Mathias Corvinus Collegium (2005)
– muzikológus, -tanári diploma, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (2004)

Zenei tanulmányok és aktív részvétel zenei mesterkurzusokon:

Zongora- és kamarazene-tanulmányok Gulyás Mártával, Holics Lászlóval, Szűcs Loránttal (Budapest) és Rév Líviával (Párizs).
Aktív részvétel mesterkurzusokon: Erik T. Tawaststjerna (zongora, 1995), Jacques van Oortmerssen (orgona, 1999), Malcolm Bilson (fortepiano, 2003, 2004), Spányi Miklós (fortepiano, 2003, 2008), Jacques Ogg (fortepiano, 2004), Jaap Schröder (kamarazene, 2004), Rados Ferenc (zongora, kamarazene, 2005, 2006), Alexei Lubimov (fortepiano, 2006), Vilmányi Alexandra (csembaló, 2009).

Oktatói és kutatói tevékenység:

Egyetemi oktatás és kutatás:

2015-től: tudományos munkatárs, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
2018-tól: meghívott vendégoktató, Partiumi Keresztény Egyetem, Nagyvárad
2015-től: meghívott vendégoktató, Conservatorio Santa Cecilia (zeneakadémia), Róma
2010–2015: egyetemi adjunktus, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
2007–2020: egyetemi adjunktus, Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
2017: Visiting Fellow (meghívott vendégkutató), Faculty of Music, University of Cambridge
2017: Visiting Scholar (meghívott vendégtagság), Downing College, University of Cambridge
2014: Visiting Fellow (vendégkutató), Research Centre for Musical Performance as Creative Practice, University of Cambridge
2006/2007., 2009/2010. tanév: Junior Research Fellow, Jyväskyläi Egyetem Zenei Kar (Finnország)
2005/2006. tanév: felkért óraadó, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar

Oktatott tárgyak 2005-től:

doktori képzésben: Mentális felkészítés elaődóművészeknek (Gyakorlásmódszertan); 20. századi előadóművészet-történet; Bartók (angol nyelven)
alap- és mesterképzésben: Kamarazene; speciális kurzusok
alapképzésben: Zeneelmélet; Zene- és előadóművészet-történeti források (régizenei képzésben)
mesterképzésben: Zenepszichológia és gyakorlásmódszertan (korábban: Az eladóművészet pszichológiája); Szuggesztív kommunikáció; Személyiség és fejlődés; Analízis; Zeneszerzési ismeretek; 20. századi előadóművészet-történet; Bartók
szakirányú továbbképzésben: A tehetség felismerése és fejlesztésének lehetőségei; Interakcióelemzés a zeneoktatásban; Zenei nevelés az Európai Unióban; Szakmai önismeret és önreflexió a pedagógiai gyakorlatban; Tanulási folyamatok tervezése, szervezése és értékelése.

Oktatás szakképzésekben és doktori iskolákban:

2020-tól: Studio Kodály Genève (zeneművészeti alap- és középfokú szakiskola, Genf) – akkreditált tanár-továbbképzés oktatója, francia nyelven
2020-tól: Katarina Gurska Zeneakadémia, Madrid: Spanyolország első, 2019-ben indult előadóművészeti doktori iskolájának meghívott vendégoktatója
2017-től: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem doktori iskolájának oktatója és témavezetője (2020-ig 4 DLA- és 1 PhD-hallgató témavezetése)
2014-től: 1 PhD-hallgató társ-témavezetője a Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Doktori Iskolájában és 2 DLA-hallgató társ-témavezetője a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Doktori Iskolájában
2014-től: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mentortanár-képzésének (zenei mentor- és gyakorlatvezető tanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak) oktatója
2014-től: a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége (MZMSZ) tagintézményei továbbképzéseinek oktatója
2014-től: a Metronom Nonprofit Kft. pedagógus-továbbképzési tanfolyamainak oktatója

Mesterkurzusok vezetése:

2020: Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar – Gyakorlásmódszertan
2020: Ádám Jenő Zeneiskola, Szolnok – Gyakorlásmódszertan
2020: Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar – zongora (Klavier/Klaviermethodik) és Gyakorlásmódszertan („Achtsamkeit und Übe-Methodik”, német nyelven)
2020: Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézet – kamarazene és Gyakorlásmódszertan
2020: Egressy–Erkel Alapfokú Művészeti Iskola, Miskolc – gitár és Gyakorlásmódszertan
2019: Ljubljanai Konzervatórium (Konservatorij za Glasbo in Balet Ljubljana) – zongora és Gyakorlásmódszertan
2019: Ádám Jenő Zeneiskola, Szolnok – Gyakorlásmódszertan
2019: Collaborative Piano Institute, Minnesota, USA – zongora, kamarazene és Gyakorlásmódszertan
2019: Bravo Summer Music Academy, Minnesota, USA – kamarazene
2019: Kamara Akadémia (nemzetközi mesterkurzus, Frédéric Chopin Zeneiskola, Gödöllő) – Gyakorlásmódszertan
2019: Egressy–Erkel Alapfokú Művészeti Iskola, Miskolc – Gyakorlásmódszertan
2019: Jerusalem Academy of Music and Dance, Jeruzsálem – Gyakorlásmódszertan és kamarazene mesterkurzus
2019: Ron Shulamit Conservatory, Jeruzsálem – Gyakorlásmódszertan és zongora mesterkurzus
2019: Levinsky College of Education, Tel Aviv – Gyakorlásmódszertan
2019: Conservatorio Santa Cecilia, Róma – Gyakorlásmódszertan (olasz nyelven)
2019: Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar – Gyakorlásmódszertan
2019: Ljubljanai Zeneakadémia (Akademija za glasbo, Ljubljana) – Gyakorlásmódszertan
2018: Teleki Blanka Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Füzesabony – Gyakorlásmódszertan, 4 alkalommal
2018: Richter János Zeneművészeti Szakgimnázium, Győr – Gyakorlásmódszertan
2018: Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar és SZTE Vántus István Gyakorló Zeneművészeti Szakgimnázium– Gyakorlásmódszertan
2018: Universität für Musik und Theater München – Gyakorlásmódszertan („Achtsamkeit und Übe-Methodik”, német nyelven)
2018: Conservatorio Santa Cecilia, Róma – Gyakorlásmódszertan (olasz nyelven)
2017: Berni Művészeti Egyetem (Hochschule der Künste Bern), Svájc – előadóművészet-történeti mesterkurzus
2017: Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar – Gyakorlásmódszertan
2017: Kiszombori Gitárkurzus – Gyakorlásmódszertan és gitár mesterkurzus
2017: Anglia Ruskin University, Cambridge – Gyakorlásmódszertan
2017: Conservatorio Santa Cecilia, Róma – Gyakorlásmódszertan (olasz nyelven)
2016: Isztambuli Egyetem Zeneművészeti Kar – Gyakorlásmódszertan (Practice Methodology)
2016: Conservatorio Santa Cecilia, Róma – Gyakorlásmódszertan („Mindfulness – Metodologia di studio”, olasz nyelven)
2015: Guildhall School of Music and Drama, London – Gyakorlásmódszertan („Practice Methodology”)
2015: Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Zenei Intézet – Gyakorlásmódszertan
2015: Conservatorio Santa Cecilia (Zeneakadémia), Róma – Gyakorlásmódszertan („Practice Methodology”)
2014: Pécsi Zenei Napok – kamarazene
2014: King’s College London – Gyakorlásmódszertan („Practice Methodology”)
2014: Vikár Sándor Zeneiskola, Nyíregyháza – Gyakorlásmódszertan workshop és mesterkurzus
2013: Pécsi Zenei Napok – kamarazene
2012: Pécsi Zenei Napok – kamarazene
2011: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tehetséggondozó Programja, Budapest – stresszkezelés, egyéni koncert- és versenyfelkészítés
2011: Nemzetközi Karmester-mesterkurzus, Budapest (MÁV Szimfonikusok és Meskó Ilona karmester) – próbamódszertan és stresszkezelés karmestereknek
2011: I. Miszlai Régi Zene Nyári Akadémia, Miszla – kamarazene

Kutatási területek:

Zenetudomány (zenetörténet, előadóművészet-történet és analízis):
– a zeneszerző és zongoraművész Bartók (analízis és előadóművészet-történet) és Dohnányi (előadóművészet-történet)
– 20. századi előadóművészet-történet empirikus kutatása

Zenepszichológia:
– az előadóművészi figyelmi stratégiái és folyamatai
– a zenei előadásban kifejezett érzelmek érzékelésének fejlődéslélektana

Zenepedagógia:
– hangszeres, énekes és kórus-/zenekari gyakorlásmódszertan (hatékony és kreatív gyakorlási módszerek előadóművészek számára)
– lámpalázcsökkentő, stresszkezelő módszerek előadóművészek számára
– versenyfelkészítés előadóművészeknek

Saját pedagógiai módszertan:

Stachó László (2011–2020, Holics Lászlóval együtt): Gyakorlásmódszertan, a zenei figyelemirányítás teljes tréningje előadóművészek számára (a hangszeres és énekes gyakorlás folyamatába, valamint kamarazenei, ill. zenekari próbafolyamatba integrálható)

Egyéb tevékenység:

Művészeti tevékenység:

Zongora szóló- és kamarazenei koncertek Európa számos országában és az Egyesült Államokban
5 kortárs zenemű dedikációjának birtokosa (Kerékfy Márton, Barta Gergely és Horváth Márton Levente kompozíciói, bemutatók: 2001–2009)

Pedagógiai szakértői tevékenység:

2017-től: zenepedagógiai szakértő, Oktatási Hivatal
2013: a szakirányú zenei közoktatásban dolgozó pedagógusok minősítési rendszerének kialakítója (a Pedagógus-életpályamodell keretében) az Oktatási Hivatal megbízott szakértőjeként
2011–2013: a zenetanárképzés új tantervének felkért tervezője a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kara számára
2012: közreműködés a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet elkészítésében
2012: a Nemzeti Alaptanterv ének–zene fejezetének társszerzője

Egyéb jelentősebb szakmai tevékenység:

2018-tól: alap- és középfokú regionális zenei versenyek zsűritagja, valamint helyi és országos tudományos diákköri konferenciák (verseny-konferenciák) zsűrielnöke
2018-tól: nemzetközi folyóiratok szakmai bírálója: Musicae Scientiae (Sage kiadó) és Music and Science (Sage kiadó)
2016: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM) közös konferenciája szervezőbizottságának elnöke
2006: a Finnish Centre of Excellence in Interdisciplinary Music Research a Finn Tudományos Akadémia kiemelt kutatóközpontja) alapító tagja
2006: a Bartók születésének 125. évfordulóján a zeneszerző szülővárosában, Nagyszentmiklóson (Sânnicolau Mare, Románia) megrendezett jubileumi tudományos ülésszak szervezője és előadója
2005: az ELTE Média és erőszak c. konferenciájának főszervezője
2001–2005: a Mathias Corvinus Collegium tagja, 2005–2009: a Collegium nevelőtanára, 2005-től alumnusa
1998–2001: a Szegedi Társadalomtudományi Szakkollégium tagja, 2001-től alumnusa
2000–2002: a LélekJelenLét c. társadalomtudományi folyóirat alapító tagja és felelős szerkesztője (Kolozsvár–Szeged)

 

FŐBB PUBLIKÁCIÓK JEGYZÉKE

 

Fontosabb díjak és ösztöndíjak:

2017/2018. tanév: az Új Nemzeti Kiválóság Program Fiatal Kutatói Ösztöndíjasa
2017: Visiting Scholarship (ösztöndíjas vendégtagság), Downing College, Cambridge
2014: Visiting Fellowship (vendégkutató/oktató), University of Cambridge, Research Centre for Musical Performance as Creative Practice (CMPCP) – az Arts and Humanities Research Council (Nagy-Britannia) és a Cambridge-i Egyetem vendégkutatói/oktatói ösztöndíja
2014: a Nemzeti Kiválóság Program Erdős Pál Fiatal Kutatói Ösztöndíjasa
2012: a Common Sense Society (Budapest) ösztöndíja a Summer Leadership Academy vezetőképző akadémián való részvételre
2006/2007., 2009/2010, tanév: a Jyväskyläi Egyetem (Finnország) kutatói ösztöndíja, Rektori Ösztöndíj – két alkalommal
2007/2008. tanév: a Magyar Fejlesztési Bank Rt. Habilitas Ösztöndíja
2006: ESCOM Young Researchers Award – az Európai Kognitív Zenetudományi Társaság fiatal kutatói nívódíja
2005–2008: Kodály Zoltán alkotói ösztöndíj (Oktatási és Kulturális Minisztérium) – három alkalommal
2003: I. Országos Művészettudományi Diákköri Konferencia, zenetudomány szekció, 1. díj
2003: XXVI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Pedagógiai, Pszichológiai, Közművelődési és Könyvtártudományi Szekció, fejlődés- és szociálpszichológia alszekció, 2. díj
2001: a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány ösztöndíja
1998–2001: Köztársasági Ösztöndíj – három alkalommal
1998: József Attila Tudományegyetem, Egyetemi Zenei Verseny, 1. díj
1997: a Magyar Televízió Kodály-vetélkedősorozata (csapatvezető), csapatban 2. díj
1993: a Budapesti Olasz Kultúrintézet Verdi-versenye (csapatvezető), csapatban 1. díj

Szakmai közéleti tagság:

A Kokas Klára Alapítvány kuratóriumi tagja
Az MTA Köztestületi tagja
A Nemzetközi Zenepedagógiai Társaság (ISME) tagja
A Nemzetközi Zenetudományi Társaság (IMS) tagja
A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság (MZZT) tagja


Elérhetőség:
stacho.laszlo[kukac]zeneakademia.hu