A zene Magyarország mindennapi életének mindig is jelentős része volt és az is maradt.

Solti György

Művészeti eszközökkel is gazdagítható az óvodai zenei nevelés

2019. december 3.

Az óvodai zenei nevelésben alkalmazható jó gyakorlatokkal, újragondolt módszertani ötletekkel ismerkedhettek meg óvodapedagógusok pénteken Kaposváron. Arról is beszéltek a Festetics Karolina Központi Óvoda szakemberei, hogyan érvényesül a művészetek komplexitása a zenei nevelésben.

Óvodapedagógusokkal telt meg pénteken a kaposvári Klebelsberg Középiskola Kollégium előadóterme, hogy a gyakorlatban is bemutatott példákon keresztül kapjanak képet arról, milyen lehetőségekkel gazdagítható a zenei nevelés. A Kaposvári Festetics Karolina Központi Óvoda szakemberei a Liszt Ferenc Zeneakadémia által irányított országos EFOP pályázat keretein belül vesznek részt abban a programban, melynek eredményeiről beszámoltak. A szakmai program mellett egyúttal Kodály Zoltán és Forrai Katalin előtt is tisztelegtek a tudásmegosztó programon.

 

 
 

– Több lehetséges utat igyekszünk megmutatni a zenei nevelés megújítására – mondta el kérdésünkre Bekesné Porczió Margit, a Kaposvári Festetics Karolina Központi Óvoda vezetője. – Az óvodák akár a pedagógiai programjukba is beépíthetik a látottakat, magukkal vihetik a jó gyakorlatokat. Kiemelten kezeljük a zenei nevelést, ma már nincs olyan óvónő nálunk, aki ne játszana valamilyen hangszeren. Ezzel együtt zenei tehetségműhelyek is működnek intézményeinkben.

Tóthné Keszeg Ildikó intézményvezető-helyettes előadásában arról is beszélt, hogyan építhetők be a művészetek az óvodai zenei nevelésbe, játékba. Ilyen lehet többek között az is, amikor egy zenei képességfejlesztés révén egy adott gyermekdalhoz népművészeti képet, vagy akár egy népművészeti ruhát kapcsolunk – tudtuk meg a szakembertől, aki oktatásfejlesztési munkatársként is részt vesz a programban. – Szeretik a gyerekek ezeket a zenei foglalkozásokat, énekes körjátékokat – jegyezte meg Tóthné Keszeg Ildikó. – A zenei terület fejleszti a pszichikus funkciókat, a gondolkodást, a fantáziát, de a koncentrációt és ritmuskészséget is. Ezeknek természetesen az iskolaérettség elindulásának szempontjából is nagy szerepük van.

 

 
 

Tóthné Keszeg Ildikó előadásában többek között arra is kitért: fontos, hogy az óvodapedagógusoknak legyenek ismereteik a művészetekről, legyenek hozzá kapcsolható ötleteik, melyeket beépíthetnek az óvodai nevelés munkájába. Ugyanígy üdvös természetesen az is, ha egy óvónőnek vannak hangszerei. Oláh Lajosné alpolgármester köszöntőjében méltatta az óvodapedagógusok munkáját.

 

Csukás István versére szőttek dallamot

Tóthné Keszeg Ildikó óvodapedagógusok segítségével modellezte is az egyik jó gyakorlatot, mely a gyerekek zenei alkotóképességének, fantáziájának fejlesztését célozza. A mikrocsoportos bemutatón Csukás István Hívogató című versére találtak ki dallamot.

Persze, más módon is erősítheti egymást egy-egy művészeti ág. – Többek között a bábjátékot, a festőművészetet is beemelhetjük a zenei nevelésbe, az óvónénin múlik, mekkora a lehetőségek tárháza – mondta Horváthné Weil Katalin, a Tallián Gyula Utcai Tagóvoda vezetője, aki szintén részt vesz a szakmai programban. Példaként az Ébred már a hajnaltündér című dalt hozta, ahol is a zenehallgatáshoz bábjátékot kapcsolnak.

 

A cikk megjelent Somogy megye hírportálján.