Workshopot tartott Münchenben a Zeneakadémia oktatója

2025. május 29.

Stachó László az Art in Motion 2025 szimpózium meghívására a német város művészeti egyetemén saját zenei figyelmi tréningjéből, a Gyakorlásmódszertanból tartott bemutatót.

Négy kontinensről érkezett elismert zenepedagógusok és zenepedagógiai szakértők, valamint sportedzők és sporttudósok részvételével zajlott május 16-án és 17-én a Müncheni Zene- és Színházművészeti Egyetemen az Art in Motion 2025 szimpózium, amelyre a Zeneakadémia tanárát, Stachó Lászlót workshop megtartására hívták meg saját zenei figyelmi tréningjéből, a Gyakorlásmódszertanból.

A szimpóziumon workshopot tartó meghívottak között volt a világ egyik legolvasottabb zenepedagógiai honlapja és blogja, a Bulletproof Musician szerzője, a Juilliardon tanító Noe Kageyama; Nagy-Britannia egyik legelismertebb zongorapedagógiai szekértője, Graham Fitch; a Boston University és a University of California, Los Angeles (UCLA) évtizedeken át meghatározó zenepedagógia-professzora, Frank Heuser; a zürichi zeneakadémia nemzetközi hírű zenepszichológiai és zenei orvoslási központjának csapata Horst Hildebrandt vezetésével; valamint a bécsi zeneakadémia zenepszichológiai részlegén működő Motion-Emotion-Lab tagjai és vezetőjük, Matthias Bertsch.

Stachó László zenei figyelmi tréningjét, a Gyakorlásmódszertant eddig 20 országban tanította mesterkurzusokon és vendégtanárként. E tréning a lehető leghatékonyabban segíti a tanulót abban, hogy otthonosan és kényelmesen tudjon tájékozódni a zenei folyamatban, illetve minden pillanatban koncentráltan és mélyen át tudja érezni a zene tartalmát.

A művekkel foglalkozás közben kigyakorolt figyelmi készségek nemcsak az összes hangszeres növendék számára hasznosíthatók, hanem énekesek, karvezetők, karmesterek számára is, például zenekari, énekkari próbán. A módszertan kezdő zenetanuló növendékek tanításában és a legmagasabb szintű zenei teljesítményekre (különösen versenyekre, meghallgatásokra) való felkészítés során egyaránt kiválóan alkalmazható. A gyakorlásmódszertani fejlesztés eredményeképpen a résztvevők képessé válnak a gyors figyelmi váltásokra, és jelentős javulás tapasztalható a zenei formaérzékük, a lüktetés- és ritmusérzékük, valamint a zenei átélésük és a kifejezőkészségük intenzitása terén. A módszertan alkalmazása rendkívül hatékonyan tesz képessé a hangszer- és énektechnikai kihívások legyőzésére is, és a tanítás-tanulás folyamatában hónapok, évek feszített munkájától kíméli meg tanárt és tanítványát.