„A Zeneakadémia továbbra is biztos pont tudott maradni”

2023. július 3.

A diplomák és intézményi elismerések átadásával ünnepélyesen lezárult a 2022/2023-as tanév a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

„Hogy egy zeneművészeti egyetem életében mi is a valódi siker, azt nem olyan egyszerű meghatározni. Számomra, az intézmény felelős vezetőjeként hatalmas sikernek számít az is, ami az oktatók és a hallgatók számára talán fel sem tűnik, a külvilág számára még kevésbé: hogy stabil a működésünk, hogy a folyamatosan változó nemzetközi és hazai környezetben a Zeneakadémia továbbra is biztos pont tudott maradni, ahol nyugodt körülmények között folyhatott a szakmai munka” – hangsúlyozta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora a végzős növendékek, legközelebbi hozzátartozóik, valamint vezető oktatók jelenlétében zajlott tanévzáró ünnepségen a Zeneakadémia Nagytermében. Dr. Vigh Andrea meghatódottan szólt a megjelentekhez, hiszen ez volt az utolsó alkalom 10 éve tartó rektori működésében, amikor végzős hallgatók diplomáit adhatta át. A rektor köszönetét fejezte ki mindenkinek áldozatos munkájáért, nemcsak ebben a kihívásokkal teli 2022/2023-as tanévben, hanem az elmúlt csaknem egy évtized legnehezebb időszakaiban is.

Dr. Vigh Andrea ismét felhívta a figyelmet arra, hogy a Zeneakadémia egyszerre Magyarország legpatinásabb koncerthelyszíne és legjelentősebb zeneművészeti egyeteme, egyúttal az egyik legnagyobb múltú felsőoktatási intézmény is. Hozzátette: e két tevékenység különleges és szétválaszthatatlan egységet képez, ami világszinten is egyedülálló. „Kevés ilyen művészeti egyetem létezik, tehát olyan kincs ez, amelyet őrizni kell. (…) Legfontosabb feladatomnak azt tartottam, hogy tradícióink megőrzése mellett nyitott szellemű, élettel teli, friss lendület jellemezze egyetemünket” – emelte ki.

 

fotó: Zeneakadémia/Posztós János

 

Mint felidézte, ismét nagy érdeklődés mellett és kimagasló sikerrel zajlott le ősszel a Zeneakadémia két világszerte elismert megmérettetése, a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny és a Bartók Világverseny, de a házi és országos megmérettetések is szép eredményeket hoztak. Megemlékezett a zeneakadémiai kuratóriumok által odaítélt Bartók–Pásztory-díj átadásáról, illetve az egyetem oktatói és növendékei rangos kitüntetéseiről, mint a Kossuth-díj, Széchenyi-díj, a Magyar Érdemrend különböző fokozatai, a Junior Prima Díj, továbbá megemlítette a diákok külföldi versenyeken elért előkelő helyezéseit is.

A szakmai munkára kitérve beszélt az egyetem első Erasmus Blended Intensive Programjáról is, amelyben ősszel a bécsi, a párizsi, a helsinki és a budapesti zeneakadémiák diákjai együtt vettek részt workshopon és koncerten, valamint a szintén most indult CEEPUS-projektről, amelyben közép-európai zeneakadémiák működnek együtt. Említést tett még egyebek mellett a Jeruzsálemi Zeneakadémiával közös, tizedik évfordulójához érkezett Reconnections programról, az ugyancsak nagy múltra visszatekintő nemzetközi kamarazenei kurzus, az ECMA (European Chamber Music Academy) idei fordulójáról.

„Ez a szolidaritás szezonja volt – fogalmazott a rektor a 2022/2023-as koncertszezonról – hiszen a fellépők javarészt magyar előadók: többségükben a Zeneakadémia tanárai és hallgatói voltak, akik térítés nélkül vállalták a közreműködést. A programok hangsúlya a magyar művészeken belül is leginkább a fiatalokra, volt és jelenlegi hallgatóinkra terelődött” – tette hozzá.

Dr. Vigh Andrea jelentős szempontnak minősítette, hogy a Zeneakadémia nagy múltú intézmény, komoly sikerekkel, eredményekkel, az egyetem oktatói pedig mindig növendékeik mellett állnak azzal az értő tudással, amely az elmúlt 148 évben fölhalmozódott, és ránk hagyományozódott. Fontosnak tartja, hogy a növendékek kész művészként is otthonuknak érezzék majd a Zeneakadémiát, felelősséggel viseltessenek alma materük és a művészet iránt, hiszen a jövő zálogaiként ők viszik tovább az intézmény tradícióit. Az alapképzésen diplomázottakhoz szólva azt mondta: ez egyfajta „mágneskártya” a továbbtanuláshoz és a művészi léthez. A mesterszakosokat pedig azzal bocsátotta útjukra: bízik abban, hogy megszerzett tudásuk révén biztos léptekkel teszik meg pályájukon az első lépéseket, hiszen sokan már most a legnevesebb együttesekben, intézményekben helyezkedtek el, és ehhez a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem a legjobb alapokat adta.

„Bízom abban, hogy a Zeneakadémia tradíciójához méltóan továbbra is a magyar és a nemzetközi zenei élet egyik meghatározó központja marad, és küldetésünket a múlthoz hasonló sikerrel folytatjuk a jövőben is” – zárta beszédét Dr. Vigh Andrea, a végzős növendékeknek pedig azt tanácsolta: legyenek nyitottak az újra, nem feledve a hagyományokat.

Az ünnepségen a Zeneakadémia Alapítvány díjában részesült a rektor javaslatára Fülei Balázs zongoraművész, a Kamarazene Tanszék vezetője a Weiner-verseny kitűnő megszervezéséért és kimagasló oktatói tevékenységéért; Borzi Zoltán Endre, az Oktatási és Tanulmányi Osztály tanszéki ügyintézője az oktatásszervezési feladatok elhivatott és magas szintű ellátásáért; valamint Lukácsházi István, a Bartók Konzervatórium nagybőgőtanára kimagasló pedagógiai munkásságáért, tanítványainak hazai és nemzetközi versenyeken elért eredményeiért.

Ugyancsak átadták a diákok számára meghirdetett Neszlényi Andor-díjat, amelyet idén Bartokos Botond vehetett át a tanév legkiemelkedőbb kompozícióért (részletes cikkünk ide kattintva olvasható). A Jámbor-ösztöndíjat Girincsi Márton kapta kiváló Bach-interpretációjáért.

Először nyújtották át a frissen alapított Balassa Sándor-díjat (részletes beszámolónk ide kattintva olvasható). Az elismerést Balassa Mariann, a Nemzet Művésze címmel is kitüntetett néhai komponistának, a Zeneakadémia egykori tanárának özvegye hozta létre, és a Zeneakadémia Alapítvány kuratóriuma ítéli oda. Az idei, egyben az első kitüntetett Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester, az egyetem oktatója.